Analysis of the experiences and educational-labor opportunities

of young mothers and fathers in Mexico City

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.02.07

Keywords:

youth, motherhood, fatherhood, work, education

Abstract

This article analyzes how the birth of a child impacts the educational and employment experiences and opportunities of youth in Mexico City. The methodology was qualitative and the theoretical-methodological perspective of the life course, the gender perspective and the biographical approach were used for the analysis of 21 semi-structured interviews that were applied to mothers and fathers between the ages of 17 and 29 who live, work or study in Mexico City. With the testimonies it was corroborated that maternity or paternity are life events that, when they occur during youth, generate differentiated disadvantages in the educational
and work opportunities of men and women. The data show that the educational level reached by young fathers and mothers is lower than their peers without children. Of the age group between 20 and 24 years, only 7% of young people in maternity or paternity status reach the higher level, that is, five times less than those without children (39%). In addition, in the case of maternity, it encourages suspension or school dropout at any educational level. Regarding job opportunities, we found differences by sex. Fatherhood increases the possibility that men will continue working; between 85% and 90% are employed with remuneration, although their jobs are of lower qualification compared to those who are not parents. Maternity decreases up to 50% the possibility of being employed with remuneration and being a mother increases the burden of domestic work and care that they assume.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vanessa Arvizu Reynaga, The College of Mexico, Mexico City, Mexico

Mexican. D. in Sociology from the Universidad Autónoma Metropolitana. She is a member of El Colegio de México. Research interests: educational trajectories, motherhood and youth parenthood.

E-mail: vanearvizu01@gmail.com

References

Arvizu, V. (2021). Trayectorias educativas y cursos de vida en dos instituciones de educación superior: Universidad Autónoma Metropolitana Cuajimalpa y Universidad Iberoamericana Ciudad de México. Tesis doctoral. UAM-Azcapotzalco, México.

Arvizu, V.; Flamand, L.; González, M. y Olmeda, J. (2022). Embarazo temprano en México: Panorama de estrategias públicas para su atención. Ciudad de México: El Colegio de México, Red de Estudios sobre Desigualdades

Blanco, M. y Pacheco, E. (2003). Trabajo y familia desde el enfoque del curso de vida: Dos subcohortes de mujeres mexicanas. Papeles de Población, 9 (38): 159-193, octubre-diciembre. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/112/11203805.pdf

Botello, L. (2020). Fue sin querer queriendo. Hombres adolescentes y embarazo. En: Fabiola Pérez y Ángeles Sánchez (Coords.), Los claroscuros del embarazo, la maternidad y la paternidad en la adolescencia (enfoque cualitativo). México: UNAM, Orfila

Castañeda, M. (2015), Ser estudiantes, madres y padres: Una dualidad cotidiana. Tesis de licenciatura. Universidad de Chile: Chile. https://goo.gl/1x9v2V

Castillo A. (2015). La reconfiguración de la identidad de jóvenes estudiantes de nivel superior a través de la maternidad y la paternidad. Tesis doctoral. Universidad de Colima, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales.

Echarri, J. y Pérez, J. (2007). El tránsito hacia la adultez: Eventos en el curso de vida de los jóvenes en México. Estudios Demográficos y Urbanos, 22 (1): 43-77, enero-abril. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-72102007000100043 DOI: https://doi.org/10.24201/edu.v22i1.1293

Elias, N. (1998) La civilización de los padres. En: Norbert Elías. La civilización de los padres y otros ensayos (pp. 409-450). Bogotá: Editorial Norma.

Figueroa, J. y Salguero, A. (2020). Nuevas aristas en el estudio de la paternidad. México: El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gn3spj

Giraldo, César (2017). La economía popular desde abajo. Bogotá, Colombia. Ediciones Desde Abajo.

Instituto Nacional de Geografía y Estadística (INEGI) (2019a). Panorámica de la población joven en México desde la perspectiva de su condición de actividad 2019. Consultado el 2 de diciembre de 2021 en: https://www.inegi.org.mx/investigacion/pobjoven/

Instituto Nacional de Geografía y Estadística (INEGI) (2019b). Registro de nacimientos. México. https://www.inegi.org.mx/sistemas/olap/proyectos/bd/continuas/natalidad/nacimientos.asp?s=est&c=23699&proy=nat_nac

Instituto Nacional de Geografía y Estadística (INEGI) (2020). Trabajo no remunerado en los hogares. México. https://www.inegi.org.mx/temas/tnrh/

Instituto Nacional de Geografía y Estadística (INEGI) (2021). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo 2021. México. https://www.inegi.org.mx/programas/enoe/15ymas/#Tabulados

Lindón, A. (2000). El enfoque biográfico como aproximación a la identidad personal y la negociación de la conyugalidad. Revista Mexicana de Sociología, 62 (1): 101-121 Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/3541180 DOI: https://doi.org/10.2307/3541180

Mancini, F. (2014). El impacto de la incertidumbre laboral sobre el curso de vida durante la transición a la adultez. En: Minor Mora y Orlandina De Oliveira (Coords.), Desafíos y paradojas. Los jóvenes frente a las desigualdades sociales (pp. 147-181). México: Colmex.

