Academic feminism and its contributions to Mexican higher education

Authors

  • Elsa Guevara Ruiseñor Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

academic feminism, higher education, science, gender, power

Abstract

The text aims to expose the contributions of academic feminism to higher education in Mexico, highlighting the way in which its theoretical production and political audacity contributed to position women as agents of change and as authors of knowledge and science. The difficulties arising from disputes over positions of “power” in the academy are pointed out, as well as the pragmatic and uncritical use of the gender category that has followed its institutionalization. The processes that led to the creation of women's and gender programs are described, as well as the contributions that academic feminism has made in the fields of science and education in terms of its inalienable social critique and its profound epistemological transgression.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elsa Guevara Ruiseñor, Universidad Nacional Autónoma de México

Mexican. D. in Political and Social Sciences with orientation in Sociology at the Faculty of Political and Social Sciences of the Unam. Tenured Professor “B” T. C. in the career of Psychology at the Fes-Zaragoza, Unam. Fes-Zaragoza, Unam. Research interests: Gender and science, students, higher education.

References

Amorós, C. (1985). Hacia una crítica de la razón patriarcal, Anthropos: Barcelona.

Arizpe L. (2002). “El feminismo: del grito de los setenta a las estrategias del siglo xxi”. En Gutiérrez, G. (coord.) Feminismo en México. Revisión histórico-crítica del siglo que termina, (pp.63-70). México: Pueg-Unam.

Arnot, M. (1981). Culture and Political Economy: Dual Perspectives in the Sociology of Women’s Education”, Educational Analysis, vol. 3, núm. 1, pp. 97-116.

Barquet, M. (2011a). Feminismo y academia. En Espinosa G. y Ana L (coords.) Un fantasma recorre el siglo. Luchas feministas en México 1910-2010, Uam-Itaca-Conacyt-El Colegio de la Frontera Sur, México.

Bartra, E. (1999). El movimiento feminista en México y su vínculo con la academia. En: La Ventana 10, pp. 214-234.

Blazquez, N. (2008). El retorno de las brujas. Incorporación, aportaciones y críticas de las mujeres en la ciencia. México: Ceiich-Unam.

Blazquez, N.; Bustos O. (2008). Académicas pioneras. Trayectorias y contribuciones en la Unam. México: Ceiich, Unam.

Cardaci, D. (2004). Salud, género y programas de estudio de la mujer en México. México: Pueg-Unam.

Cardaci, D.; Mary G.; Lorenia, P. (2002). Los programas y centros de estudios de la mujer y de género en México. En Gutiérrez, G. (coord.), Feminismo en México. Revisión histórico-crítica del siglo que termina, Pueg-Unam, México.

De Barbieri T. (1997). Certezas y malos entendidos sobre la categoría de género. En:Guzmán L. y Gilda P. (comp.), Estudios básicos de derechos humanos iv (pp. 47-48). San José de Costa rica: Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

Femenías, ML. (2009). Género y feminismo en América Latina. En Debate Feminista, año 20, vol. 40, pp. 42-74.

García, S. (2005). Psicología y Feminismo. Historia olvidada de mujeres pioneras en Psicología. Narcea Ediciones, Madrid.

García, S. (2010). Las relaciones entre la Psicología y feminismo en ‘tiempos de igualdad. En: Quaderns de Psicología, vol. 12, núm. 2, pp. 47-64.

Guevara, E. (2010). Cuando el Amor se instala en la modernidad. Intimidad, masculinidad y jóvenes en México. México: Fes-Zaragoza-Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Unam.

Harding, S. (1996). Rethinking Standpoint Epistemology: What is ‘Strong Objectivity. En: Keller Evelyn Fox y Helen Longino, Feminism & Science, Oxford: Oxford University.

Hawkesworth, M. (1999). Confundir el género. En: Debate Feminista, año 10, vol. 20, pp. 3-48.

Keller, E. (1995). Reflections on Gender and Science, New Haven and London: Yale University Press.

Lamas, M. (1999). Usos, dificultades y posibilidades de la categoría de género. En: Papeles de Población, núm. 2, julio-septiembre, pp.147-178.

Maffía, D. (2005). Epistemología feminista: por otra inclusión de lo femenino en la ciencia. En: Blazquez N. y Javier F. Ciencia, tecnología y género en Iberoamérica (pp. 623-633). México: Ceiih-Unam.

Maffía, D. (2007a). Epistemología feminista: La subversión semiótica de las mujeres en la ciencia. En: Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, vol. 12, núm. 28, pp. 63-98.

Maffía, D. (2007b). Hacia una Pedagogía Feminista, Editorial El colectivo, Buenos Aires, Argentina.

Mingo, A. (2006.) ¿Quién mordió la manzana? Sexo, origen social y desempeño en la universidad. México: Fondo de Cultura Económica, México.

Moscovici, S. (1993). Toward a Social Psychology of Science, Journal for the Theory of Social Behaviour, vol. 23, núm. 4, pp. 343-374.

Morley L.; Val W. (1996). Feminist Academics: Creative Agents for Change. London: Taylor and Francis, London.

Olivos, L. (2005). Hombres feministas y misóginos. Una contradicción posible. En Cazés D. y Fernando H. (coord.), Hombres ante la misoginia: miradas múltiples. México: Ceiich-Unam, Plaza y Valdez.

Pérez T. (2010). Aportes feministas a la educación popular: entradas para repensar pedagógicamente la popularización de la ciencia y la tecnología. En: Educao e Pesquisa, vol. 36, núm. 1, enero-abril, pp. 243-260.

Piussi, A. M. (1999). La pedagogía de la diferencia sexual. En: Belausteguigoitia, Marisa y Araceli Mingo (editoras), Géneros prófugos. Feminismo y educación, (pp. 275-289) México: Pueg-Cesu-Unam.

Schiebinger, L. (1993). Nature’s Body. Gender in Making of Modern Science, Boston: Beacon Press.

Scott, J. (2009). Preguntas no respondidas. En: Debate Feminista, año 20, vol. 40, octubre, pp. 100-110.

Tarrés, Ma. L. (1996, octubre). Notas sobre los programas de estudios de género y de la mujer en el México de los noventa. Ponencia presentada en el VI Coloquio Anual de estudios de Género, Pueg-Unam, México.

Tarrés, Ma. L. (2011). Reflexiones sobre el feminismo y los Institutos de las Mujeres. En: Espinosa Gisela y Ana Lau (coords.). Un fantasma recorre el Siglo. Luchas feministas en México 1910-2010 (pp. 403-435). México: Uam-Itaca-Conacyt-El Colegio de la Frontera Sur.

Tisdell, E. J. (2000). “Feminist pedagogies” in E. R. Hayes & D. D. Flannery (Eds.), Women as learners. The Significance of Gender in Adult Learning, (pp. 155-183). San Francisco: Jossey-Bass.

Published

2023-05-19

How to Cite

Guevara Ruiseñor, E. (2023). Academic feminism and its contributions to Mexican higher education. GénEroos, 21(16), 7–23. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1169

Issue

Section

Research articles