The will to be: intimate experiences and scholarly trajectory in university students
Keywords:
scholarly trajectory, undergraduate students, UNAM, narrativeAbstract
With the aim of knowing the way in which inti mate experiences intervene in the scholarly trajectory of university students, life stories of se ven undergraduate students in different disciplinary areas of the National Autonomous University of Mexico (UNAM) were collected through the use of narrative autobiography. The results show that family conflicts, strict parents, lack of interest in young people’s school life, as well as asymmetrical amorous relationships, re presented serious obstacles to academic performance. Nevertheless, school still represents one of the most meaningful spaces in women’s lives.
Downloads
Metrics
References
Agenda Estadística UNAM (2008). Universidad Nacional Autónoma de México.
Bedolla, Patricia (2003). «El hostigamiento sexual, los y las universitarias» en: Bustos, Olga Norma Blázquez, Qué dicen las Académicas acerca de la UNAM, Colegio de Académicas Universitarias, UNAM, México.
Blázquez, Norma y Javier Flores (2005). «Género y ciencia en América Latina. El caso de México» en: Blázquez, Norma y Javier Flores (Editores) Ciencia, Tecnología y Género en Iberoamérica, CEIICH-UNAM-Plaza y Valdez, México.
Blázquez, Norma y Susana Gómez (2003). «Mujeres y ciencia en la UNAM» en: Bustos, Olga y Norma Blázquez, Qué dicen las Académicas acerca de la UNAM, Colegio de Académicas Universitarias, UNAM, México.
Bourdieu, Pierre (2000). La Dominación Masculina. Barcelona: Anagrama.
Buquet, Ana; Jennifer Cooper, Hilda Rodríguez y Luis Botello (2006). Presencia de Mujeres y Hombres en la UNAM: Una radiografía, PUEG, UNAM.
Bustos, Olga (2005). «Mujeres, educación superior y políticas públicas con equidad de género en materia educativa, laboral y familiar» en: Blázquez, Norma y Javier Flores (Editores) Ciencia, Tecnología y Género en Iberoamérica, CEIICH-UNAM- Plaza y Valdez, México.
Bustos, Olga y Norma Blázquez (2003). Qué dicen las Académicas acerca de la UNAM, Colegio de Académicas Universitarias, UNAM, México. Cooper, Jennifer (2003). «La investigación del hostigamiento sexual y violencia en la UNAM» en: Bustos, Olga y Norma Blázquez, Qué dicen las Académicas acerca de la UNAM, Colegio de Académicas Universitarias, UNAM, México. De Barbieri, Teresita (1991). «Sobre los ámbitos de acción de las mujeres», en: Revista Mexicana de Sociología, Año 53 Núm.1: 203-220.
Encuesta Nacional de Juventud (2005). Secretaría de Educación Pública, Instituto Mexicano de la Juventud, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Juventud, México.
Fernández, Lourdes (2005). «Género y mujeres académicas: ¿hasta dónde la equi- dad? en Blázquez, Norma y Javier Flores (Editores) Ciencia Tecnología y género en Iberoamérica, CEIICH-UNAM-Plaza y Valdez, México.
García de la Torre, Guadalupe; Cravioto, Patricia; Galván, Fernando y Cravioto, Alejandro (2002). «Diferencias por sexo en cuanto a conocimientos, actitudes y prácticas asociados a enfermedades de transmisión sexual en estudiantes de la Facultad de Medicina de la UNAM» XI Coloquio de Investigación de Género, PUEG, UNAM.
Giddens, Anthony (1998). Las Transformaciones de la Intimidad: Sexualidad Amor y Erotismo en las Sociedades Modernas, Ed. Cátedra, Madrid. Guevara R. Elsa (2007a). «Intimidad. Los vínculos amorosos y los desafíos de la modernidad» en: Zabludovsky, Gina (Coordinadora) Sociología y Cambio Conceptual, Siglo XXI-UAM-Azcapotzalco, pp.248-290, México.
— (2007b). «Las familias de estudiantes de psicología de la FES-Zaragoza. Encrucijadas de clase y género» en: Ramírez Marisela y Enrique Cortés (Coordinadores) Psicología, Salud & Educación, Ampasi Editores, México.
— (2009). «Desigualdad de género en la UNAM. Algunas experiencias del estudiantado» en Gandarilla, José, Julio Juárez y Rosa Ma. Mendoza (Coordinadores), Jornadas Anuales de Investigación, CEIICH-UNAM, México.
Kessler, S., D. J. Ashenden, R.W. Connell y G. W. Dowsett (1985). «Gender Relations in Secondary Schooling» Sociology of Education, No. 58: 34-48.
Mann, C. (1998). «The Impact of Working-class Mothers on Educational Success of their Adolescent Daughters at a Time of Social Change» British Journal of Sociology of Education, 19, 2:211-226.
Mingo, Araceli (2006). ¿Quién mordió la manzana? Sexo. Origen Social y Desempeño en la Universidad, CESU-PUEG-F. C. E., México.
Saavedra, Eugenio (2007). «Resiliencia: superando las adversidades del entorno» en: Ramírez Marisela y Enrique Cortés (Coordinadores) Psicología, Salud & Educación, Ampasi Editores, México.
Spurling, A. (1990). Report of Women in Higher Education Research Project, King’s College Research Centre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GénEroos. Número 1, volumen 1, marzo-agosto 2023. Es una Publicación semestral coeditada por la Asociación Colimense de Universitarias A.C. y el Centro Universitario para la Igualdad y los Estudios de Género de la Universidad de Colima, Av. Universidad 333, Colonia Las Víboras, C.P. 28040, teléfono 312 316 11 46, https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos, generos@ucol.mx. Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2017-110313004200-102 (versión digital), otorgado por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN electrónico en trámite. Fecha de última actualización: 18 de noviembre de 2022.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
GénEroos Magazine allows you to share, copy and redistribute the material in any medium or format; adapt, remix, transform and build upon the material, crediting the work appropriately and providing a link to the licence, indicating if changes have been made.