The Right of Free Personality Development vs. School Statutes: Study of a Regulation of a Private Educational Institution in Chiapas, México

Authors

  • Carlos Mario Pérez Domínguez Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas image/svg+xml
  • José Juan Pérez Ramos Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas image/svg+xml

Keywords:

self-determination, human rights, right of free personality development, right to autonomy

Abstract

The right of free personality development refers to the possibility of manifesting our temperament and innermost desires through the aesthetic, artistic, and linguistic expressions that we enjoy; that means to express in what we do who we are. In plain words, it is the right through which we can be as we want to be without unjustified interventions by the state or individuals, if it does not harm third parties or the public good. That is, people who live in a democratic community must have the possibility, guaranteed by the state, to be as they want to be, dress as they like, have their hair as it suits them best, wear tattoos or not, decide to get married or not, how many children to have, or not to have, among many other expressions. Our research investigates the details of the collision that this right causes when it encounters normative regulations of schools that prohibit a series of acts that go against this prerogative, such as wearing long hair for boys, or short in the case of girls. We conclude that the legal body under scrutiny is unconstitutional and unconventional and directly attacks the right to free personality development and the autonomy of people. This work is primarily documentary and descriptive, employing qualitative methodologies such as studying the law related to the chosen topic and comparing the findings with the content of a specific regulation, based on the deductive method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Mario Pérez Domínguez, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas

Education: Law degree from Universidad del Sur, campus Cancun, Quintana Roo; fourth semester student of the Master's Degree in Social and Humanistic Sciences at the Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica (CESMECA) of the Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (UNICACH). Occupation: Full-time master's student and independent researcher. Research interests: Science and Political Theory, Globalization and Sociocultural Changes. Contact: cmariopd@gmail.com ; carlos.perezdmn@e.unicach.mx ORCID: 0009-0005-3833-5724

 

José Juan Pérez Ramos, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas

Education: Law degree from the Faculty of Law, C-III; of the Autonomous University of Chiapas; Master in Law and Doctor in Law, both from the Institute of Legal Research of the same House of Studies. Occupation: Professor-researcher at the Universidad Autónoma de Chiapas, School of Law, Tapachula Extension; Chiapas, Mexico. Research interests: Philosophy of Law, Dogmatic of Fundamental Rights, Philosophy and Political Theory. Contact: josejuan.perez@unach.mx; ORCID: 0000-0001-9110-3117

 

References

Bacca Mejía, Á. M. (Coord.) (2022). Individualización y derecho al libre desarrollo de la personalidad. Aproximaciones al cambio social y jurídico en México y Colombia. Universidad Nacional Autónoma de México.

Celis Quintal, M. A. (2006). La protección de la intimidad como derecho fundamental de los mexicanos. En Estudios en homenaje a Marcia Muñoz de Alba Medrano, Protección de la persona y derechos fundamentales. David Cienfuegos Salgado y María del Carmen Macías Vázquez (Coords.). Instituto de Investigaciones Jurídicas de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Centro de Estudios Constitucionales de la Suprema Corte de Justicia de la Nación. (2022). Libre Desarrollo de la Personalidad. Cuadernos de Jurisprudencia núm. 16, Primera edición. Editorial de la Suprema Corte de Justicia de la Nación.

Del Moral Ferrer, A. (2012). El libre desarrollo de la personalidad en la jurisprudencia constitucional colombiana. Cuestiones jurídicas, Revista de Ciencias Jurídicas de la Universidad Rafael Urdaneta, VI,(2), pp. 63-96.

Kelsen, Hans. (1995). Teoría general del Derecho y del Estado. Universidad Nacional Autónoma de México.

Landa Arroyo, C. (2021). Derechos a la dignidad, libre desarrollo de la personalidad e identidad personal. Palestra.

Mason, G. y Lee, T. L. (1776/1987). Declaración de derechos del buen pueblo de Virginia (p. 205). En G. Peces-Barba Martínez (Dir.), Derecho positivo de los derechos humanos (pp. 205-207). Editorial Debate. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/6/2698/21.pdf

Moncho I Pascual, J. R. (2000). Ética de los derechos humanos. Tecnos.