Martínez, M. (2014). El inicio de la paternidad en el proceso de transición a la vida adultaen México. En: Minor Mora y Orlandina De Oliveira (Coords.), Desafíos y paradojas. Los jóvenes frente a las desigualdades sociales (pp. 71-104). México: Colmex.

Mier y Terán, M.; Videgaín, A.; Castro, N. y Martínez, M. (2017) Familia y trabajo: Historias entrelazadas en el México urbano. En: Marie-Laure Coubès, Patricio Solís y María Zavala de Cosío (Coords.), Generaciones, cursos de vida y desigualdad social en México (pp. 313-338). México: Colegio de México y El Colegio de la Frontera Norte.

Miranda-Novoa, M. (2012). Diferencia entre la perspectiva de género y la ideología de género. Díkaion, 21 (2): 337-356. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/dika/v21n2/v21n2a02.pdf DOI: https://doi.org/10.5294/dika.2012.21.2.1

Mora, M. y De Oliveira, O. (2009). Los jóvenes en el inicio de la vida adulta: trayectorias, transiciones y subjetividades. Estudios Sociológicos, 27 (79): 267-289. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/25614140

Mora, M. y De Oliveira, O. (2014). Desafíos y paradojas. Los jóvenes frente a las desigualdades sociales. México: El Colegio de México.

Mummert, G. (2003) De los estudios de la mujer a los estudios de género. En: Luzelena Gutiérrez (Ed.), Género y cultura en América Latina. Vol. II. México: El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv47w9dv.20

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2005). ¿Mi bebé o mi jefe? Cómo conciliar la vida familiar con el trabajo. México: FCE.

Páez, O. y Zavala, M. (2018). Tendencias y determinantes de la fecundidad en México: Las desigualdades sociales. En: Marie-Laure Coubès, Patricio Solís y María Zavala de Cosío (Coords.), Generaciones, cursos de vida y desigualdad social en México (pp. 45-76). México: Colegio de México y El Colegio de la Frontera Norte.

Peláez, C. y Rodríguez, S. (2020). Género, trabajo y educación: Diferencias entre hombres y mujeres en la entrada al primer empleo. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, 6(1): 1-37. https://doi.org/10.24201/reg.v6i0.494 DOI: https://doi.org/10.24201/reg.v6i0.494

Pérez, F. (2010). Transiciones y trayectorias de tres cohortes de mexicanos en la segunda mitad del siglo XX, análisis de las diferencias socioeconómicas y de género de la salida de la escuela, el primer trabajo y la primera unión conyugal. Tesis doctoral. El Colegio de México, México. https://repositorio.colmex.mx/concern/theses/fx719m658?locale=en

Pérez, F. (2014). Transición y adultez: ¿si estudio no me caso? En: Minor Mora y Orlandina De Oliveira (Coords.), Desafíos y paradojas. Los jóvenes frente a las desigualdades sociales. México: El Colegio de México.

Pries, L. (1996) ¿Institucionalización o desinstitucionalización del curso de vida? Biografía y sociedad como un enfoque interrogativo e interdisciplinario. Estudios Demográficos y Urbanos, 11(2): 395-417. El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.24201/edu.v11i2.975

Saldaña, A. (2017). Maternidad joven o cuerpos fuera de tiempo: Una aproximación a la articulación de los discursos sobre juventud, maternidad y familia. En: Abril Saldaña, Lilia Venegas y Tine Davis (Coords.), ¡A toda madre! Una mirada multidisciplinaria a las maternidades en México (pp. 219-248). México: INAH, ITACA, Universidad de Guanajuato.

Sepúlveda, L. (2013). Juventud como transición: Elementos conceptuales y perspectivas de investigación en el campo actual. Última década, 39: 11-39. Recuperado de: https://goo.gl/12Tx9k DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362013000200002

Watkins, K. y Rojas, M. (2019). Ocupaciones y bienestar: ¿Hay desigualdad de género? En. Alicia Puyana y Mariano Rojas (Ed.), Desigualdad y deterioro de las condiciones laborales. Un círculo vicioso en América Latina (pp. 111-134). México: FLACSO. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvxbpgrh.7

Published

2023-09-06

How to Cite

Arvizu Reynaga, V. (2023). Analysis of the experiences and educational-labor opportunities : of young mothers and fathers in Mexico City. Géneroos, 1(2), 173–201. https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.02.07

Issue

Section

Research articles