Do not even mess up with my children:

senses granted to the assistance of children with homoparental family to the educational system

Authors

Keywords:

equal marriage, homoparentality, senses granted, education, San Luis Province

Abstract

The aim of this article is to explore and analyze the impact of the Law of Equal Marriage, both in homoparental families and in members of the two communities in Argetina. The methodology is qualitative, data collection was done through an in-depth interview and the method used was the Grounded Theory of Glaser and Strauss. Participants were 28 civil lawyers, religious representatives, teachers, members of the Single Adoption Registry, Non-Governmental Organizations, doctors and homoparental couples from San Luis and Villa Mercedes City. In the education field, people studied refer to the need for training to be inclusive, however, what this research shows is that they have information about it, which implies that people are not ready to act form the new information. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Yael Guadalupe Calvo, National University of San Luis, San Luis, Argentina

Argentina. Doctoral candidate in psychology at the National University of San Luis, Argentina. She is currently head of practical work in legal psychology at the National University of San Luis-Faculty of Psychology. Research interests: human rights, legal psychology, childhood and adolescence.

E-mail: calvoyael@gmail.com

References

Aldao, M. y Clérico, L. (2010). Matrimonio Igualitario: perspectivas sociales, políticas y jurídicas. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Aristóteles. (1988). Política. España: Gredos.

Bimbi, B. (2010). Matrimonio Igualitario. Intrigas, tensiones y secretos en el camino hacia la ley. Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Castoriadis, C. (1997). Un mundo fragmentado. Buenos Aires, Argentina: Altamira.

Figari, C. (2011). Matrimonio igualitario: ciencia y acción política. En: N. Solari y Von, C. (coords). Matrimonio entre personas del mismo sexo. Ley 26618. (pp. 101-132). Buenos Aires, Argentina: La Ley.

Foucault, M. (2014). Historia de la sexualidad, 1: La voluntad del saber. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Siglo Veintiuno.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). Discovery of grounded theory. Chicago, Estados Unidos: Aldine.

Ley Nacional de Educación Sexual Integral N° 26.150. Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina. 23 de octubre de 2006.

Ley N° 26.618 de Matrimonio Igualitario. Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina. Argentina, 14 de julio de 2010.

Rodríguez, G. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Granada, España: Aljibe Ediciones.

Vasilachis, I. (2006). La Investigación cualitativa. En: Vasilachis de Gialdino, I. (coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp: 26-60). Barcelona, España: Gedisa Ediciones.

Sitios Web:

Ceballos, M. (2012). Ser madres y padres en familias homoparentales: Análisis del discurso de sus percepciones sobre la educación de sus hijos e hijas. En: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27. Consultado el 15 de octubre de 2018. Disponible en http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Comisión Internacional de Juristas, ICJ (2007). Principios de Yogyakarta: Principios sobre la aplicación de la legislación internacional de derechos humanos en relación con la orientación sexual y la identidad de género. Consultado el 20 de noviembre de 2017. Disponible en https://www.refworld.org.es/docid/48244e9f2.html

Domínguez, A. (2006). I Congreso Estatal sobre identidad de género y homosexualidades: adopción homoparental. En: Información Psicológica. Consultado el 04 de abril de 2018. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1977381

García, C. (2007). Diversidad sexual en la escuela. Dinámicas pedagógicas para enfrentar la homofobia. En: Colombia Diversa. Consultado el 23 de noviembre de 2018. Disponible en http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-169202_archivo.pdf

Gemetro, F.; Bacin, G.; Bonazza, J.; Llewellyn, P. et al. (2011). Familias Comaternales. Guía para Personal Educativo. En: www.Lesmadres.com.ar. Consultado el 16 de febrero del 2013. Disponible en http://www.lesmadres.com.ar/recursos/cuadernilloDocentes_Lesmadres.pdf

Generelo, J. y Pichardo, J, I. (2005). Presentación del informe. En: Generelo, J., y Picardo, J.I. (coord.), Homofobia en el Sistema Educativo. (1-18) Comisión de Educación de COGAM. Disponible en http://www.felgtb.org/rs/466/d112d6ad-54ec-438b9358-4483f9e98868/807/filename/homofobia-en-el-sistema-educativo.pdf.

Ministerio de Desarrollo Social de la Nación (2015). De la Ley a la Práctica. Conceptos desde un paradigma Igualitario. Cuadernillo de diversidad sexual. Consultad el 23 de febrero de 2018. Disponible en https://www.desarrollosocial.gob.ar/wp-content/uploads/2015/08/4.-De-la-Ley-a-la-pr--ctica-cuadernillo.pdf

Organización de las Naciones Unidas. Asamblea General (1948) Declaración Universal de Derechos Humanos. Consultado el 16 de febrero de 2018. Disponible en https://www.refworld.org.es/docid/47a080e32.html

Santa Cruz, D. (2017, mayo). Familias Homoparentales: cuando la escuela aprende de la sociedad. En: La Nación. Consultado el 5 de junio de 2017 Disponible en https://www.lanacion.com.ar/2026263-familias-homoparentales-cuando-la-escuela-aprende-de-la-sociedad

Published

2021-10-26

How to Cite

Calvo, Y. G. (2021). Do not even mess up with my children: : senses granted to the assistance of children with homoparental family to the educational system. Géneroos, 27(27), 247–272. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/94

Issue

Section

Research articles