“Gordofobia” Educommunicational Campaign Against Discrimination in Academic Spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2024.04.06

Keywords:

discrimination, body diversity, educommunication, fatphobia, institutional policies

Abstract

This article shares the educommunicational campaign called Gordofobia of the project of connection with society of the Universidad Nacional de Educación del Ecuador Axiomas: La educación sexual y de género como herramienta básica para fomentar una cultura de paz y buenas prácticas, carried out in 2021 in the context of the COVID-19 pandemic. This campaign is born from the need to address the rejection of being fat in the face of the imaginaries that the media constructs from the canons of fashion, beauty, and the official health discourse that is evident in the reviewed literature and that has an impact on the field of education. The research has a qualitative approach and corresponds to the descriptive modality. It concludes with the need to raise awareness in the academic community based on institutional policies and the development of educommunication strategies with a focus on body diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nicolle Soria Molina, University of the Arts, Guayaquil, Ecuador

Ecuadorian. Degree in Social Communication and Advertising from Universidad del Azuay, Ecuador. Current affiliation: Universidad de las Artes, Ecuador. Research interests: Educommunication with a gender, intersectional and decolonial approach, research on movements and corporealities.

E-mail: paula.soria@uartes.edu.ec

Marcela Barreiro Moreira, Independent professional researcher, Portoviejo, Ecuador

Ecuadorian. Master in Art and Design Research, specializing in Visual Creation, Universidad Autónoma de Barcelona, Spain. Current assignment: Independent professional researcher. Research interests: Educommunication, gender approach, education, cultural diversity, arts and interculturality, epistemic sovereignty, language and culture.

E-mail: claudia.barreiro@uaw.edu.ec

References

Arias, A. y Sánchez, A. (2017). La cimentación social del concepto mujer en la red social Facebook. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 181-195. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.236871

Axiomas. (2021a, noviembre 17). Gordofobia. [Video]. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/watch/?v=217360870472156

Axiomas. (2021b, noviembre 19). Gordofobia. [Video]. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/watch/?v=1303958726720917

Axiomas. (2021c, noviembre 22). Gordofobia. [Video]. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/watch/?v=277361227661542

Axiomas. (2021d, diciembre 7). Gordofobia. [Video]. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/watch/?v=583790962693636

Axiomas. (2021e, diciembre 9). Gordofobia. [Video]. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/watch/?v=887435312135611

Axiomas. (2021f, diciembre 10). Gordofobia. [Video]. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/watch/?v=229420962667626

Axiomas. (2021g, diciembre 14). Gordofobia. [Video]. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/watch/?v=632172951406117

Axiomas. (2021h, diciembre 15). Gordofobia. [Video]. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/watch/?v=3033850020211072

Bassi, J. (2015). Formulación de proyectos de tesis en ciencias sociales: Manual de supervivencia para estudiantes de pre y posgrado. Ediciones y Publicaciones El buen aire S.A.

Bermejo, J. (2021). El método dialógico-crítico en Educomunicación para fomentar el pensamiento narrativo. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 67(29), 111-121. https://doi.org/10.3916/C67-2021-09

Bonilla, M., García, R. y Pérez, M. (2018). La educomunicación como reto para la educación inclusiva. EDMETIC, 7(1), 66–85. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10029

Castillo, C. (2014). La cerda punk. Ensayos desde un feminismo gordo, lésbiko, antikapitalista & antiespecista. Trío editorial. https://www.bibliotecafragmentada.org/cerda-punk/

Catanzariti, L. y Pesenti, L. (2023). ¿Qué significa gordx?: una propuesta didáctica para pensar las diversidades, los cuerpos y sus representaciones sociales. En L. Contrera, I. Ortellao, J. Núñez y A. Cararo (Comp.), Desbordar los pupitres, Sin pedagogía gorda no hay ESI (pp. 103 - 114). Madreselva.

Ciaburri, Ch. (2022). ¿Cuestión de peso? Estudio exploratorio sobre las representaciones sociales de los cuerpos gordos [Tesis de Licenciatura]. Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/chiara.s.ciaburri/2.pdf

Crimer, N., Camoirano, J. y Lo Sasso, A. (2023). Obesidad: alternativas al paradigma pesocéntrico y patologizante. Primera entrega. Evidencia, actualización en la práctica ambulatoria, 26(3), 1-4. https://dx.doi.org/10.51987/EVIDENCIA.V26I4.7088

Cuerpos empoderados (s.f.). Fanzine Cuerpos empoderados. https://cuerposempoderados.org/wp-content/uploads/2017/09/Cuerpos2-1.pdf

Energici, M., Acosta, E., Huaiquimilla, M. y Bórquez, F. (2016). Feminización de la gordura: estudio cualitativo en Santiago de Chile. Revista de Psicología Universidad de Chile, 25(2), 1-17. https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/44771/46824

Energici, M., Acosta, E., Bórquez, F. y Huaiquimilla, M. (2017). Gordura, discriminación y clasismo: un estudio en jóvenes de Santiago de Chile. Psicologia & Sociedade, 29, 1-10. http://dx.doi.org/10.1590/1807-310/2017v29164178

