It's what people expect from us
The historical configuration of the male homoerotic field in México
DOI:
https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2024.04.09Keywords:
homoerotic sexual field, diversity, historiography, ethnography, mediaAbstract
Through a brief historiographic review of male homoeroticism in Mexico (20th and 21st centuries), the analysis of sketches, films and series with homoerotic themes, and ethnographic fragments of the gay environment in two medium-sized cities of the country, I argue that the various representations that have existed and exist to define homoerotic desire allow for the historical configuration of a sexual field in which representations of homoeroticism persist through time (with new meanings), are related or merged, or their contents are criticized. This theoretical proposal allows us to historicize and ethnographize the place occupied by certain categories and homoerotic subjects in a sexual field that, in certain situations and contexts, recreates senses of union and, in others, of difference, tension, or playful coexistence. The above shows that the representations of homoeroticism in the cases analyzed do not always tend towards the legitimate representation of some categories over others. I believe that this research is a contribution to the study of homoeroticism in Mexico and opens new possibilities for understanding the permanence, diversity and relationship of homoerotic categories in historiographic production, media products and ludic spaces.
Downloads
Metrics
References
Arratia, A.K. (2022). La construcción del primer protagónico homosexual en el cine mexicano: “La Manuela” en el Lugar sin Límites de Arturo Ripstein (1977). Tzintzun. (75), 181-211. Recuperado de http://tzintzun.umich.mx/index.php/TZN/arti¬cle/view/956
Balbuena R. (2014). Gays en el desierto. Paradojas de la manifestación pública en Mexicali. Universidad Autónoma de Baja California.
Bautista, J. (2022). La noche al margen. Brevísima relación de la vida nocturna gay. En Michael K. Schuessler y Miguel Capistrán (coord.), México se escribe con J. Una historia de la cultura gay (pp. 307-330). Penguin Random House Grupo Editorial.
Camba, U. (2011). El pecado nefando en los barcos de la carrera de Indias en el siglo XVI. Entre la condena moral y la tolerancia. En Estela Roselló Soberón (coord.). Presencias y miradas del cuerpo en la Nueva España (pp. 109-133). Universidad Nacional de México.
Capistrán, M. (2022). Un día como hoy hace más de ciento. En Michael K. Schuessler y Miguel Capistrán (coord.), México se escribe con J. Una historia de la cultura gay (pp. 41-52). Penguin Random House Grupo Editorial.
Chávez, J. (2022). Afeminados, hombrecitos y lagartijos. Narrativa mexicana del siglo XIX. En Michael K. Schuessler y Miguel Capistrán (coord.), México se escribe con J. Una historia de la cultura gay (pp. 55-79). Penguin Random House Grupo Editorial.
Clua, G.; Escribano, F. y Felani, D. (Productores ejecutivos). (2022). Smiley [Serie de televisión]. Netflix.
Cosío, I. y Fernández, M. (2005). Entre masculinidades y gayasidades. Tiríndaro, Michoacán. Revista de Estudios de Antropología Sexual, 1(1), 177-141.https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologiasexual/article/view/13292
Díaz, A. (2004). Los hijos homoeróticos de Jaime Humberto Hermosillo. Plaza y Valdés Editores.
Flores, E. (2021). La Estatua de Sal, de Salvador Novo: la autobiografía de un deseo. (Tesis de Maestría en Investigación Histórico-Literaria. Universidad Autónoma de Baja California Sur, La Paz, B.C.S.). https://www.uabcs.mx/posgrados/mihl/catalogo-tesis
González, M. (2021a). La revolución sexual. Debates públicos de sexualidad, política y cultura en la ciudad de México, 1960-1984. (Tesis de Doctorado en Historia, El Colegio de México) https://repositorio.colmex.mx/concern/theses/zc77sr09d?locale=es
González, M. (2021b). Vestidas para marchar. Travestismo, identidad y protesta en los primeros años del Movimiento de Liberación Homosexual en México, 1978- 1984. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, (7), 1-34. https://doi.org/10.24201/reg.v7i1.582
Gutiérrez, L. (2014). Homosexualidad en México a finales del siglo XIX. Signos literarios, (19), 77-103. https://signosliterarios.izt.uam.mx/index.php/SL/article/view/49/47
Hernández, P. (2001). La construcción de la identidad gay en un grupo gay de jóvenes de la ciudad de México. Desacatos, (6), 63-93. https://doi.org/10.29340/6.1208
Hernández, P. (2009). Del clóset a los medios: la diversidad sexual en algunos medios impresos de la ciudad de México. En Edith Yesenia Peña Sánchez, Lilia Hernández Albarrán y Francisco Ortiz Pedraza (coord.), El Sujeto sexuado: entre estereotipos y derechos. Memorias de la III Semana Cultural de la Diversidad Sexual (199-223). Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Hernández, P. (2019). Abigael Bohórquez: disidencia sexo-genérica y VIH/sida en Poesida. Universidad Autónoma de la Ciudad de México.
