Academic productivity, maternity and subjective malaise of male and female researchers at the Universidad Nacional Autónoma de México

Authors

Keywords:

academic productivity, maternity, women's health

Abstract

Some institutional indicators of productivity in relation with psychological and physical discomfort reports were obtained by
a questionnaire submitted to female and male researchers, with and without children, from the National Autonomous
University of Mexico. Findings show that women with children obtained higher levels of productivity and discomfort
compared with childless women. Results are discussed in terms of difficulties faced by women when they enter a childrearing
stage, probably feeling forced to restore the productivity diminished during pregnancy and breadwinning period, in contrast with
their childless colleagues, who, as literature suggests, give themselves time for leisure activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Olivia Tena Guerrero

Mexicana. Doctora en sociología por la Unam. Adscrita al Programa de Investigación Feminista, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Universidad Nacional Autónoma de México. Líneas de investigación: trabajo, género y salud, género, sexualidad y soltería, feminismo y condición masculina.

Adriana Laura Muñoz Ramírez, Universidad Nacional Autónoma de México

Mexicana. Licenciada en psicología por la Unam. Colaboradora voluntaria de investigación en el Programa de Investigación Feminista, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Universidad Nacional Autónoma de México. Líneas de investigación: mujeres y trabajo.

References

Ayala, Rubio Adriana (2004). Las académicas en el Sistema Nacional de Investigadores: evolución, problemática y retos. Cuarto Congreso Nacional y Tercero Internacional: Retos y Expectativas de la Universidad. Universidad Autónoma de Coahuila, febrero 25-28.

Blázquez, Norma y Flores, Javier (2005). Género y ciencia en América Latina. El caso de México. En:

Blázquez y Flores (Eds.), Ciencia, tecnología y género en Iberoamérica. México: Ceiich-Unam, 305-330.

Buquet Ana, Cooper Jennifer, Rodríguez Hilda y Botello Luis (2006). Presencia de Mujeres y Hombres en la Unam: una radiografía. Comisión de Seguimiento a las Reformas de la Equidad de Género en la Unam. México, D.F.: Pueg, Unam.

Bustos, Romero Olga y Blázquez, Norma (2003). Qué dicen las académicas acerca de la Unam. México: Colegio de Académicas Universitarias, Ciudad Universitaria.

Bustos, Romero Olga (2005). Mujeres, educación superior y políticas públicas en equidad de género en materia educativa, laboral y familiar. En: Blázquez, Norma y Flores, Javier (Eds.), Ciencia, Tecnología y Género en Iberoamérica, México: Ceiich-Unam.

Castañeda, Salgado Patricia y Ordorika, Sacristán Teresa (2007). Proyecto “Las investigadoras de la Unam: exigencias institucionales, tensión de logros y calidad de vida institucional”, financiado por el Programa de Apoyo a Proyectos de Innovación Tecnológica (Papiit).

Delgado, Ballesteros Gabriela (2001). Resignificando la condición de las mujeres académicas de la Universidad Nacional Autónoma de México. En: Zapata Martelo, et al. (Coord.), Género, feminismo y educación superior. Una visión Internacional. Colegio de Posgraduados Instituto de Socioeconomía, Estadística e Informática. 61-74.

Delgado, Ballesteros Gabriela (2004). La condición de género de las académicas. Tesis para obtener el grado de Maestría. México: Ciudad Universitaria.

Dio, Bleichmar Emilce (2006). ¿Todas Madame Curie? Subjetividades e identidad de las científicas y tecnólogas. Conferencia VI Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género. Zaragoza-España. Revista Aperturas Psicoanalíticas, 24, 1-12.

Fox, Mary Frank (2005). Gender, Family Characteristics, and Publication Productivity among Scientists. Social Studies of Science, vol. 35, no. 1, p. 131-150.

González, Montes Soledad (comp.) (1995). Las mujeres y la salud. México: El Colegio de México, Programa Interdisciplinario de Estudios de la Mujer.

Lagarde, Marcela (2000). Universidad y Democracia genérica. Claves de género para una gran alternativa. En: Cazés, Daniel, Ibarra, Eduardo y Porter, Luis (coord.), Encuentro de Especialistas en Educación Superior, Tomo I. México: Ceiich-Unam.

Monroe, K., Ozyurt, S., Wrigley, T. y Alexander, A. (2008). Gender equality in academia: Bad news from the trenches and some possible solutions. Perspectives on Politics, 6 (2), 215-233.

Morales, Helda (2007). Entre la vida académica y la vida familiar: Retos y estrategias de investigadores del sur de México. Inci, 32, no.11, 786-790.

Munevar, Dora Inés (2004). Poder y género en el trabajo académico. Consideraciones para reconocer sus intersecciones desde la reflexividad. Bogotá: Universidad Nacional Colombiana - Facultad de Medicina.

Preciado Cortés, Florentina (2006). El tiempo y espacio de las académicas. Revista La Ventana. Núm. 24, 150-174.

Rivera Gómez, Elva (2008). Fuentes para el estudio de las mujeres en la educación superior. Revista electrónica Género, educación y universidad. Recuperada el 30/05/08.

Rosado Margarita, Segura Antígona y Piccinelli Gabriela (1996). La mujer en la Ciencia. Un Caso Particular: las astrónomas mexicanas. Política y Cultura, Primavera, núm. 006, 135-145.

Tena, Olivia, Rodríguez María del Carmen y Jiménez Paula (2010). Malestares y uso del tiempo en Investigadoras de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala (Fesi). Revista de Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, Nº.46, 64-75.

Tena, Olivia y González, Sara (2011). Pausas en la carrera académica de investigadoras universitarias y su relación con la maternidad y crianza. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, en dictamen.

Vizcarra, Bordi Ivonne y Vélez, Bautista (2007). Género y éxito científico en la Universidad Autónoma del estado de México. Revista Estudios Feministas, 15, 003, 581-608.

Published

2023-07-04

How to Cite

Tena Guerrero, O., Muñoz Ramírez, A. L., & López Guerrero, J. (2023). Academic productivity, maternity and subjective malaise of male and female researchers at the Universidad Nacional Autónoma de México. Géneroos, 19(11), 57–78. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1305

Issue

Section

Research articles