The Affective-sexual education:

perception of teachers in the Principality of Asturias (Spain)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2024.04.01

Keywords:

affective-sexual education, sexual health, teachers, subject, perception

Abstract

La educación afectivo-sexual es un tema de debate en la actualidad. Aunque las opiniones en la sociedad son muy dispares, la evidencia científica muestra sus posibles beneficios en la salud sexual del alumnado, así como en la adquisición de actitudes de respeto hacia los demás. El objetivo de este estudio es conocer la perspectiva del profesorado, respecto a la educación afectivo-sexual y su posible implantación como asignatura formal en el sistema educativo. Se realizó un estudio no experimental, transversal (n=254) entre el profesorado del Principado de Asturias a partir de un cuestionario online, con preguntas relacionadas con la educación afectivo-sexual, así como los beneficios que el profesorado cree que tiene la asignatura. Análisis univariante y bivariante. Los resultados muestran cómo la educación afectivo-sexual es percibida positivamente por el profesorado asturiano. El 81,1% de los participantes (n=206) opinaron que es Muy necesaria o Bastante necesaria (50,0% y 31,1% respectivamente) la implantación de una asignatura de educación afectivo-sexual en el país.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

David Diaz-Tejerina, Ministry of Education, Principality of Asturias, Spain

Spanish. PhD in education and psychology, University of Oviedo. Physical education teacher in the Department of Education of the Principality of Asturias. Research interests: school health, innovative methodologies, corporal expression.
E-mail: diaztejerina.david1992@gmail.com

Jaime Barrio Cortes, Foundation for Biosanitary Research and Innovation in Primary Health Care, Madrid, Spain

Spanish. D. in Health Sciences from the Camilo José Cela University and in the Research Unit of the Primary Care (PC) Management of Madrid. He is currently director of the Master of School Health at the University Camilo José Cela (UCJC) and associate professor of the Faculty of Health. Research interests: school health, school nursing, primary care.


E-mail: jbarrio@ucjc.edu

Jose Miguel Carrasco Gimeno, Camilo José Celá University, Madrid, Spain

Spanish. PhD in preventive medicine and public health from the University of Zaragoza. Currently he is an external professor at the University Camilo José Celá and at the cooperative APLICA as main director. Research interests: qualitative research, sociology, public health.


E-mail: jmcargi@gmail.com

Francisco Javier Fernandez-Rio, University of Oviedo, Asturias, Spain

Spanish. Professor, director of the sports service and full professor at the University of Oviedo. Research interests: pedagogical models, sport sciences, physical education didactics.


E-mail javier.rio@uniovi.es

References

AMM (2009). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Anales Del Sistema Sanitario De Navarra, 24(2), 209–212. https://doi.org/10.23938/ASSN.0522

Bengtsson, J., & Bolander, E. (2020). Strategies for inclusion and equality–‘norm-critical’sex education in Sweden. Sex Education, 20(2), 154-169. https://doi.org/10.1080/14681811.2019.1634042

Blanco, C. M. C., & Castro, A. B. S. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. NURE investigación: Revista Científica de enfermería, (27), 10. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340

Cense, M., Grey, S. de, Vermeulen, M. (2019). Just take the taboo off. What students want from sexual education, Rutgers, Utrech.

Educabase (2023). Enseñanzas no universitarias. Estadística del profesorado y otro personal. Curso 2021-2022. Resultados detallados. Ministerio de Educación y Formación profesional. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/va/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/profesorado/estadistica/2021-2022-rd.html

Epps, B., Markowski, M., & Cleaver, K. (2023). A rapid review and narrative synthesis of the consequences of non-inclusive sex education in UK schools on lesbian, gay, bisexual, transgender and questioning young people. The Journal of School Nursing, 39(1), 87-97. https://doi.org/10.1177/10598405211043394

Franco, M. T. B., & Ytarte, R. M. (Eds.). (2019). Educación en sexualidad e igualdad: Discursos y estrategias para la formación de docentes y educadores sociales (1st ed.). Dykinson, S.L. https://doi.org/10.2307/j.ctvf3w3jp

