Beyond the numbers:

gender analysis in the field of Mexican academic work under the Joan Scott’s approach

Authors

  • Carmen Maria Tome Pino Autonomous University of the State of Morelos, Morelos, Mexico

Keywords:

gender, gender order, work, academy, Mexico

Abstract

Currently, in Mexico, the study of the gender inequality in the academic labor context pays attention to the numbers and frequently denies other levels of complexity where gender operations are shown in this professional scenario. Various researchers are suggesting the same idea: the relevance of analyzing how many academics male and female are. However, they paid more attention to the reflection on academic institutions, their structures, cultures, explicit and implicit regulations, as well as their gender symbolism. This essay has the aim of examining the gender from the analytical and complex view developed by Joan Scott, whose theoretical proposal considers four elements: the symbolic, the normative, the institutional and the gender identity. In this sense, the next question will guide the reflection: How does gender work at the symbolic, normative, institutional and identity levels in the
Mexican academic labor context today, under Joan Scott’s theoretical approach? Finally, the reflections developed allowed to highlight that the gender is operating in the most subtle ways in the labor academic context, even if in numbers the profession is being feminized. This points out the need for systematic and complex transformations of the Mexican androcentric academy, which include the individual transformation of academics, and especially political, institutional, and cultural changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carmen Maria Tome Pino, Autonomous University of the State of Morelos, Morelos, Mexico

Cuban. She holds a master's degree in psychology in the area of work from the Autonomous University of the State of Morelos, Mexico (UAEM) and a bachelor's degree in psychology from the University of Havana, Cuba. She is currently a doctoral student in psychology at the Center for Transdisciplinary Research in Psychology (CITPsi) of the Autonomous University of the State of Morelos. Research interests: work, gender, family-work, social imaginaries, subjectivity, institutions and academia.

E-mail: carmen.tomepin@uaem.edu.mx

References

Acker, J. (1990). Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations. En: Gender and Society, 4 (2), pp. 139-158.

Blázquez, N. (2014). Evaluación Académica: sesgos de género. México: Colección Alternativas.

Blázquez, N., y Bustos, O. (2014). Propuestas con perspectiva de género sobre los sistemas de estímulo y reconocimiento de las instituciones de Educación Superior. En: N. Blázquez (ed.), Evaluación Académica: sesgos de género (pp. 531-536). México: Colección Alternativas.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona, España: Editorial Anagrama.

Buquet, A. G. (2016). El orden de género en la Educación Superior: una aproximación interdisciplinaria. En: Nómadas, 44, pp. 27-43.

Buquet, A. G., y Moreno, H. (2012). El papel de la legislación internacional en materia de género en la reforma de las instituciones de educación superior: el caso de la Universidad Nacional Autónoma de México. En: J.L. Silva (comp.), Género y Educación: aportes para la discusión jurídica (pp. 83-113). México: Editorial Fontamara.

Cerva, D. (2017). Desafíos para la institucionalización de la perspectiva de género en instituciones de educación superior en México. Una mirada a los contextos organizacionales. En: Revista Punto Género, 8, pp. 20-38.

España, A.P.; Estrada, I.L., y Paredes, L.J. (2014). Los hombres y las mujeres en los Sistemas de Estímulos en la Universidad Autónoma de Yucatán. En: N. Blázquez (ed.), Evaluación Académica: sesgos de género (pp. 127-156). México: Colección Alternativas.

García, P., y Chavoya, M.L. (2014). Los sistemas de evaluación académica: las profesoras-investigadoras de la Universidad de Guadalajara. En: N. Blázquez (ed.), Evaluación Académica: sesgos de género (pp. 51-68). México: Colección Alternativas.

Harding, S. (1996). Ciencia y Feminismo (5ª ed.). Madrid, España: Ediciones Morata S.L.

Lloyd, M. (2018). El sector de la investigación en México: entre privilegios, tensiones y jerarquías. En: Revista de la Educación Superior, 47 (185), pp.1-31.

Maffía. D. (2006). El vínculo crítico entre género y ciencia. En: CLEPSYDRA, 5, pp. 37-57.

Scott, J. (1996). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En: M. Lamas (comp.), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 265-302). México: PUEG.

Sedeño, E. (2014). Prólogo. En: N. Blázquez (ed.), Evaluación Académica: sesgos de Género, (pp. 13-21). México: Colección Alternativas.

Sitios Web:

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2007). SNI Evaluación 2007. México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Consultado el 15 de julio de 2020. Disponible en https://www.conacyt.gob.mx/images/conacyt/sni/archivo_historico/estadisticas/SNI_Evaluacion2007.pdf

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2017). Recursos Humanos en Ciencia y Tecnologías. En: Informe General del estado de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación México 2017, pp. 41-64. México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Consultado el 15 de julio de 2020. Disponible en http://www.siicyt.gob.mx/index.php/transparencia/informes-conacyt/informe-general-del-estado-dela-ciencia-tecnologia-e-innovacion/informe-general-2017

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2018). Modificaciones al Reglamento del Sistema Nacional de Investigadores. México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Consultado el 15 de julio de 2020. Disponible en http://www.conacyt.gob.mx/images/conacyt/normatividad/interna/Reglamento_del_SNI_2018.pdf

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2020). Género y Ciencia. México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Consultado el 15 de julio de 2020. Disponible en http://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/genero-y-ciencia

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2020). Reglamento del Sistema Nacional de Investigadores. Consultado el 1 de diciembre de 2020. Disponible en https://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/sistema-nacional-de-investigadores/marco-legal/reglamento-sni/20142-reglamento-sni/file

Igualdad de Género UNAM (19 de junio de 2020). Conferencia Igualdad de Género en el contexto de las universidades [Archivo de video]. Youtube. Consultado el 19 de junio de 2020. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=kLTk9zphlEY

Instituto Politécnico Nacional (2018). Agenda Estadística Enero-Diciembre 2018. México: Instituto Politécnico Nacional. Consultado el 15 de julio de 2020. Disponible en https://www.ipn.mx/assets/files/main/docs/agenda-estadistica-esp-2018.pdf

Universidad de Guadalajara (2020). Numeralia Institucional. México: Universidad de Guadalajara. Consultado el 15 de julio de 2020. Disponible en http://www.cgpe.udg.mx/content/numeralia-institucional-0

Universidad Nacional Autónoma de México (2020). La UNAM en números. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Consultado el 15 de julio de 2020. Disponible en http://www.estadistica.unam.mx/numeralia/

Published

2021-10-05 — Updated on 2022-09-29

Versions

How to Cite

Tome Pino, C. M. (2022). Beyond the numbers:: gender analysis in the field of Mexican academic work under the Joan Scott’s approach. Géneroos, 28(30), 441–464. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/29 (Original work published October 5, 2021)

Issue

Section

Dissemination articles