Gender equity in higher education

Authors

  • Veronica Alejandra Lizana Muñoz Silva Henriquez Catholic University, Santiago, Chile
  • Javiera Fernanda Amestica Baeza Alto Palena School, Santiago, Chile
  • Catherine Natalia Farias Flores College "The Garden School", Santiago, Chile

Keywords:

gender, gender equity, equitable and inclusive orientations, university community, higher education

Abstract

The text is part of the UCS-1709 Project “Building inclusive guidelines that favor gender equality in the UCSH university
community”, whose general and specific objectives were financed by the Ministry of Education and implemented at the Silva Henríquez Catholic University. The institution is located in the Metropolitan Region of Santiago de Chile. This article focuses on the first line of action that refers to the participatory diagnosis of gender perceptions, knowledge, and experiences of educational actors. Regarding the quantitative results of the assessment scales,
they distinguish the university community as an open, equitable and inclusive space that provides “equal rights” in terms of access opportunities for women and men in general and from the establishment, students in particular. However, there is a need to make gender gaps visible in Higher Education institutions. This implies “taking charge” of stereotypes, discrimination, and inequalities for reasons
of gender identity or sexual orientation and making the application processes and access routes transparent to their different levels, positions, and areas of action.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Veronica Alejandra Lizana Muñoz, Silva Henriquez Catholic University, Santiago, Chile

Chilean. D. in Educational Sciences from the Pontificia Universidad Católica de Chile. Professor at Universidad Católica Silva Henríquez. Research interests: education and gender.

E-mail: valizana@gmail.com

Javiera Fernanda Amestica Baeza, Alto Palena School, Santiago, Chile

Chilean. She has a degree in education and teaches Spanish at the Universidad Católica Silva Henríquez. She is currently a language and literature teacher at Colegio Alto Palena. Research interests: education and gender, language and literature.

E-mail: javiiera.amestica@gmail.com

Catherine Natalia Farias Flores, College "The Garden School", Santiago, Chile

Chilean. She has a degree in education and a teaching degree in Spanish from the Universidad Católica Silva Henríquez. She is currently a language and linguistics teacher at The Garden School. Lines of research or professional work: education and gender, language and literature.

E-mail: cathifarias@gmail.com

References

Alcaldía de Medellín (2014). Glosario de conceptos para la transversalización del enfoque de género. Colombia: Secretaría de las Mujeres. Alcaldía de Medellín

Beauvoir, S. (1949). El segundo sexo. Buenos Aires, Argentina: Editorial Siglo Veinte.

Castillo, S., y Cabrerizo, J. (2003). Evaluación educativa y promoción escolar. Madrid, España: Pearson-Prentice-Hall.

Castillo, S., y Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid, España: Pearson Educación S.A.

Consejo Nacional de Educación (2017). UCSH. Ficha institucional individual, años 2007-2017. Chile: Consejo Nacional de Educación. Departamento de Investigación e Información Pública.

Consejo Nacional de Educación (2018). Tendencias de la matrícula de pregrado en Educación Superior. Chile: Consejo Nacional de Educación. Departamento de Investigación e Información Pública.

Consejo Nacional de Educación (2019). Tendencias de la matrícula de pregrado en Educación Superior. Chile: Consejo Nacional de Educación. Departamento de Investigación e Información Pública.

Corleto, A.; Cooper, J., y Rodríguez, H. (2010). Sistema de indicadores para la equidad de género en instituciones de Educación Superior. México, D. F.: Programa Universitario de Estudios de Género de la Universidad Nacional Autónoma de México e Instituto Nacional de las Mujeres.

Fraser, N. (1995). ¿De la redistribución al reconocimiento? Dilemas de la justicia en la era «postsocialista». EE.UU. Simposio sobre Liberalismo Político. Departamento de Filosofía. Universidad de Michigan.

Gómez, V., y Jiménez, A. (2015). Corresponsabilidad familiar y el equilibrio trabajo-familia: medios para mejorar la equidad de género. En: POLIS, 40, pp. 1-15.

Guzmán, J. (2017). Los indicadores de género. La ruta hacia la igualdad. En: Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. XXVII, 2, pp. 133-147.

Instituto Nacional de las Mujeres (2007). Glosario de género. México, D.F.: Instituto Nacional de Mujeres.

Instituto Europeo de la Igualdad de Género (2014). Índice de Igualdad de Género. Principales conclusiones. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.

Lizana, V. Améstica, J., y Farías, C. (2017). Grupos de reflexión sobre homosexualidad: Estrategia metodológica e investigativa que visibiliza las experiencias de género de los actores situados en el aula universitaria. En: Cuadernos de Educación 76, pp. 1-14.

Ministerio de Educación (2017). Comuniquemos para la igualdad. Orientaciones para un uso de lenguaje no sexista e inclusivo. Chile: Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación (2018). Ley 21.094 sobre universidades del Estado. Chile: Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación (2020). Aprueba Bases sobre Concurso de Propuestas de Proyectos de Carácter General del Fondo de Desarrollo Institucional, Línea Emprendimiento Estudiantil, año 2020. Chile: Subsecretaría de Educación Superior. Ministerio de Educación.

Ordorika. I. (2015). Equidad de género en la Educación Superior. En: Revista de la Educación Superior, 174, pp. 7-17.

Rebollo, M.; Piedra, J.; Sala, A.; Sabuco, A.; Saavedra, J., et al. (2011). La equidad de género en educación: análisis y descripción de buenas prácticas educativas. En: Revista de educación, 358, pp. 29-52.

Salinas, D. (2002). ¡Mañana examen! La evaluación entre la teoría y la realidad. Barcelona, España: Graó.

Stoller. R. (1968). Sexo y Género. New York: Science House.

Sitios Web:

Baute, M.; Pérez, V., y Luque, M. (2017). Estrategia de equidad de género en el entorno universitario. En: Revista Universidad y Sociedad. Consultado el 14 de septiembre de 2020. Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400007

Calvo, G. (2016) La importancia de la equidad de género en los logros del aprendizaje. Santiago. En: UNESCO. Consultado el 14 de septiembre de 2020. Disponible en http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Gloria-Calvo-UNA-Colombia.pdf

Duarte. J.; García-Horta, J. (2016). Igualdad, equidad de género y feminismo, una mirada histórica a la conquista de los derechos de las mujeres. En: Revista CS. Consultado el 14 de septiembre de 2020. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/recs/n18/n18a06.pdf

Lizana, V. (2020). Educación y género. En: Geoconsulting. Consultado el 14 de septiembre de 2020. Disponible en https://geoconsulting.cl/cronica-educacion-y-genero/

Organización de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. En: Naciones Unidad. Consultado el 14 de septiembre de 2020. Disponible en https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/

Vega. V.; Maza. J.; Roitman, D.; Sánchez, M. (2015). Identidad de Género, construcción subjetiva de la adolescencia. Argentina: Facultad de Psicología. Universidad de Buenos Aires.

Published

2021-10-05

How to Cite

Lizana Muñoz, V. A., Amestica Baeza, J. F., & Farias Flores, C. N. (2021). Gender equity in higher education. Géneroos, 28(30), 215–238. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/21

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)