Debate and resistance to the gender perspective in undergraduate education. Chronicle of an experience

Authors

Keywords:

higher education, curriculum, pedagogy

Abstract

Since the founding of the undergraduate program in Pedagogy (1985) at the University of Colima, the curriculum has
suffered modifications; in this curricular restructuring the discussions centered on the incorporation of a gender perspective.
The student body is preponderantly feminine (85 %) and there is a research group dedicated to gender studies
in education. In discourse education supposedly must respond to questions of inclusion and equity, furthermore,
the questions of gender must be part of pedagogic formation; however, the dominant institutional culture neither
values nor supports the transversalización gender in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Florentina Preciado Cortés, Universidad de Colima

Mexicana. Doctora en educación por la Universidad de Guadalajara. Adscrita como Profesora-investigadora de tiempo completo en la Facultad de Pedagogía, Universidad de Colima. Líneas de investigación: educación y género; cultura y educación.

Mirthea Elizabeth Acuña Cepeda, Universidad de Colima

Mexicana. Maestra en historia por la Universidad de Colima; adscrita como profesora-investigadora en la Universidad de Colima y en el Instituto Superior de Educación Normal del estado de Colima. Líneas de investigación: cultura, género y educación. 

Karla Kae Kral, Universidad de Colima

Estadounidense. Doctora en antropología sociocultural por University of Kansas. Adscrita como profesora-investigadora de tiempo completo en la Facultad de Pedagogía, Universidad de Colima. Líneas de investigación: educación y género; cultura y educación.

References

Asociación Nacional de Escuelas y Facultades de Educación y Pedagogía A. C (Anefep) (2011). Consultado el 9 de junio de 2011 en http: //anefep.org.mx/

Bricker-Jenkins, Mary and Nancy Hooyman (1987). Feminist Pedagogy in Education for Social Change. Feminist Teacher: 36-42.

Documento curricular (2007). Archivo de la Facultad de Pedagogía, Universidad de Colima. Avances del documento curricular de la licenciatura en pedagogía.

Higgins, J. (2007). Institutional Culture as Keyword. En Review of Higher Education in South Africa: Selected Themes. Pp. 97-123. Pretoria: Council on Higher Education. II Reunión nacional de Universidades Públicas e instituciones de educación superior. Caminos para la equidad de género consultado el 10 de junio 2011 en http://201.161.2.34/secciones/convocatorias/pdf/953673Reunion_Nacional.pdf

Jiménez Guzmán Lucero y Cerva Cerna Daniela (2011). Algunas reflexiones sobre masculinidades y organizaciones, en: GénEros, núm. 8, época 2, año 17, septiembre 2010-febrero 2011, Universidad de Colima. Colima, México; pp. 119-134.

Minutas de las sesiones (2008). Archivo de la Facultad de Pedagogía, Universidad de Colima.

Moreno Bayardo, M. G. (2005). Educación de calidad y competencias para la vida. Educar, 35: 25-32.

Moreno Moreno, P., y Soto Martínez, G. (2005). Una mirada reflexiva y crítica al enfoque por competencias. Educar, 35: 73-80.

Nieto Caraveo, L. M., Medellín Milán, P., y Cabrero Mendoza, E. (1992). Innovación curricular y cultural institucional: Dilemas y experiencias. Ponencia presentada en el Coloquio Internacional Currículum y Siglo XXI: Medio Ambiente, Derechos Humanos y Educación, diciembre, México, D.F.

Paniagua Villarruel, M. (2005). Analizadores y propuestas para una educación por competencias como educación para la diversidad. Educar, 35: 19-24.

Palomar Verea, C. (2005). La política de género en la educación superior. La Ventana, 21(3), 7-43.

Romero Torres, N. L. (2005). ¿Y qué son las competencias? ¿Quién las construye? ¿Por qué competencias? Educar, 35: 9-18.

Steyn, M., y van Zyl, M. (2001). “Like that Statue at Jammie Stairs”: Some Student Perceptions and Experiences of Institutional Culture at the University of Cape Town in 1999. Research Report, Institute for Intercultural and Diversity Studies, University of Cape Town.

Stromquist, N.P. (2002). Education in a Globalized World: The Connectivity of Economic Power, Technology, and Knowledge. Lanham, MD.: Rowman & Littlefield.

Touraine Alain (2007). El mundo de las mujeres. Paidós, Barcelona. Unesco (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación superior en el siglo XXI visión y acción. Consultado el 19 de agosto 2011 en http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf

Universidad de Colima (2009, febrero 17). Es momento de redefinir el quehacer de la Acu, señala Karel Ochoa Reyes. El Comentario, consultado el 2 de marzo en http: //www.ucol.mx/boletines/noticia.php?id=7668

Published

2023-07-04

How to Cite

Preciado Cortés, F., Acuña Cepeda, M. E., & Kae Kral, K. (2023). Debate and resistance to the gender perspective in undergraduate education. Chronicle of an experience. Géneroos, 19(11), 109–122. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1308

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.