Legal Research and the Impact on the Training of Law Students

Authors

Keywords:

students, legal research, teaching, law, methodology

Abstract

This article establishes a scenario that builds spaces for reflection and analysis of the impact of legal research, which facilitates the perception for its teaching and the construction of the future that we want for our Law students, the above due to the close connection with the dynamics that higher education demands today, especially addressing the demands of the organizations and social groups in the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Salvador Ventura Del Toro, University of Colima

Education: Doctor in Law, Universidad Panamericana; Master in Law, Universidad Panamericana; Bachelor in Law, Universidad de Colima; Bachelor in Education, Instituto Superior de Educación Normal del Estado de Colima. Occupation: Full-time research professor at the Law School of the Universidad de Colima; in Colima, Mexico. Research interests: Administrative Law, Constitutional Law and teaching experience in legal education. Contact: ventura@ucol.mx ; venturadeltoro@yahoo.com.mx ORCID: 0009-0002-0556-7033

 

Paulina Lizette Dávila Coba, University of Colima

Education: Second semester student at the University of Colima Law School. Occupation: Second semester student of the Bachelor's Degree in Law. Research interests: teaching-learning processes of law, student experience in university education. Contact: pdavila0@ucol.mx pauliz.davila@hotmail.com ORCID: 0009-0008-1648-5301

Mariana Mendoza Galván, University of Colima

Education: Second semester student at the University of Colima Law School. Occupation: Second semester student of the Bachelor's Degree in Law. Research interests: teaching-learning processes of law, student experience in university education. Contact: mmendoza79@ucol.mx ORCID: 0009-0002-3430-710X

Emiliano Muñoz Rojas, University of Colima

Education: Second semester student at the University of Colima Law School. Occupation: Second semester student of the Bachelor's Degree in Law. Research interests: teaching-learning processes of law, student experience in university education. Contact: emunoz6@ucol.mx ermacmr@gmail.com ORCID: 0009-0009-3337-2517

References

Ander, E. (2015). Aprender a investigar Nociones básicas para la investigación social. Brujas.

Ávila Baray, H. L. (2008). Introducción a la metodología de la investigación. Eumed.net.

B. Medawar, P. (2012). El proceso científico, Revista Algarabía, México.

Botero Bernal, A. (2005) “Nuevos paradigmas científicos y su incidencia en la investigación jurídica”, en revista Diritto e questioni pubbliche, Italia.

Bernal, C. (2016). Metodología de la Investigación Administración, Economía, Humanidades y Ciencias Sociales. Pearson.

Cázares Hernández, L., et al. (2018). Técnicas actuales de investigación documental. Reimpresión, Trillas.

Ciuro Caldani, M. Á. Estado del conocimiento en la investigación jurídica, Internet página www.centrodefilosofia.org.ar/Investigación y Docencia Nº 39.

Hernández-Sampieri, R., et al. (2010). Metodología de la investigación, 5ª Ed., Mc Graw Hill.

López Leyva, S., et al. (2014). La comunicación de la ciencia a través de artículos científicos, PIFI, Ude O, Ediciones del lirio.

López Ruiz, M. (2004). La investigación jurídica en México, temas, técnica y redacción, UNAM.

Méndez Ramírez, I., et al. (2014). El protocolo de investigación. Lineamientos para su elaboración y análisis, 2a ed. Trillas.

Munch, L. y Ángeles, E. (2012). Métodos y técnicas de investigación, Trillas.

Muñoz Razo, C. (2013). Cómo elaborar y asesorar una investigación de Tesis, 2a ed., Pearson.

Ortiz Serafín. (2019) Fundamentos de la Teoría de la Argumentación Jurídica, Porrúa.

Rodríguez Cepeda, B. (2006). Metodología Jurídica. Oxford.

Tamayo y Salmorán, R. (2005). Razonamiento y argumentación jurídica. El paradigma de la racionalidad y la ciencia del derecho. UNAM.

Taylor S.J. y Bodgan R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Zorrilla Arena, S. (2000). Introducción a la metodología de la investigación, casos aplicados a la administración. Cal y Arena.

Published

2025-06-27

How to Cite

Ventura Del Toro, J. S., Dávila Coba, P. L., Mendoza Galván, M., & Muñoz Rojas, E. (2025). Legal Research and the Impact on the Training of Law Students. DE JURE, (1), 306–318. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/dejure/article/view/2415

Issue

Section

Ensayos y divulgación

Categories