Social Constructions of Gender Associated with the telenovela "El otro lado del paraíso"
DOI:
https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.01.05Keywords:
Social constructions, media consumption, gender, childhood, mass mediaAbstract
Mass media is the key element in the so-cialization of gender social constructions. From the dimensions of stereotypes, roles, gender identity and power relations, the social constructions of gender reproduced are identified in one of the audiovisual communicative products most consumed by a group of students of the Francisco Vales Elementary School, Sancti Spíritus (Cuba), during the 2019 -2020 school year, the soap opera El otro lado del paraíso/The Other side of Paradise. This is a descriptive-analytic work of research with a qualitative methodology. Questionnaires, discussion groups, and content analysis were used. The results corroborate the existence of essentially traditional gender constructions in media communicative products.
Downloads
Metrics
References
Amigot Leache, P. y Pujal i Llombart, M. (2009). Una lectura del género como dispositivo de poder. Sociológica, 24(70), pp. 115-152. http://www.sociologicamexico.azc.uam.mx/index.php/Sociologica/article/view/145
Calcerrada Gutiérrez, M. (2016). La cultura como fundamento de la identidad de género en su condición de identidad cultural. Islas, 58 (181), pp. 50-60. La cultura como fundamento de la identidad de género en su condición de identidad cultural | ISLAS
Calcerrada Gutiérrez, M. y Rojas Gómez, M. (2015). Identidad de género: Concepciones tradicionales y nuevas propuestas para su comprensión en la diversidad y complejidad contemporánea. Revista Sexología y Sociedad, 21(2), pp. 269-280. https://revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/555/588
Canclini, N.G. (1999). El consumo cultural: Una propuesta teórica. En: G. Sunkel (Ed.), El consumo cultural en América Latina (pp. 26-49). Bogotá.
Carrasco, W.; Mendonça, M. y Binder, A. (productores ejecutivos) (2017-2018). El otro lado del paraíso [Telenovela]. Estudios Globo.
Carvajal, L. y Molina, X. (1999). Trayectoria de la telenovela latinoamericana: El caso de la telenovela brasileña. Revista Latina de Comunicación Social, 21.
Conway, J.K.; Bourque, S.C. y Scott, J.W. (2013). El concepto de género. En: M. Lamas. (Ed.), El género. La construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 21-33). Miguel Ángel Porrúa.
De Beauvoir, S. (1975). El segundo sexo. La Pléyade.
Fleitas, R. (2005). La identidad femenina: Las encrucijadas de la igualdad y la diferencia. En: C. Proveyer. (Ed.), Selección de lecturas de sociología y política social de género (pp. 29-41). La Habana, Félix Varela.
Greco, M. (2019). Narrativa serial audiovisual: Estructuras y procedimientos de la ficción televisiva. Toma Uno, 7(7): pp. 45-66. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26184
Instituto Nacional de Mujeres (Inmujeres) (2007). Glosario de género. México: Inmujeres.
Lamas, M. (2013). La antropología feminista y la categoría género. En: M. Lamas. (Ed.), El Género.La construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 97-125). Miguel Ángel Porrúa.
López, P. (2005). Representación, estereotipos y roles de género en la programación infantil. En: M. Bengoechea, J. Díaz-Aguado, L. Falcón, P. López Díez y Á. Pérez (Eds.), Infancia, televisión y género. Guía para la elaboración de contenidos no sexistas en programas infantiles de televisión (pp. 1-20). IORTVE e Instituto de la Mujer.
Martín Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili, S.A.
Martín Barbero, J. (1995). Secularización, desencanto y reencantamiento Massmediático. Diálogos de la Comunicación. Revista de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social (41).
Mead, M. (1961). Sexo y temperamento en tres sociedades primitivas. Buenos Aires: Paidós
Moya, I. (2010). El sexo de los ángeles. Una mirada de género a los medios de comunicación. La Habana, Centro Félix Varela.
Muñoz Gutiérrez, T. y Afonso Langa de Jesús, V. (2005). La identidad de género como base para la comprensión de la formación de la identidad de la mujer. En: C. Proveyer. (Ed.), Selección de lecturas de sociología y política social de género (pp. 42-50). La Habana, Félix Varela.
Parsons, T. (1998). La estructura social de la familia. En: E. Fromm, M. Horkheimer, T. Parsons et al. (Eds.), La familia (pp. 31-65). Península.
Rubin, G. (2013). El tráfico de mujeres: Notas sobre la economía política del sexo. En: M. Lamas. (Ed.), El género: La construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 35-96). Miguel Ángel Porrúa.
Scott, J.W. (1992). Igualdad versus diferencia: Los usos de la teoría postestructuralista. Debate Feminista, 5, pp. 85-104. https://debatefeminista.cieg.unam.mx/index.php/debate_feminista/article/view/1556
Scott, J. (2002). El género: Una categoría útil para el análisis. Op Cit. Revista del Centro de Investigaciones Históricas (14): pp. 9-45. https://revistas.upr.edu/index.php/opcit/article/view/16994
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosalie Carasa Álvarez, Niurka González Escalona
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
GénEroos Magazine allows you to share, copy and redistribute the material in any medium or format; adapt, remix, transform and build upon the material, crediting the work appropriately and providing a link to the licence, indicating if changes have been made.