Gender mainstreaming in the university. The case of the University of Science and Arts of Chiapas

Authors

Keywords:

university, gender mainstreaming, gender equality

Abstract

This paper describes the process of creation of the Gender Equity Program of the University of Science and Arts of Chiapas
(Unicach in Spanish). In this text, it is shown that there are three aspects of university life that come together in the
creation of the program corresponding to the research field of feminist and gender studies in the Unicach, institutional
planning mechanisms, and the current institutional structure. This text shows that the institutional mainstreaming process
has been driven by the participation of educators (teachers and female researchers) the academic research with a gender
perspective and the support of university officials in what I call a mainstreaming “base”.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Buquet C., A., Cooper, J.A., Rodríguez, L.H., Botello, L. L. (2006). Presencia de hombres y mujeres en la Unam, una radiografía. México: Comisión de seguimiento a las reformas de la equidad de género en la Unam-Pueg-Unam. 338pp.

Navarro, G. C., Ferrer, P.V., Bosch, F.E. y Casero, M.A. (2010). Propuesta de un sistema de indicadores para el análisis de la segregación por género del alumnado universitario Revista Iberoamericana de Educación Superior. Núm.1 Vol. I. Universia-Issue. Disponible en línea: http: //ries.universia.net pp.134-146

Consejo Económico y Social de las Naciones Unidas (1997, julio). Conclusiones acordadas. Documento presentado.

Incháustegui, R. T. (1999). La institucionalización del enfoque de género en las políticas públicas. Apuntes en torno a sus alcances y restricciones. Revista de estudios de género. La ventana, Núm. 10, diciembre, 1999, México: Universidad de Guadalajara, pp. 84-123

Incháustegui, T. y Ugalde, Y. (2004). Materiales y herramientas conceptuales para la transversalidad de género. México: Observatorio Ciudadano de Políticas de Niñez, Adolescencia y Familias, A.C.

Imujeres (2010). Política nacional de igualdad entre mujeres y hombres [balance y perspectivas] México: Inmujeres.

Inmujeres (2005) Programa de Institucionalización de la Perspectiva de Género en la Administración Pública Federal. México: Inmujeres.

Inegi, Inmujeres (2010). Mujeres y hombres en México. México: Inegi.

Laguna M., M. et al. (2009) La equidad de género en Chiapas: Teoría y práctica de la transversalidad. México: Indesol-Desarrollo, Género y Ciudadanía A.C.

Lombardo, E. (2003). El maintreaming de Género en la Unión Europea. Aequalitas. Revista Jurídica de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres, vol. 10-15, mayo-diciembre 2003.

Pacheco L. de G., L. (2011). Cultura institucional con perspectiva de género en Instituciones de Educación Superior. En: Tuñón, P. E., Evangelista, A. A., Tinoco O. R. (coord.) Género y Cultura Institucional. México: Colegio de la Frontera Sur.

Pnud (2010). México y la Sociedad del Conocimiento, Competitividad con igualdad de género. México: Pnud.

Munevar I., D. y Villaseñor M., L. (2005). Transversalidad de Género una estrategia para el uso político de los saberes. Revista de Estudios de Género, La Ventana, Núm. 21. México: Universidad de Guadalajara.

Novie M., S. (2005). Gender Mainstreaming vs. Positive Action: An Ongoing Conflict in EU Gender Equality Policy. European Journal of Women Studies, vol. 12 No 2. Pp.168.

Olivera Mercedes, Ramos Teresa y Bermúdez Flor Marina (2010). Programa de Equidad de Género de la Unicach. Documento.

Pndu-Gobierno de Chiapas (2010). Tejiendo la igualdad. Manual de transversalización del enfoque de género. México: Gobierno de Chiapas-Pndu.

Ramos M., T. y Gutiérrez Z., A. Diagnóstico de género de la Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas. México: en prensa.

Rigat P., M. (2008). Gender mainstreaming. Un enfoque para la igualdad de género. Revista Nueva Sociedad No. 218 Noviembre-diciembre. Disponible en línea: www.nuso.org

Sre, Unifem, Pnud. (2006) Manual para transversalizar la perspectiva de género en la Secretaria de Relaciones Exteriores. México: Ser-Unifem-Onud, pp.115

Unicach (2011a). Informe de la gestión rectoral. México: Unicach.

Unicach (2011b). Plan de Desarrollo Institucional visión 2025. México: Unicach.

Unicach (2011c). Secretaría General, Dirección Académica. Modelo Educativo Unicach, Visión 2025. México: Unicach

Walby, S. (2005). Introduction: Comparative Gender Mainstreaming in a Global Era. International Feminist Journal of Politics vol. 7 No 4, 12/2005.

Published

2023-07-04

How to Cite

Bermúdez Urbina, F. M. (2023). Gender mainstreaming in the university. The case of the University of Science and Arts of Chiapas. Géneroos, 19(11), 37–56. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1301

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.