Great pain accumulates and only ceases when we relax

Violence against, between and by female students in the State of Mexico

Authors

Keywords:

gender, social violence, communication technologies

Abstract

This article illustrates, from a gender perspective, mixed beliefs, images and ways of perceiving and responding to social
representation impregnated with patriarchal reason, manifested in violent relations between men and women and between women. Through listening experience methodology of online violence narrated by 97 high school and 100 undergraduate students in the State of Mexico, findings show that social representations behind violence, objectification, domination, control, coercion, and consent are re-signified in female violence, thus perpetuating patriarchal reason.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luz María Velázquez Reyes, Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México

Mexicana. Doctora en pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM.
Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Su adscripción institucional actual es el Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (Isceem Toluca). Líneas de investigación: Jóvenes estudiantes, violencia en la escuela, género y escuela.

References

Adorno, Theodor (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Ediciones Morata.

Arendt, Hannah (1998a). La condición humana. Barcelona: Paidós.

Arendt, Hannah (1998b). Crisis de la República. Madrid: Taurus.

Badinter, Elisabeth (2003). Hombres/mujeres: cómo salir del camino equivocado. México: FCE.

Bauman, Zygmunt (2007). Amor líquido. México: FCE.

Benjamin, Walter (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.

Benjamin, Walter (1999). El narrador. En: Iluminaciones, IV. Barcelona: Taurus.

Calmaestra, Juan; Ortega, R.; Mora-Merchán, J. (2008). Las tecnologías de la información y de la comunicación y la convivencia. Un estudio sobre las formas de acoso utilizando las TIC. En: Investigación en la Escuela, 64. pp. 93-103. Universidad de la Rioja: Diada Editora.

Ferrarotti, Franco (1991). La historia y lo cotidiano. Barcelona: Península.

Firestone, Sulamith (1976). La dialéctica del sexo. Barcelona: Kairós.

Frankl, Víctor (2001). El hombre en busca de sentido. Herder: Barcelona.

Gadamer, Hans Georg (2002). Acotaciones hermenéuticas. Madrid: Editorial Trotta.

Gebara, Ivone (2002). El rostro oculto del mal. Madrid: Editorial Trotta.

Giorgi, Amadeo (1997). The theory, Practice and Evaluation of the Methods as a Qualitative Research procedure. En: Journal of Phenomenological Psychology, 2 (28), pp. 235-281. Plublisher Brill.

Girard, René (1998). La violencia y lo sagrado. Barcelona: Anagrama.

González, Juliana (1998). Ética y violencia (la vis de la virtud frente a la vis de la violencia). En: Sánchez-Vázquez, Adolfo (1998). El mundo de la violencia. México: UNAM/FCE.

Hernández Prados, M. A. y Solano, I. M. (2007). Acoso escolar en la red. Ciberbullying. En: «http://www.virtualeduca.org» (Consultado el 23 de abril de 2007).

Horkheimer, Max (2000). Anhelo de justicia. Madrid: Editorial Trotta.

Jodelet, Denisse (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En: Moscovici, Serge (1986) Psicología Social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales, pp.469-494. Barcelona: Paidós.

Jonasdóttir, Anna (1993). El poder del amor. ¿Le importa el sexo a la democracia? Madrid: Cátedra.

Li, Q. (2006). Cyberbullying in Schools: A research of gender differences. En: School Psychology International, 27 (2), pp. 157-170.

Lucio, Luis Antonio (2009). “El cyberbullying en estudiantes del nivel medio superior en México”. En: Memoria del X Congreso Nacional de Investigación Educativa.

Veracruz, México: Comie. Consultado en: www.comie.org.mx/congreso/memoria/v10/contenido.

Ness, Cindy (2004). Why girls fight: female youth violence in the inner city. En: The Annals of American Academy of Political and Social Science. Consultado el 8 febrero 2008 en: http//ann.sagepub.com/cgi/content/abstrac/595/1/32.

Owens, Larry; Rosalyn Shute and Philip Slee (2004). Girls Agresive Behavior. En: Prevention Researcher, 11(3), septiembre 2004. Disponible en: http://www.ncjrs.gov/App/publications/abstract.aspx?ID=2072 81.

Puleo, Alicia (1995). Patriarcado. En: Amorós, Celia. 10 palabras clave sobre mujer. España: Editorial Verbo Divino.

Spinoza, Baruch (1986). Tratado Político. Madrid: Alianza editorial.

Todorov, Tzvetan (1998). Frente al límite. México: Siglo XXI editores.

Velázquez, Luz María (2009). El cuerpo como campo de batalla. México: Biblioteca Mexiquense del Bicentenario, Col. Nuevo pensamiento.

Velázquez, Luz María (2010). Adolescentes en tiempos de oscuridad. Violencia social online. México: ediciones e-IKon, Colección 2/2 Anefh.

Willard, Nancy (2005). Educator´s Guide to Ciberbullying and Cyberthreats. En: http://new.csriu.org/ciberbully/docs/cbcteducator.pdf (consultado el 27 de enero de 2007).

Willard, Nancy (2006). Cyberbullying and Cyberthreats. Effectively Managing Internet Use Risks in Schools. En: http://new.csriu.org/cyberbully/docs/cbctprsentation.pdf (consultado 20 de agosto de 2007).

Woods, Peter (1986). La escuela por dentro. La etnografía en la Investigación Educativa. Barcelona: Paidós.

Published

2023-07-04

How to Cite

Velázquez Reyes, L. M. (2023). Great pain accumulates and only ceases when we relax: Violence against, between and by female students in the State of Mexico. Géneroos, 18(10), 9–30. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1315

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)