Appropriation of Sexual Rights in a Public University:

References to Problematize Gender Violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.02.03

Keywords:

human rights, education, violence, gender, university

Abstract

One of the many expressions of gender violence belongs to the sexual arena, specifically through the limitation of sexual rights. Because of this, schools and universities have the responsibility of integrally educating about sexuality. However, this education does not guarantee the appropriation of sexual rights and their service to limit the expressions of gender violence. The aim of this article is to describe some elements required in the process of appropriation of sexual rights in a public university in Mexico City. Subjective appropriation of sexual rights works as the sediment for the construction of equality. To achieve the objective, four discussion groups and 21 individual interviews were carried out with men and women of the three sectors of the university. Results
show that conceptualizations of sexual rights are heterogenous and emptied of political tensions that do not show power relations between the sexes and that imply important barriers to the free and responsible exercise of sexuality. We find that men have appropriated their sexual rights more easily than women, due to their privileged gender condition for the exercise of their sexuality. This appropriation allows young men to hold a particular sensibility to gender inequality and other forms of power.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ignacio Lozano Verduzco, National Pedagogical University, Mexico City, Mexico.

Mexican. D. in psychology from the Universidad Nacional Autónoma'de México. Member of the National System of Researchers, level 1. Professor-researcher at the Universidad Pedagógica Nacional. Research interests: masculinities and sexual diversity.

E-mail: ilozano@upn.mx

Adriana Leona Rosales Mendoza, National Pedagogical University, Mexico City, Mexico.

Mexican. D. in anthropological sciences from the Universidad Autónoma Metropolitana-I. Currently she is a full professor at the Universidad Pedagógica Nacional. Lines of research: integral education of sexuality, emotions and migration.

E-mail: adrianarosales@g.upn.mx

Fernando Salinas Quiroz, National Pedagogical University, Mexico City, Mexico.

Mexican. D. in psychology from the Universidad Nacional Autónoma de México. He is currently a full professor at the Universidad Pedagógica Nacional. Research interests: parenting, early childhood and same-sex couples.

E-mail: fsalinas@upn.mx

Edgar Salinas Rivera, National Pedagogical University, Mexico City, Mexico.

Mexican. D. in psychology from the Universidad Nacional Autónoma de México. He is currently a full professor at the Universidad Pedagógica Nacional. Research interests: mental health, treatment for anxiety disorders, health education.

E-mail: esalinas@upn.mx

References

Amuchástegui, A. y Rivas, M. (2004). Los procesos de apropiación subjetiva de los derechos sexuales: Notas para la discusión. Revista de Estudios demográficos y urbanos. 19(3): 543-597.

Ausubel, D.P. (1978). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Baez, J. (2016). La inclusión de la educación sexual en las políticas públicas de América Latina. Los organismos internacionales y sus formas de intervención. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7(9): 71-86.

Barreto, M. (2017). Violencia de género y denuncia pública en la universidad. Revista Mexicana de Sociología, 79(2): 261-286.

Berger, P.L. y Luckman, T. (2001). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Bonaccorsi, N. y Reybet, C. (2008). Derechos sexuales y reproductivos: Un debate público instalado por mujeres. Liminar. Estudios Sociales y Humanísticos, 6(2): 52-64.

Brito, S.; Basualto, L. y Posada, M. (2020). Percepción de prácticas de discriminación, exclusión y violencia de género en estudiantes universitarias. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género (6): 1-36.

Chapa, A.C.; Cadena, I.; Almanza, A.M. y Gómez, A.H. (2022). Violencia de género en la universidad: Percepciones, actitudes y conocimientos desde la voz del estudiantado. Revista Guillermo de Ockham, 20(1): 77-91. https://doi.org/10.21500/22563202.5648

Comisión Internacional de los Derechos Humanos LGBT (2006). Declaración de Montreal sobre los Derechos Humanos de Lesbianas, Gays, Bisexuales y Transexuales. Montreal. http://www.declarationofmontreal.org/DeclaraciondeMontrealES.pdf

Diez, J. (2011). The Importance of Policy Frames in Contentious Politics: Mexico’s National Homophobia Campaign. Latin American Research Review, 45(1): 33-54.

Foucault, M. (2007). Historia de la Sexualidad 1. La voluntad del saber. Siglo XXI Editores.

Fraser, N. (2013). Fortunes of Feminism: From State-Managed Capitalism to Neoliberal Crisis. Verso.

Jelin, E. (1996). Citizenship Revisited: Solidarity, Responsibility and Rights. En: Elizabeth Jelin y Eric Hershberg (Coords.), Constructing Democracy. Human Rights, Citizenship and Society in Latin America, (pp. 101-120). Boulder-Oxford. Westview Press.