García, C. (2022). La sociedad que condenó el sobrepeso. Una investigación sobre la gordofobia en relación a los medios de comunicación [Trabajo de fin de grado]. Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/138509/CAV_GARCÍAMATEO_TFG.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Llamas, L. (2021a). Archivo grupo. Un proyecto archivístico-activista en contra de la gordofobia [Trabajo de fin de grado]. Universitat Politècnica de València. https://tinyurl.com/2se2td5f

Llamas, L. (2021b). Zines. Archivo grueso. https://www.archivogrueso.com/zines

Mancuso, L., Longhi, B., Pérez, M., Majul, A., Almeida, E. y Carignani, L. (2021). Diversidad corporal, pesocentrismo y discriminación: la gordofobia como fenómeno discriminatorio. Inclusive La revista del INADI, 4(2), 12-16. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2022/03/inadi-revista-inclusive-n4.pdf

Martínez, M. (2022). Activismo gordo y fanzines digitales (I): De niñas a gordas en T. Aránguez y O. Olario (Coords.). Algoritmos, teletrabajo y otros grandes temas del feminismo digital (pp. 284-306). Dykinson, S.L. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8768299

Méndez, G. y Cosio, I. (2022). I. Feminismo, gordofobia y neoliberalismo. En Género y Gordofobia (pp. 17-24). Centro de Investigaciones y Estudios de Género. https://cieg.unam.mx/docs/publicaciones/archivos/239.pdf

Ministerio de Igualdad. [@MinisteriodeIgualdad] (15 de marzo de 2023, 15 de marzo). Estética y gordofobia |EIF2023 [Video]. Youtube https://www.youtube.com/watch?v=e-HJR462Lvs

Muñoz, P., Escobar, J., García. R. y Aguaded, I. (2021). Educomunicación inclusiva y discapacidad en la Región Andina: revisión cualitativa de avances y logros. Revista Complutense de Educación, 32(1), 67-78. http://dx.doi.org/10.5209/rced.68017

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCOUnesco). (2021). Género, medios & TIC: Nuevos enfoques de investigación, educación & capacitación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375656

Organización Mundial de la Salud. (1996). Informe de la reunión técnica sobre obesidad en la pobreza: situación de América latina. https://tinyurl.com/36rx9je5

Pictoline. (2019). Gordofobia. https://www.pictoline.com/timeline?search=Gordofobia

Piñeyro, M. (2016). STOP GORDOFOBIA y las panzas subversas. Baladre. https://www.academia.edu/40409060/Stop_Gordofobia_y_las_panzas_subversas

Piñeyro, M. (2020). Guía básica sobre gordofobia. Un paso más hacia una vida libre de violencia. Gobierno de Canarias.https://www.gobiernodecanarias.org/igualdad/documentos/publicaciones/gordofobia_guia_26052021.pdf

Quirós, G. (2021). Gordofobia: existencia de un cuerpo negado. Análisis de las implicaciones subjetivas del cuerpo gordo en la sociedad moderna. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 32(1), 1-12, https://doi.org/10.15359/rldh.32-1.7

Red 4G. (2021). De niñas a gordas. https://anyflip.com/nrzgx/jrxq/

Rodriguez, B., van Barneveld, H., Gonzalez, N., y Unikel, C. (2010). Desarrollo y validación de una escala para medir imagen corporal en las mujeres jóvenes. Salud mental, 33(4), 325-332. https://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v33n4/v33n4a4.pdf

Salazar, S. G. (2020). Léxico e ideología sobre la gordofobia en la comunicación digital. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 83, 93-107. https://doi.org/10.5209/clac.70566

Sena, W., Casillas, S., Barrientos, A. y Cabezas, M. (2019). La Educomunicación en el contexto de alfabetización de personas jóvenes y adultas en América Latina: estado de la cuestión a partir de una revisión bibliográfica sistemática. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 133- 171. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1325

Suárez, W. y Sánchez, A. (2018). Índice de masa corporal: ventajas y desventajas de su uso en la obesidad. Relación con la fuerza y la actividad física. Nutrición Clínica en Medicina, 12(3),128-139. https://doi.org/10.7400/NCM.2018.12.3.5067

UNAM Global TV. [@UNAMGlobalTV]. (10 de marzo de 2023a, 10 de marzo). Contra la gordofobia [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=N0QLVsmSKbc&t=32s

UNAM Global TV. [@UNAMGlobalTV]. (17 de marzo de 2023b, 17 de marzo). "La Ballena": más allá de la gordofobia, una reflexión sobre el amor y la culpa - UNAM Global [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=A25MAkOdyMw

UNAM Global TV. [@UNAMGlobalTV]. (14 de diciembre de 2022, 14 de diciembre). ¿Qué es la gordofobia? - UNAM Global [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=uW6vjAw6l7M

Published

2024-09-30

How to Cite

Soria Molina, P. N., & Barreiro Moreira, C. M. (2024). “Gordofobia” Educommunicational Campaign Against Discrimination in Academic Spaces. Géneroos, 2(4), 146–167. https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2024.04.06