Nietzsche, F. (2020). Más allá del bien y el mal. Editores Mexicanos Unidos.

Ontiveros Alonso, M. (2006). El libre desarrollo de la personalidad (un bien jurídico digno del estado constitucional). Araucaria: Revista Iberoamericana de filosofía, política y humanidades, y relaciones internacionales, (8)15.

Pérez Luño, A. E. (2006). La tercera Generación de derechos humanos. Editorial Universidad de Navarra.

Legislación

Conseil constitutionnel. (s.f.). Declaración de los Derechos del Hombre y del Ciudadano de 1789. https://www.conseil-constitutionnel.fr/sites/default/files/as/root/bank_mm/espagnol/es_ddhc.pdf

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. Constitución de los Estados Unidos de América. (s.f.). https://www.diputados.gob.mx/biblioteca/bibdig/const_mex/const_eua.pdf

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2023). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Secretaría General, Secretaría de Servicios Parlamentarios. Última Reforma DOF 06-06-2023. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Adoptada y abierta a la firma y ratificación por la Asamblea General en su resolución 44/25, de 20 de noviembre de 1989. https://www.conapred.org.mx/userfiles/files/convencion_derechos_nino.pdf

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2023). Ley Federal para Prevenir y Eliminar la Discriminación. Última reforma publicada DOF 08-12-2023. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFPED.pdf

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2023). Ley General de Educación. Última Reforma DOF 20-12-2023. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf

La Salle de Tuxtla. (2021). Reglamento General Académico y Disciplinario. http://lasalletuxtla.edu.mx/wp-content/uploads/2021/06/Reglamento-Gral-Academico-y-Disciplinario.pdf

Ley Fundamental de la República de Alemania. (2022). Nueva Edición 2022, 20 Legislatura. Bundestag Deutscher. https://www.btg-bestellservice.de/pdf/80206000.pdf

Oficina del Alto Comisionado para los Derechos Humanos. (1966) Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Adoptado y abierto a firma, ratificación y adhesión por la Asamblea General en su resolución 2200 A (XXI), de 16 de diciembre de 1966. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-economic-social-and-cultural-rights

Naciones Unidas. (2011). Principios Rectores de las Naciones Unidas sobre las Empresas y los Derechos Humanos: Puesta en práctica del marco de las Naciones Unidas para “proteger, respetar y remediar” (HR/PUB/11/04). https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/publications/guidingprinciplesbusinesshr_sp.pdf

Criterios judiciales

Suprema Corte de Justicia de la Nación. (2009). Tesis: P. LXVI/2009. Seminario Judicial de la Federación y su Gaceta, XXX, 7. Registro digital. 165822.

Suprema Corte de Justicia de la Nación. (2022). Libre desarrollo de la personalidad. En Cuadernos de Jurisprudencia núm. 16 (1ª ed., pp. 164-165). Editorial de la Suprema Corte de Justicia de la Nación.

Corte Interamericana de Derechos Humanos. (2012). Caso Atala Riffo y Niñas Vs. Chile. Sentencia de 24 de febrero de 2012 (Fondo, Reparaciones y Costas). Serie C No. 239. [Archivo PDF]. https://corteidh.or.cr/docs/casos/articulos/seriec_239_esp.pdf

Tribunal Europeo de Derechos Humanos. (2007). Caso D.H. y otros Vs. República Checa. [GS], n.°. 57325/00. Sentencia de 13 de noviembre de 2007. https://hudoc.echr.coe.int/app/conversion/pdf/?library=ECHR&id=001-139015&filename=001-139015.pdf&TID=ihgdqbxnfi

Published

2025-06-27

How to Cite

Pérez Domínguez, C. M., & Pérez Ramos, J. J. (2025). The Right of Free Personality Development vs. School Statutes: Study of a Regulation of a Private Educational Institution in Chiapas, México. DE JURE, (1), 275–295. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/dejure/article/view/2413

Issue

Section

Ensayos y divulgación

Categories