Grooming and Sexual Burning

Sexual Assaults on State of Mexico Students During 2020-2021 Confinement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.02.01

Keywords:

ICT, Cyberviolence, Sexual harassment, Violence, Gender

Abstract

The global incidence of 21 virtual aggressions is exposed, as well as the experience with sexual cyberviolence suffered, perpetrated, and observed, during the 2020-2021 confinement. Through the application of a Google Forms questionnaire in addition to virtualized ethnography in a sample of 6,915 students in the State of Mexico. The
result is a global incidence of 20% of the students that were involved in cyber sexual violence. During lockdown, women and non-binary people received more cybervictimization than their male counterparts. The most frequent were sexual proposals and reception of obscene content. The girls were harassed by various sexual predators. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luz Maria Velazquez Reyes, Higher Institute of Education Sciences of the State of Mexico, Toluca, State of Mexico

Mexican. Doctor in Pedagogy from the National Autonomous University of Mexico. Teacher at the Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (ISCEEM), Toluca. Lines of research: students, violence at school, cyber-violence, violence in socio-digital networks, equity, gender violence and coexistence at school.

E-mail: luz.velazquez@isceem.edu.mx

References

Anders, G. (2001). Nosotros los hijos de Eichmann. Paidós.

Ardévol, E, Beltrán, M., Callen, B. y Pérez, C. (2003). “Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea.” Athenea Digital, (3). 1-21. https://atheneadigital.net/article/view/n3-ardevo-bertran-callen-etal.

Ardévol, E. (2016). Big Data y descripción densa. Virtuales. Vol.7 (14). 14-37. DOI: https://doi.org/10.1353/abr.2016.0012

Badinter, É. (2003). Hombres /mujeres. FCE.

Bauman, Z. (2011). 44 cartas. Paidós.

Benjamin, W. (2010). Experiencia y pobreza. Obras completas, Libro II Volumen 1. Abada Ediciones.

Calas (2022). La antropología de Rita Segato en la FIL para comprender la violencia de género en Latinoamérica. Mesa de diálogo. FIL Guadalajara, México. http://www.calas.lat/es/noticias/la-antropolog%C3%ADa-de-rita-segato-en-la-fil-para-comprender-la-violencia-de-g%C3%A9nero-en#:~:text=%E2%80%9CRita%20Segato%20habla%20de%20una,que%20est%C3%A1%20vivo%20en%20mercanc%C3%ADa.

Connell, R. (2002). “La organización social de la masculinidad”. En: Valdés, T. y Olavarría, J. (Ed.). Masculinidad/es: poder y crisis. Ediciones de las Mujeres. 31-48.

Curran, J. (2013). “Big Data or ‘Big Ethnographic Data’? Positioning Big Data within the ethnographic space”. Ethnographic Praxis in Industry Conference Proceedings, 62-73. https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1559-918.2013.00006.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1559-8918.2013.00006.x

Floridi, L. (ed.). (2015). The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era., Cham Springer Cham Heidelberg New York Dordrecht London. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-319-04093-6.pdf https://www.academia.edu/9742506/The_Onlife_Manifesto_Being_Human_in_a_Hyperconnected_Era

Geertz, C. (1994). Conocimiento local. Paidós.

Gil-Llario, M. D., Gil-Julia, B., Morell, V., Cárdenas, G., Ballester, R. (2021). Analysis of demographic, psychological and cultural aspects associated with the practice of sexting in Mexican and Spanish adolescents. International Journal of Intercultural Relations, 82, 197-206. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.03.013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.03.013

Gutiérrez, I. M. (2014). Cyberbullying y sexting: percepción y propuestas de estudiantes universitarios. Multidisciplina, 17. 93-113.

Gill, R. (2007). Post-feminist Media Culture: Elements of a Sensibilit, European Journal of Cultural Studies. 10 (2). 147-166. DOI: https://doi.org/10.1177/1367549407075898

https://doi.org/10.1177%2F1367549407075898

Han, B-Ch. (2021). No cosas Quibras del mundo de hoy. Taurus.

Hine, C. (2010). Etnografía virtual. Editorial UOC.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Encuesta Nacional sobre la Dinámica de las Relaciones en los hogares (ENDIREH (2021). https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/endireh/2021/doc/nacional_resultados.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2015). Modulo sobre ciberacoso MOCIBA 2015. Principales resultados. INEGI 2015:

DOI: 10.1080 / 17405629.2012.682358

Jones, D. (2010). Sexualidades adolescentes Amor, placer y control en la Argentina contemporánea. CLACSO.

Kaplan, C. y Szapu, E. (2020). Conflictos, violencia y emociones en el ámbito educativo. Nosótrica ediciones/Clacso.

Knobel, M. y Lankshear, C. (2001). Maneras de ver: el análisis de datos en Investigación cualitativa. Cuadernos IMCED.

Illouz, E. (2020). El fin del amor. Una sociología de las relaciones sociales. Katz editores.

Marcus, G. (2001). Etnografía en/del sistema mundo. El surgimiento de la etnografía multilocal. Alteridades, Vol, 11(22). 111-127. UAM Iztapalapa.

https://www.redalyc.org/pdf/747/74702209.pdf

Morales-Reynoso, T., Serrano, C. y Santos, A. (2016). Ciberbullying y delitos invisibles. UAEM.

Pérez-Domínguez, E. (2019). Sexualidad y género entre lo online y offline: un estudio con jóvenes de Morelia y Ciudad de México. Tesis de doctorado. El Colegio de México.

Pinto, M. y Ribes, R. (2012). “Sobre encuentros, amistades y caminos en la investigación en ciencias humanas y sociales”. En Corona-Berkin, S y Kaltmeir, O. (2012). El diálogo. Metodologías horizontales en ciencias sociales y culturales. Editorial Gedisa.

Sabsay, L. (2011). Fronteras sexuales Espacio urbano, cuerpos y ciudadanía. Paidós.

Schettini, P. Y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. EDULP. DOI: https://doi.org/10.35537/10915/49017

Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Traficantes de sueños.

Segaro, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Prometeo.

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. FCE.

Velázquez-Reyes, L. M. (2020). Ciberviolencia sexual en preparatorianos. Packs, grooming, sexting, sextorsión, pornografía y propuestas sexuales. Revista isceem, 3a. Época, Año 15, (29). 7-20.

Velázquez-Reyes, L. M. (2021). “Mi celular y yo, una adicción que transita de la felicidad a la distracción” en Ramos-Herrera, A. Redes de cultura escolar en pro de la educación para la paz. Fundación vivir en armonía. 423-440.

Velázquez Reyes, L. M. (2022). En videojuegos: la experiencia de ciberagresiones en el estudiantado mexiquense durante el confinamiento 2020-2021. Transdigital, 3(6), 1–20. https://doi.org/10.56162/transdigital148 DOI: https://doi.org/10.56162/transdigital148

Velázquez-Reyes, L. M. y Reyes-Jaimes, G. (2020). Voces de la Ciberviolencia. Voces De La Educación, 5(9), 63-75. Recuperado de:

https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/204

Xantomila, J. (2021, 6 de enero). “Se Agravó en la pandemia el acoso digital contra las mujeres, advierte ONU”, La Jornada, Sección, Sociedad, p. 26.

Published

2023-09-12

How to Cite

Velazquez Reyes, L. M. (2023). Grooming and Sexual Burning: Sexual Assaults on State of Mexico Students During 2020-2021 Confinement. Géneroos, 1(2), 4–31. https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.02.01

Issue

Section

Research articles