Juárez, L.A. (2009). Apropiación de derechos sexuales y reproductivos en la adolescencia: Dimensiones de la ciudadanía. Revista de Estudios de Género. La Ventana, 4(30): 148-180.

Kimmel, M. (2008). Guyland, the Perilous Land where Boys Become Men, Harper.

Laguarda, R. (2009). Ser gay en la Ciudad de México: Lucha de representaciones y apropiación de una identidad, 1968-1982. CIESAS-Instituto Mora.

List, M. (2014). La sexualidad como riesgo. Apuntes para el Estudio de los Derechos Sexuales en el Contexto del Neoconservadurismo. La cifra.

Lozano, I. y Vargas, M.A. (2012). El involucramiento de los hombres en la tarta de personas con fines de explotación sexual: Un estado de la cuestión. GENDES-INDESOL.

Lozano-Verduzco, I. y Salinas-Quiroz, F. (2016). Conociendo nuestra diversidad: Discriminación, sexualidad, derechos, salud, familia y homofobia en la comunidad LGBTTTI. ActuaDF-COPRED.

Lozano-Verduzco, I.; Zamorano, L.; Mendoza-Pérez, J.C.; Craig, S.L. y Eaton, A. (2022). Emotions, Agency, and Materiality: Embodiment of Homophobic Discrimination Amongst Mexican LGBTQ+ Youth. Journal of Homosexuality. DOI: 10.1080/00918369.2022.2030614

Mendoza, J.C.; Ortiz, L.; Román, R. y Rojas, A. (2015). Principales resultados del diagnóstico situacional de personas lesbianas, gays, bisexuales, transgénero, travestis, transexuales, intersexuales y queers (LGBTIQ) de México 2015. UAMX-INSPIRA.

Mendoza-Pérez, J.C. (2021). Encuesta mexicana de vivencias LGBT+ ante la covid-19. Facultad de Medicina-UNAM, Inspira. CDMX

Mingo, A. y Moreno, M. (2015). El ocioso intento de tapar el sol con un dedo: Violencia de género en la universidad. Perfiles Educativos, 37(148): 138-155.

Organización de las Naciones Unidas (1979). Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. Nueva York. ONU. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100039.pdf

Organización de las Naciones Unidas (1995). La Declaración de Beijing. IV Conferencia Mundial sobre las Mujeres. ONU MUJERES.

Organización de las Naciones Unidas (2019). Conferencias mundiales sobre la mujer. https://www.unwomen.org/es/how-we-work/intergovernmental-support/worldconferences-on-women

Ortiz, A. (2004). Elementos y obstáculos a tomar en cuenta en la conceptuación y apropiación de los derechos sexuales y reproductivos. Estudios Demográficos y Urbanos, 19(3): 599-637.

Petchesky, R.P. (2000). Reproductive and Sexual Rights: Charting the Course of Transnational Women’s NGOs United Nations Research Institute for Social Development.

Principios de Yogyakarta (2007). Principios sobre la aplicación de la legislación internacional de derechos humanos en relación con la orientación sexual y la identidad de género https://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain/opendocpdf.pdf?reldoc=y&docid=48244e9f2

Rosales, A.L. (2010). Democracia y ciudadanía sexuales en el contexto de la incorporación del género y las sexualidades en instituciones de educación superior en México. En Lara, A.L. (coord.), Género en educación. Temas, avances, retos y perspectivas. Universidad Pedagógica Nacional, Fundación para la Cultura del Maestro/SNTE, Plaza y Valdés.

Rosales, A.L. y Salinas-Quiroz, F. (2017a). Educación sexual y género en primarias mexicanas ¿qué dicen los libros de texto y el profesorado? Revista electrónica Educare 21(2): 1-21.

Rosales, A.L. y Salinas-Quiroz, F. (2017b). Educación integral de la sexualidad y género en la secundaria en México. Revista Universitaria. 21.

Segato, L.R. (2013). Las nuevas formas de la guerra y el cuerpo de las mujeres. Puebla. Pez en el Agua.

Strauss, A. y Corbin, J. (1994). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.

Varela, H. (2020). Las universidades frente a la violencia de género. El caso de la Universidad Autónoma de Guanajuato. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género (6): 1-36.

Zamorano, L.A.; Lozano-Verduzco, I.; Mendoza-Pérez, J.C.; Eaton, A. y Craig, S. (2022). Entre la precarización de los derechos y la producción de subjetividad política en experiencias de jóvenes trans en México. Debate Feminista, 33 (65): 1-29.

Published

2023-09-12

How to Cite

Lozano Verduzco, I., Rosales Mendoza, A. L., Salinas Quiroz, F., & Salinas Rivera, E. (2023). Appropriation of Sexual Rights in a Public University:: References to Problematize Gender Violence. Géneroos, 1(2), 59–86. https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.02.03

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)