On Literary-Canon Authorship and Neglect (Orphanhood) in the Narrative of Roberto Bolaño

Authors

  • Teresa Fallas Universidad Autónoma de Aguascalientes

Keywords:

literature, writing, authorship, literary canon

Abstract

This article explores writing-authorship, a recurrent topic in the narrative of Roberto Bolaño, especially in The Savage Detectives/Los detectives salvajes, Amulet/Amuleto and the plurinovel2666.This investigation focuses on The Anxiety of Authorship, theory developed by Gilbert and Gubar, a perspective used to distinguish the authorial breakdown forged by Bolaño when he unmasks, caricaturizes, and contradicts literary fatherhood, through setting up on stage the fragmented, ignored or disappeared image of the literary mother. Questioning the idea of authorship allows Bolaño to recover writings banished by canonical and sexist exclusions, and devise insurrections in this nomadic poetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Teresa Fallas, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Costarricense. Doctora interdisciplinaria en letras y artes. Es profesora asociada de la Universidad de Costa Rica y socia fundadora de la Asociación de Literatura comparada de Centroamérica y el Caribe. (ALICAC). Investigadora de historia de la literatura de mujeres de América Central, proyecto del Departamento de Sociología y Antropología de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, México. Su línea de investigación es: literatura de mujeres desde perspectivas feministas, de género y los temas identitarios.

References

Agosín, Marjorie (1993). Las hacedoras: mujer, imagen escritura, Santiago, Editorial Cuarto Propio.

Bolaño, Roberto (1997). Llamadas telefónicas, Barcelona: Editorial Anagrama.

— (1998). Los detectives salvajes, Barcelona: Editorial Anagrama.

— (1999). Amuleto, Barcelona: Editorial Anagrama.

— (2001). Putas asesinas, Barcelona: Editorial Anagrama.

— (2003). El gaucho insufrible, Editorial Anagrama.

— (2004a). 2666, Barcelona: Editorial Anagrama.

— (2004b). Entre paréntesis, Barcelona: Editorial Anagrama.

Calvino, Italo (2000). Las ciudades invisibles, Barcelona: Ediciones Siruela.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (1978). Kafka por una literatura menor, México: Ediciones Era.

Eagleton, Terry (1994). Una introducción a la teoría literaria, México: Fondo de Cultura Económica.

Gilbert, Sandra y Gubar, Susan (1998). La loca del desván, Madrid, Ediciones Cátedra. Manzini, Celina. “Ficción

de futuro y lucha por el canon en la narrativa de Roberto Bolaño”, en: Paz, Edmundo y Faverón, Gustavo

(2008). Bolaño salvaje, Barcelona: Editorial Candaya.

Olivares, Cecilia (1997). Glosario de términos de crítica literaria feminista, México: El Colegio de México. Programa

Interdisciplinario de Estudios de la mujer.

Paz, Edmundo y Faverón, Gustavo. (2008) Bolaño salvaje, Barcelona: Editorial Candaya.

Woolf, Virginia (1995). Una habitación propia, Barcelona: Editorial Seix Barral.

Published

2023-07-06

How to Cite

Fallas, T. (2023). On Literary-Canon Authorship and Neglect (Orphanhood) in the Narrative of Roberto Bolaño. Géneroos, 17(8), 135–150. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1350

Issue

Section

Research articles