Debate and resistance to the gender perspective in undergraduate education. Chronicle of an experience
Keywords:
higher education, curriculum, pedagogyAbstract
Since the founding of the undergraduate program in Pedagogy (1985) at the University of Colima, the curriculum has
suffered modifications; in this curricular restructuring the discussions centered on the incorporation of a gender perspective.
The student body is preponderantly feminine (85 %) and there is a research group dedicated to gender studies
in education. In discourse education supposedly must respond to questions of inclusion and equity, furthermore,
the questions of gender must be part of pedagogic formation; however, the dominant institutional culture neither
values nor supports the transversalización gender in the curriculum.
Downloads
Metrics
References
Asociación Nacional de Escuelas y Facultades de Educación y Pedagogía A. C (Anefep) (2011). Consultado el 9 de junio de 2011 en http: //anefep.org.mx/
Bricker-Jenkins, Mary and Nancy Hooyman (1987). Feminist Pedagogy in Education for Social Change. Feminist Teacher: 36-42.
Documento curricular (2007). Archivo de la Facultad de Pedagogía, Universidad de Colima. Avances del documento curricular de la licenciatura en pedagogía.
Higgins, J. (2007). Institutional Culture as Keyword. En Review of Higher Education in South Africa: Selected Themes. Pp. 97-123. Pretoria: Council on Higher Education. II Reunión nacional de Universidades Públicas e instituciones de educación superior. Caminos para la equidad de género consultado el 10 de junio 2011 en http://201.161.2.34/secciones/convocatorias/pdf/953673Reunion_Nacional.pdf
Jiménez Guzmán Lucero y Cerva Cerna Daniela (2011). Algunas reflexiones sobre masculinidades y organizaciones, en: GénEros, núm. 8, época 2, año 17, septiembre 2010-febrero 2011, Universidad de Colima. Colima, México; pp. 119-134.
Minutas de las sesiones (2008). Archivo de la Facultad de Pedagogía, Universidad de Colima.
Moreno Bayardo, M. G. (2005). Educación de calidad y competencias para la vida. Educar, 35: 25-32.
Moreno Moreno, P., y Soto Martínez, G. (2005). Una mirada reflexiva y crítica al enfoque por competencias. Educar, 35: 73-80.
Nieto Caraveo, L. M., Medellín Milán, P., y Cabrero Mendoza, E. (1992). Innovación curricular y cultural institucional: Dilemas y experiencias. Ponencia presentada en el Coloquio Internacional Currículum y Siglo XXI: Medio Ambiente, Derechos Humanos y Educación, diciembre, México, D.F.
Paniagua Villarruel, M. (2005). Analizadores y propuestas para una educación por competencias como educación para la diversidad. Educar, 35: 19-24.
Palomar Verea, C. (2005). La política de género en la educación superior. La Ventana, 21(3), 7-43.
Romero Torres, N. L. (2005). ¿Y qué son las competencias? ¿Quién las construye? ¿Por qué competencias? Educar, 35: 9-18.
Steyn, M., y van Zyl, M. (2001). “Like that Statue at Jammie Stairs”: Some Student Perceptions and Experiences of Institutional Culture at the University of Cape Town in 1999. Research Report, Institute for Intercultural and Diversity Studies, University of Cape Town.
Stromquist, N.P. (2002). Education in a Globalized World: The Connectivity of Economic Power, Technology, and Knowledge. Lanham, MD.: Rowman & Littlefield.
Touraine Alain (2007). El mundo de las mujeres. Paidós, Barcelona. Unesco (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación superior en el siglo XXI visión y acción. Consultado el 19 de agosto 2011 en http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf
Universidad de Colima (2009, febrero 17). Es momento de redefinir el quehacer de la Acu, señala Karel Ochoa Reyes. El Comentario, consultado el 2 de marzo en http: //www.ucol.mx/boletines/noticia.php?id=7668
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GénEroos. Número 1, volumen 1, marzo-agosto 2023. Es una Publicación semestral coeditada por la Asociación Colimense de Universitarias A.C. y el Centro Universitario para la Igualdad y los Estudios de Género de la Universidad de Colima, Av. Universidad 333, Colonia Las Víboras, C.P. 28040, teléfono 312 316 11 46, https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos, generos@ucol.mx. Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2017-110313004200-102 (versión digital), otorgado por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN electrónico en trámite. Fecha de última actualización: 18 de noviembre de 2022.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
GénEroos Magazine allows you to share, copy and redistribute the material in any medium or format; adapt, remix, transform and build upon the material, crediting the work appropriately and providing a link to the licence, indicating if changes have been made.