University mothers:

narratives around the experience of being an undergraduate student

Authors

  • Leticia Nayeli Ramirez - Ramirez Panamerican University, Aguascalientes, Mexico
  • Lucero Ibañez - Reyes National Pedagogical University, Mexico City, Mexico https://orcid.org/0000-0001-8665-9516
  • Alma Vanessa Arvizu Reynaga Autonomous Metropolitan University Azcapotzalco, Mexico City, Mexico https://orcid.org/0000-0003-4208-7530

Keywords:

professional formation, mother, identity, gender, university

Abstract

The present qualitative research with a narrative-biographical approach aims to document and analyze the student mothers’ biographical narratives around their academic training to delve into the strategies that allow them to combine their double role as mothers and students. From a gender perspective, five semi-structured
interviews were compiled to mothers students of the Degree in Educational Psychology and Pedagogy. The narratives documented the difficulties and strategies deployed during university studies of university mothers. The corpus of maternity research discusses the findings, and relevant points are derived around the interplay of identities (mother-studentcouple), the role of support networks, as well as the resources that university mothers use to stay in your university studies. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leticia Nayeli Ramirez - Ramirez, Panamerican University, Aguascalientes, Mexico

Mexican. D. in educational and developmental psychology from the Universidad Nacional Autónoma de México. Professor-researcher at the School of Pedagogy at the Universidad Panamericana, Aguascalientes campus. Research interests: professional training, higher education, youth, educational innovation.

E-mail: nramirez@up.edu.mx

Lucero Ibañez - Reyes, National Pedagogical University, Mexico City, Mexico

Mexican. Intern of the degree in educational psychology at the Universidad Pedagógica Nacional (Ajusco). Research interests: motherhood, inclusive education, disability.

E-mail: 150920686@g.upn.mx

Alma Vanessa Arvizu Reynaga, Autonomous Metropolitan University Azcapotzalco, Mexico City, Mexico

Mexican. Master's degree in sociology from the Autonomous Metropolitan University , Azcapotzalco Unit and PhD candidate in sociology at the Autonomous Metropolitan University, Azcapotzalco Unit . Research interests: motherhood, higher education, school trajectories.

E-mail: vanearvizu01@gmail.com

References

Ávila, Y. (2017). Transformando la ecuación mujer = madre. En: A. Saldaña, L. Venegas y T. Davis (comps.), ¡A toda madre! Una mirada multidisciplinaria a las maternidades en México (pp. 249—274). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, Editorial Itaca y Universidad de Guanajuato.

Creswell, J., y Poth, C. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches. Fourth edition. E.U.A.: SAGE Publications, Inc.

De Garay, A.; Miller, D., y Montoya, I. (2017). Las trayectorias escolares universitarias en un tablero de serpientes y escaleras. Temas de hoy de la educación superior, núm. 37, México: ANUIES.

Donath, O. (2016). Madres arrepentidas: una mirada radical a la maternidad y sus falacias sociales. Barcelona, España: Reservoir Books.

Holland, D.; Lachicotte, W.; Skinner, D., y Cain, C. (1998). Identity and Agency in Cultural Worlds. Cambridge, Inglaterra: Harvard University Press.

Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. E.U.A.: SAGE Publications, Thousand Oaks California.

Merriam, S., y Tisdell, E. (2016). Qualitative Research. A Guide to Design and Implementation (Fourth edithion). San Francisco, California: Jossey-Bass.

Mingo, A. (2006). ¿Quién mordió la manzana? Sexo, origen social y desempeño en la universidad. México: Fondo de Cultura Económica y Universidad Nacional Autónoma de México.

Saldaña, A.; Venegas, L., y Davis, T. (2017). ¡A toda madre! Una mirada multidisciplinaria a las maternidades en México. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, Editorial Itaca y Universidad de Guanajuato.

Santos, R. (2007). Vivir el instante. En: J. M. Juárez (ed.), Cuarto Congreso Mexicano de Medicina (pp. 60-80). Colima, México: Ediciones Luminosas.

Stecher, A.; Godoy, L., y Díaz, X. (2005). Relaciones de producción y relaciones de género en un mundo en transformación. En: L. Schvarstein y L. Leopold (comp.), Subjetividad y trabajo. Entre lo existente y lo necesario (pp. 71-111). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Torres, M. (2005). Nuevas maternidades y derechos reproductivos. México: El Colegio de México.

