The shadow of revolutionary leader,
literature and film making with outlaw characters
DOI:
https://doi.org/10.53897/RevInterp.2024.02.10Keywords:
Banditry, revolution, revolutionary leader, outlaw, armyAbstract
The purpose of this article is to analyze the characters represented outside the law in the film ‘The shadow of revolutionary leader’, thriller and political drama by Julio Bracho, based on the novel by Martín Luis Guzmán, an outlaw narrative that the filmmaker highlights in authority and institutionalized figures such as the Mexican Army, legitimized by the sovereign. The research is based on the model of Lauro Zavala’s Elements of Cinematographic Analysis, with an interrelation of the historical events that contextualize the novel and the current events that happened in the period in which the director tries to project and distribute the film which was censored by the military hegemony and the presidents in power for 30 years to
cover their backs, not so much because of the massacre in Huitzilac at the end of the film, but because of the militia’s repression of different social sectors in the years before and after filming, which called into question the patriotic image of the Army, the generals and the supreme commander of the Armed Forces himself.
Downloads
Metrics
References
Blanquel, E. (2000). La Revolución Mexicana. Historia mínima de México (2ª ed.). El Colegio de México, pp. 137-152.
Córdova, A. (2015). La fundación del partido oficial. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 39 (155), pp. 143-171.
Corominas, J. y Pascual, J. (1984). Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico. Editorial Gredos, p. 711.
Curiel Defosse, F. (1987). La querella de Martin Luis Guzmán. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Autónoma de México, México. Recuperado de https://repositorio.unam.mx/contenidos/77796
Guzmán, M. L. (1997). La sombra del caudillo. Porrúa. México.
Hernández, B. (11 de septiembre de 2021). Combate en Malpaso: los primeros muertos de la Revolución. Crónica. https://www.cronica.com.mx/notas-combate_en_malpaso__los_primeros_muertos_de_la_revolucion-1203260-2021.html
Ibarra, J. (2006). Los Bracho: tres generaciones de cine mexicano. Universidad Nacional Autónoma de México.
Legrás, H. (2003). Martín Luis Guzmán: el viaje de la revolución. MLn, pp. 427-454.
López Vera, E. E. (2014). La sombra del Caudillo: Una reflexión sobre la tiranía. Revista de El Colegio de San Luis, 4(8), pp. 218-241.
Martínez Assad, C. (2020). La censura de una historia. Relatos e historias en México, (95). https://relatosehistorias.mx/nuestras-historias/la-censurade-una-historia
Meertens, B. (2014). El estereotipo del bandido social en dos novelas de la Revolución Mexicana: Análisis de Los de abajo de Mariano Azuela y La sombra del caudillo de Martín Luis Guzmán. Studenttheses, Universidad de Utrecht. https://studenttheses.uu.nl/bitstream/handle/20.500.12932/17653/sdfrtsyy%2Cjrstrj%2Cy-1.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Mendoza García, J. (2011). La tortura en el marco de la guerra sucia en México: un ejercicio de memoria colectiva. Polis, 7(2), 139-179. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-23332011000200006&lng=es&tlng=es.
Pellicer, J. (2016). Julio Bracho: La sombra del caudillo (1960). Iberoamericana Vervuet, pp. 323-337. https://www.iberoamericanavervuert.es/capitulos/9783954878543_015.pdf
Torres Alonso, E. (2016). La sombra de Martín Luis Guzmán. Política, historia y literatura como testimonio. Balajú, revista de la Universidad Veracruzana, 4(3), p. 120.
Zavala, L. Elementos de Análisis Cinematográfico. En Elementos del discurso cinematográfico. Universidad Autónoma Metropolitana, pp. 42-47. https://tallerdelaspalabrasblog.files.wordpress.com/2016/03/zavala-elementosdel-discurso-cinematogrc3a1fico.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Julio César Zamora Velasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revista Interpretextos permite compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato; adaptar, remezclar, transformar y construir sobre el material, dando crédito a la obra de manera adecuada y proporcionando un enlace a la licencia, indicando si se han realizado cambios.