Irwin, R. (2013). Los cuarenta y uno: La novela perdida de Eduardo Castrejón. En: Eduardo A. Castrejón y Robert Mckee Irwin (coord.). Los cuarenta y uno: Novela crítico-social. (pp.7-34). Universidad Nacional Autónoma de México.
Laguarda, R. (2005). Construcción de identidades gay: Un bar en la Ciudad de México. Desacatos, (19), 137-158. https://desacatos.ciesas.edu.mx/index.php/Desacatos/article/view/1049
Laguarda, R. (2009). Ser gay en la Ciudad de México: Lucha de representaciones y apropiación de una identidad, 1968-1982. Instituto Mora, CIESAS.
Ley, R.; Córdova, M.J. y Arredondo, M. (Productores ejecutivos) (2018). La casa de las flores [Serie de televisión]. Netflix.
Lizárraga, X. (2011). Una memoria de los movimientos gays en México (inicios del activismo homosexual en México). En: Edith Yesenia Peña Sánchez y Lilia Hernández Albarrán (coord.), Iguales pero diferentes: Diversidad sexual en contexto. Memorias de la VII Semana Cultural de la Diversidad Sexual (pp. 33-37). Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Lozano, I. (2022). Hombres problemáticos. Identidades y experiencias emocionales de hombres gay en la CDMX. Plexo América, La Castalia.
Macías-González, V. (2019). Homosexuales. En: Susana Sosenski y Gabriela Pulido (coord.), Hampones, pelados y pecatrices. Sujetos peligrosos de la Ciudad de México, 1940-1960 (84-119). Fondo de Cultura Económica.
Miano, M. (2020). Hombre, mujer y muxe en el Itsmo de Tehuantepec. Instituto Nacional de Antropología e Historia, Plaza y Valdés Editores
Monsiváis, C. (2001). Los iguales, los semejantes, los (hasta hace un minuto) perfectos desconocidos (a cien años de la redada de los 41). Debate Feminista, (24), 301- 327. https://debatefeminista.cieg.unam.mx/index.php/debate_feminista/article/view/671
Nasio, J.D. (2015). ¿Por qué repetimos siempre los mismos errores? Paidós.
Negrín Nieto, G. (2023). Fluidez sexual en varones rurales tabasqueños. Comunicación Científica. https://doi.org/10.52501/cc.065
Núñez, G. (2001). Reconociendo los placeres, desconstruyendo las identidades. Antropología, patriarcado y homoerotismo en México. Desacatos, (6), 15-34. https://doi.org/10.29340/6.1206
Núñez, G. (2007). Masculinidad e intimidad. Identidad, sexualidad y sida. Miguel Ángel Porrúa, UNAM, El Colegio de Sonora
Núñez, G. (2013). Seeve/frescos: Sexualidad, género y etnicidad en los significados de las relaciones sexuales entre varones en comunidades yoeme (yaquis) de Sonora, México. Revista de Estudios de Antropología Sexual, 1(4), 96-120. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologiasexual/article/view/815
Núñez, G. (2013). Sexo entre varones. Poder y resistencia en el campo sexual. UNAM, El Colegio de Sonora, CIAD.
Oseman, A. (Productor ejecutivo) (2022). Heartstopper [Serie de televisión]. Netflix.
Pablos D. (Director) (2020). El baile de los 41 [Película]. Netflix.
Patiño, J. (2020). Narrativas sobre la construcción de las identidades LGBT en el ámbito rural actual: El caso de El Sabino, Salvatierra, Guanajuato. (Tesis de maestría en estudios culturales). El Colegio de la Frontera Norte. https://www.colef.mx/pos¬grado/tesis/20181464/
Reséndiz, E. (2022). La jotería es puro cuento. Relato gay. En: Michael K. Schuessler y Miguel Capistrán (coord.), México se escribe con J. Una historia de la cultura gay (pp. 99-140). Penguin Random House Grupo Editorial.
Rodríguez, E. y López, E. (2022). Cuerpos disidentes y sus cartografías de protesta. Universidad Nacional Autónoma de México, GEDISA.
Rodríguez, N. (2020). De sedientos seres. Una historia social del homoerotismo masculino. Ciudad de México, 1917-1952. Universidad Iberoamericana Puebla.
Rodríguez, N. (2018). De Cuauhtemotzin a las cervecerías. El control oficial del homoerotismo masculino y la construcción estratégica de la geografía disidente, Ciudad de México 1930-1951. Historia Mexicana, 68 (1), 111-176. https://doi.org/10.24201/hm.v68i1.3639
Star, D. (Productor ejecutivo) (2022). Despajerado/Uncoupled [Serie de televisión]. Netflix.
Villalobos H. (Productor ejecutivo) (2002). Desde gayola. [Programa de televisión]. MVS TV, Telehit
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan Sarricolea Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revista GénEroos permite compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato; adaptar, remezclar, transformar y construir sobre el material, dando crédito a la obra de manera adecuada y proporcionando un enlace a la licencia, indicando si se han realizado cambios.