García-Vázquez J., Ordóñez, A., & Álvarez, O. (2012) . Evaluación de proceso del programa de educación afectivo-sexual Ni ogros ni princesas. Global Health Promotion. 19(2):78-86. https://doi.org/10.1177/1757975912441224

García-Vázquez, J., Ordóñez, A. & Arias-Magadán, S. (2014). Educación sexual: opiniones y propuestas del alumnado y profesorado de los institutos de secundaria de Asturias, España. Global Health Promotion, 21(4):74-82. https://doi.org/10.1177/1757975914528727

Graaf, H. de, Borne, M. van den, Nickelen, S., Twisk, D., & Meijer, S. (2017). Sex under 25: Sexual health of young people in the Netherlands in 2017. Rutgers and Soa Aids Netherlands.

Hurtado, R. (2020). Proyecto de ley de educación: un paso importante, pero sigue habiendo escalera. Diálogos, 121, 7-9. https://sedra-fpfe.org/wp-content/uploads/2020/09/DIALOGOS-121.LeyEducaci%C3%B3n.pdf

IPPF (2006b). Framework for comprehensive sexuality education. London https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_framework_for_comprehensive_sexuality_education.pdf

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre de ordenación general del sistema educativo (LOGSE). Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 de octubre de 1990, páginas 28927 a 28942. https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

Liga Española de Educación y la Cultura Popular (2020). La salud integral de adolescentes y jóvenes: educando la sexualidad. imaginarios, nuevas prácticas sexuales y sus consecuencias. Gobierno de España. https://www.amasap.es/la-salud-integral-de-adolescentes-y-jovenes-educando-la-sexualidad-imaginarios-nuevas-practicas-sociales-y-sus-consecuencias-2020-investigacion-de-la-liga-espanola-de-la-educacion-y-la-cultura-po/

Manzano-Pauta, Diana Elisabeth, & Jerves-Hermida, Elena Monserrath. (2018). Educación sexual: Percepciones de docentes de la ciudad de Cuenca 2013-2014. Revista Electrónica Educare, 22(1), 82-96. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.5

Ocio, A. R. (2023). Igualdad de género y formación inicial del profesorado en España: entre la utopía y la realidad. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 27(1), 255-275. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.21192

Orte, C., Sarrablo, R., & Nevot-Caldentey, L. (2022). Revisión sistemática sobre programas e intervenciones de educación afectivo-sexual para adolescentes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE), 2022, vol. 20, num. 3, p. 145-164. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.3.008

Peterson AJ, Donze M, Allen E, Bonell C (2019). Effects of Interventions Addressing School Environments or Educational Assets on Adolescent Sexual Health: Systematic Review and Meta‐analysis. Perspect Sex Reprod Health 51(2):91–107. https://doi.org/10.1363/psrh.12102

Terán, R. Á., Fanlo, M. E., & Moreno, S. M. (2018). La enfermería escolar: un recurso necesario para la comunidad educativa. Contextos educativos: Revista de educación, (22), 165-180 https://doi.org/10.18172/con.3374

UNESCO (2009b). International technical guidance on sexuality education. Vol. II – Topics and learning objectives. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183281

Vlugt, I. (2020). La educación sexual en Europa: la política y la práctica en los Países Bajos. Diálogos, 119, 10-14. https://salutsexual.sidastudi.org/es/registro/a53b7fb37256b87c017274ab50b4003b

Von Elm, E., Altman, D. G., Egger, M., Pocock, S. J., Gøtzsche, P. C., & Vandenbroucke, J. P. (2008). Declaración de la Iniciativa STROBE (Strengthening the Reporting of Observational studies in Epidemiology): directrices para la comunicación de estudios observacionales. Revista española de salud pública, 82, 251-259. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112008000200011

WHO (2010). Standards for sexuality education in Europe. WHO Regional office for Europe. https://www.icmec.org/wp-content/uploads/2016/06/WHOStandards-for-Sexuality-Ed-in-Europe.pdf

Published

2024-09-30

How to Cite

Diaz-Tejerina, D., Barrio Cortes, J., Carrasco Gimeno, J. M., & Fernandez-Rio, F. J. (2024). The Affective-sexual education: : perception of teachers in the Principality of Asturias (Spain). Géneroos, 2(4), 5–23. https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2024.04.01