The Challenges of Working at Home for Women Working in an Institution of Higher Education:

Paid and Unpaid Work in Times of the Pandemic work in times of pandemic

Authors

Keywords:

women, work at home, domestic work, care activities, higher education

Abstract

The interest of the document is to reflect on the experience of working at home of a group of women during the first months of the COVID-19 pandemic, a period in which faceto-face activities and areas of professional, domestic, and caregiving responsibility were restricted. they overcame them by imposing a greater workload on women. The work methodology sought to retrieve direct information from women, for which a questionnaire was designed that inquired about the hours of paid and unpaid work, the type of activities that were carried out, and the challenges identified facing the eventual return to work, which was announced without certainty. 33 women between the ages of 29 and 62, who collaborated in the same higher education institution participated voluntarily, anonymously, and confidentially. The results obtained allowed identifying a work overload of the women, mostly in those who lived with minors under their care in this period. Among the activities they carried out, the following stand out: paid work, domestic activities, and caregiving activities for others, which include organization of daily life, emotional support for other family members, and caregiving responsibilities that included minors, people with disabilities, and other adults. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Georgina Cardenas Perez, Autonomous University of Yucatan, Yucatan, Mexico

Mexican. D. in Urbanism from the Faculty of Architecture of the National Autonomous University of Mexico. Postdoctoral fellow at the Universidad Autónoma de Yucatán. Line of research: City, neighborhood, housing and aging; gender and aging.

E-mail: georginacardenas@gmail.com

References

Bergallo, P.; Mangini, M.; Magnelli, M., y Bercovich, S. (2021). Los impactos del COVID-19 en la autonomía económica de las mujeres en América Latina y el Caribe. En: PNUD América Latina y el Caribe, LAC C19 PSD, 25, pp. 1-30.

Castañeda, L. (2020). Mujeres, trabajo y pandemia. Cuando el atlante tiene cuerpo de mujer. En: N. Gianatelli, Género y (des)igualdades. Tensiones en debate. Desigualdades de género en tiempos de COVID-19 en la región (pp. 52-56). Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

COPRED (2020). Impactos diferenciados. Efectos de la pandemia de COVID-19 en la situación laboral de las mujeres en México. México: COPRED.

Epadeq (2020). Sondeo sobre trabajo doméstico, violencia y preocupaciones de las personas durante el confinamiento por COVID-19 en México. México: Epadec A.C.

Guerrero, E. (2020). Impacto de la pandemia en las mujeres. Chile, Santiago: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo- PNUD.

Inegi (2020). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo 2019. México: INEGI

Trejos, M. E. (2006). Nosotras hacemos la (Otra) economía. Aportes a los debates feministas sobre la economía. En Excluidas: en el texto y en la dinámica social. Las mujeres trabajadoras de Centroamérica. Págs. 23 - 30. Fundación Friedrich Ebert.

Sitios Web:

Aguilera, R. y Hernández, M (2020). Las trabajadoras del hogar en Yucatán y el impacto del COVID-19. Un diagnóstico sobre las afectaciones socio económicas en tiempos de pandemia. Yucatán, México: Propuestas Sociales y Alternativas de desarrollo A.C. Consultado el 7 de septiembre de 2020. Disponible en https://jadesociales.org/wp-content/uploads/2020/11/Trabajadoras-del-Hogar-en-Yucatan-y-el-impacto-del-Covid19.pdf

Almazán, A. (2020, 11 de septiembre). Jornadas dobles, la difícil tarea de ser madre y maestra. En: Milenio. Consultado el 11 de septiembre de 2020. Disponible en https://www.milenio.com/politica/comunidad/jornadas-dobles-dificil-tareamadre-maestra

Basilio, E. (2020, 7 de septiembre). Las mujeres tienen una triple jornada laboral por la pandemia. En: Comisión Universitaria para la Atención de la Emergencia Coronavirus. Consultado el 7 de septiembre de 2020. Disponible en https://covid19comisionunam.unamglobal.com/?p=88168&fbclid=IwAR3_l6fkBxLXU8YZYjPO1srlx5GQ4H9tNq29aBmH8iWj-BlCo3SB5cbqHWg

Las Heras, M., y Barraza, M. (2020). Mujer y Trabajo en Remoto durante COVID-19. Chile: IESE Business School y Concordia Bienestar. Consultado el 25 de septiembre 2020. Disponible en https://www.google.com/search?client=firefox-bd&ei=daNuX9XDGo6xggfXvr7YBQ&q=Mujer+y+Trabajo+en+Remoto+durante+Covid-19

Observatorio Género y COVID-19 en México (2021). Nos Cayó el 20. Diagnóstico y recomendaciones del Observatorio Género y COVID-19 en México. Violencia y acceso a la justicia. En: Observatorio de Género y COVID-19. Disponible en https://genero-covid19.gire.org.mx/wp-content/uploads/2021/05/Manual_Violencia-2.pdf

Observatorio Género y COVID-19 en México (2021) Nos Cayó el 20. Diagnóstico y recomendaciones sobre Bienestar. En: Observatorio Género y COVID-19 en México. Disponible en https://genero-covid19.gire.org.mx/wp-content/uploads/2021/05/Manual_Bienestar.pdf

Paredes, M. (2020). Sin el trabajo del cuidado del hogar y el de dar afecto a los hijos, sencillamente el país no funcionaría. En: El Universo. Consultado el 13 de septiembre de 2020. Sitio web: https://www.eluniverso.com/noticias/2020/09/13/nota/7975318/myriam-paredes

Published

2022-09-14

How to Cite

Cardenas Perez, G. (2022). The Challenges of Working at Home for Women Working in an Institution of Higher Education:: Paid and Unpaid Work in Times of the Pandemic work in times of pandemic. Géneroos, 29(31), 295–315. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/462

Issue

Section

Dissemination articles

Most read articles by the same author(s)