Rescue of the voices of the central american guerrilla: a matter of women
Keywords:
testimonies, female soldiers, genderAbstract
During the last two decades of the 20th century, the collective female testimonies published in Central America have been scarcely studied. In this exploration I analyze All Are Awake (1980) by Margaret Randall,And The Mountain Spoke (1997) by Las Dignas, and Our Utopias: guatemalan women of the twentieth century (1998), edited by Norma Stoltz. The rescue of female warrior voicesis a matter of women because the testimonial accounts involve narrators, transcribers and publishers eager to claim women’s revolutionary experiences.
Downloads
Metrics
References
Arias, Arturo (2002).La controversia en torno a Rigoberta Menchú. En: Primer Coloquio Internacional sobre Literatura y Testimonio en América Central. San Salvador: Editorial de la Universidad de El Salvador.
Arriola, Aura M. (2000). Ese obstinado sobrevivir. Antigua Guatemala: Ediciones El Pensativo.
Ayala, Rosa (1997). Del odio al amor: Habla una niña de la guerra en El Salvador. San José: Ciep.
Baltodano, Charlotte (1988). Entre el fuego y la sombra. Managua: Cira.
Belli, Gioconda (2001). El país bajo mi piel. Barcelona: Plaza & Janés.
Beverley,John (1994-1995).Post-literatura. En: Nuevo Texto Crítico, vii, Julio 1994-junio 1995, No. 14/15 Crítica literaria hoy. Entre las crisis y los cambios: un nuevo escenario. Stanford: Stanford University, California.
Bourdieu, Pierre (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Braidotti, Rosi (2000). Sujetos nómades. Argentina: Paidós.
Caba, Engracia (2001). Kal B’op. Relato testimonial. Guatemala: Comisión de Asuntos Políticos de la Mujer de URNG.
Colom Yolanda (2000). Mujeres en la alborada. Guerrilla y participación femenina en Guatemala 1973-1978. Guatemala: Artemio y Edinter.
Las Dignas (1997). Y la montaña habló. El Salvador, Mujeres por la Dignidad y la Vida.
Randall, Margaret (1985). Todas estamos despiertas. Testimonios de la mujer nicaragüense de hoy... México: Siglo veintiuno editores.
Randall, Margaret (2002). ¿Qué es y cómo se hace un testimonio? En: Beverley, John y Achugar, Hugo. La voz del otro: testimonio, subalternidad y verdad narrativa. Guatemala: Universidad Rafael Landívar, Ediciones Papiro.
Rodríguez, Ileana (2000).La puesta en escena del cuerpo erótico del poder: Instancias reflexivas del post-feminismo y su incidencia en la vida pública. En: Zavala, Iris (Comp.). Feminismos, cuerpos, escrituras. España: La página ediciones.
Stoltz, Norma (1998). Nuestras utopías. Mujeres guatemaltecas del siglo xx. Guatemala: Agrupación de Mujeres Tierra Viva.
Vera, Antonio (2002). Hacer hablar: la transcripción testimonial. En: Beverley, John y Achugar, Hugo (Coordinadores). La voz del otro: testimonio, subalternidad y verdad narrativa. Guatemala: Universidad Rafael Landívar, Ediciones Papiro.
Violi, Patrizia (1991). El infinito singular. Madrid: Cátedra.
Zimmerman, Marc (2003). Medio siglo de sueños de utopías destruidos. En: Primer coloquio Internacional sobre literatura y testimonio en América Central,San Salvador: Editorial de la Universidad de El Salvador.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GénEroos. Número 1, volumen 1, marzo-agosto 2023. Es una Publicación semestral coeditada por la Asociación Colimense de Universitarias A.C. y el Centro Universitario para la Igualdad y los Estudios de Género de la Universidad de Colima, Av. Universidad 333, Colonia Las Víboras, C.P. 28040, teléfono 312 316 11 46, https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos, generos@ucol.mx. Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2017-110313004200-102 (versión digital), otorgado por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN electrónico en trámite. Fecha de última actualización: 18 de noviembre de 2022.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
GénEroos Magazine allows you to share, copy and redistribute the material in any medium or format; adapt, remix, transform and build upon the material, crediting the work appropriately and providing a link to the licence, indicating if changes have been made.