Sitios Web:

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, ANUIES (2018-2019). Información Estadística de Educación Superior (Anuario Educación Superior—Licenciatura). Consultado el 16 de diciembre de 2020. Disponible en http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadisticade-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Bertaux, D. (1989). Los relatos de vida en el análisis social. En: Sociology The Journal Of The British Sociological Association [en línea], 1 (1), pp. 136—148. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en http://148.202.167.116:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/941/Los%20relatos%20de%20vida%20en%20el%20an%C3%A1lisis%20social.pdf?sequence=1

Bontempo, L.; Flores, R.; Ramírez, L. (2012). La construcción de la identidad personal y el desarrollo de la auto-autoría. En: El Ágora USB [en línea], 12 (2), pp. 214—547. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/4077/407736376008.pdf

Brinkmann, S. (2008). Identity as Self-Interpretation. En: Theory and Psychology [en línea], 18 (3), pp. 404—422. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en https://doi.org/10.1177/0959354308089792

Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. En: Critical Inquiry [en línea], 18 (Autum), pp. 1—21. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en http://nil.cs.uno.edu/publications/papers/bruner1991narrative.pdf

Castañeda, F. (2015). Ser estudiantes, madres y padres: Una dualidad cotidiana. Proyecto de memoria para optar al título de Antropóloga Social. Chile: Departamento de Antropología, Facultad de ciencias sociales, Universidad de Chile. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/135041

Castillo-Sánchez, A. G. (2016). El papel de la familia en las dinámicas de vida de jóvenes madres estudiantes de nivel superior. En: GénEros [en línea], 21 (14), pp. 37-55. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/316/31639208006.pdf

Donoso, G. R. (2017). Narrativas y enfoque biográfico. Usos, alcances y desafíos para la investigación interdisciplinaria. En: Enfermería: Cuidados humanizados [en línea], 6, pp 69-75. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2393-66062017000200069

Heckathorn, D. (1997). Respondent-Driven Sampling: A New Approach to the Study of Hidden Populations. En: Social Problems [en línea], 44 (2), pp. 174—199. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en http://www.jstor.org/stable/3096941.

Huerta, R. (2015). Joven, mamá y estudiante. Identidad materna universitaria de la madre soltera. Tesis doctoral, El Colegio de San Luis, México. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en https://biblio.colsan.edu.mx/tesis/HuertaMataRosaMaria.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI (2018, 28 de mayo). En México hay 34.1 millones de hogares; 28.5% con jefatura femenina: encuesta nacional de hogares 2017. Comunicado de prensa núm. 251/18 (pp-1-2). Consultado el 20 de diciembre 2019. Disponible en https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2018/EstSociodemo//enh2018_05.pdf

Instituto Nacional de las Mujeres, INMUJERES (2018, 10 de mayo). Las madres en cifras [Blog]. En: Instituto Nacional de las Mujeres. Consultado el 10 de diciembre 2019. Disponible en https://www.gob.mx/inmujeres/articulos/las-madres-en-cifras

Jácome, A. G. (2018). Las percepciones de las mujeres sobre su rol de madres y periodistas en medios de comunicación ecuatorianos. En: GénEros [en línea], 25(24), pp. 51-80. Disponible en http://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1596

Lievano, M., y Coral, M. (2019). Configuración y reconfiguración narrativa de la maternidad en una vivencia de abuso sexual. Tesis de Maestría en psicología clínica y de la familia. Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia. Consultado el 16 diciembre de 2019. Disponible en https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/17925/2019marthacoral.pdf?sequence=28&isAllowed=y

Miller, D., y Arvizu, V. (2016). Ser madre y estudiante. Una exploración de las características de las universitarias con hijos y breves notas para su estudio. En: Revista de la Educación Superior [en línea], 45 (177), pp. 17-42. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602016000100017

Riesco, R. (2017). Argentina: Licencias por maternidad y paternidad para estudiantes de universidades argentinas desde una perspectiva de género. En: Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas [en línea], 52 (4), pp. 149-165. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en http://www.theoria.eu/nomadas/53/rocioriesco.pdf

Rodríguez, C. (2005). Economía de cuidado y política económica: Una Aproximación a sus Interrelaciones [en línea]. Argentina: En: Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL. Consultado el 17 de diciembre de 2019. Disponible en http://www.eclac.cl/mujer/reuniones/mesa38/C_Rodriguez.pdf

Salazar, A.; Rodríguez, L. F., y Daza, R. A. (2007). Embarazo y maternidad adolescente en Bogotá y municipios aledaños: consecuencias en el estudio, estado civil, estructura familiar, ocupación y proyecto de vida. En: Persona y Bioética, 11 (2), pp. 170-185. Consultado el 16 de diciembre de 2019. Disponible en http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-31222007000200007&script=sci_arttext&tlng=pt

Saucedo, C.; Alarcón, I., y Rochín, D. (2017). Ser madre y ser estudiante: dilemas, tensiones y elecciones para mantenerse estudiando. En: XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-9). San Luis Potosí, México: Congreso Nacional de Investigación Educativa. Consultado el 18 diciembre de 2019. Disponible en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0605.pdf

Published

2021-10-14

How to Cite

Ramirez - Ramirez, L. N., Ibañez - Reyes, L., & Arvizu Reynaga, A. V. (2021). University mothers:: narratives around the experience of being an undergraduate student. Géneroos, 28(29), 109–138. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/41

Issue

Section

Research articles