Merlina’s Transmedia Content: A Perspective from its Fandom through TikTok Duets
DOI:
https://doi.org/10.53897/RevInterp.2025.04.10Keywords:
Transmedia, Tik Tok, Fandom, Merlina, Cultural appropriationAbstract
This study explores the impact on fandom of Wednesday, a Netflix series inspired by the Addams Family comic strip, which has transcended its original format to become a transmedia icon and a social media trend, particularly on TikTok. Consequently, the present research aimed to analyze the type of transmedia content generated by the Wednesday fandom on TikTok in order to identify the cultural appropriation it promotes. A mixed-methods approach was employed, comprising content analysis of ten videos, five of which were duets, alongside a descriptive analysis of discourse types. The temporal delimitation spanned one year, from 2023 to 2024. Key findings revealed that the Wednesday fandom utilizes TikTok to express their appreciation for the character by merging elements from the series with other users, thereby fostering cultural appropriation and content virality. The results demonstrate that the community has integrated the series into their culture through attire, language, and music, confirming that the valorative usage typology, according to Morris (2003), is the most prevalent.
Downloads
References
Andreu Abela, J. (2015). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2019/02/Las-t%C3%A9cnicas-de-an%C3%A1lisis-de-contenido-unarevisi%C3%B3n-actualizada.pdf
Dragotto Kedikián, Ch. (2023). TikTok made me buy it: el fenómeno de viralización de marcas de maquillaje a través de reseñas de TikTok. Tesis doctoral. Universidad Siglo XXI. Repositorio institucional de la Universidad Siglo XXI. https://repositorio.21.edu.ar/handle/ues21/27645
Gutiérrez, J. S., De la Fuente Prieto, J. y Martínez Borda, R. M. (2019). El ecosistema mediático juvenil en España: un estudio de caso sobre el fandom de la serie Skam. En Comunicación y pensamiento. Relatos de la nueva comunicación (pp. 33-52). Tirant Humanidades.
Hernández Sampieri, R., Collado, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. 6o edición. Mc Graw Hill Education.
Martínez-Sala, A. M., Barrientos-Báez, A. y Caldevilla-Domínguez, D. (2021). Fandom televisivo. Estudio de su impacto en la estrategia de comunicación en redes sociales de Netflix. Revista de Comunicación de la SEECI, 54, 57-79. http://doi.org/10.15198/seeci.2021.54.e689
McLuhan, E. y Powers, B. R. (2020). La aldea global: Transformaciones en la vida y los medios de comunicación mundiales en el siglo XXI. La globalización del entorno. Gedisa.
Morris, C. (2003). Signos, lenguaje y conducta. Editorial Losada, S. A.
Piñuel Raigada, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic studies, 3(1), 1-42. https://www.ucm.es/data/cont/docs/268-2013-07-29-Pinuel_Raigada_AnalisisContenido_2002_EstudiosSociolinguisticaUVigo.pdf
Prego-Nieto, M. (2020). «Tendencias epistemológicas de los fan studies en la investigación en comunicación: una propuesta de clasificación». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 63, 1-14. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3250
Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Deusto.
Scolari, C. A. (2015). Ecología de los medios: de la metáfora a la teoría (y más allá). Ecología de los medios: entornos, evoluciones e interpretaciones. Gedisa.
Sunkel, G. (2002). Una mirada otra. La cultura desde el consumo. Estudios y otras prácticas intelectuales latinoamericanas en cultura y poder. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/gt/20100916030805/26sunkel.pdf
Torti Frugone, Y. y Schandor, A. M, (2013). El reino más grande del mundo: la existencia del fandom como fenómeno cultural. VII Jornadas de Jóvenes Investigadores. Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
Vázquez González, J. (2021). TikTok como escenario idóneo para el contenido generado por el usuario (CGU): el caso de #RatatouilleMusical. En J.C. Figuereo Benítez, R.
Figueroa Benítez-Mancinas-Chávez (Eds.). (2021). Las redes de la comunicación. Estudios multidisciplinares actuales (pp. 286-301). Dykinson.
Virós-Martín, C., Jiménez-Morales, M., & Montaña-Blasco, M. (2025). Adolescentes, TikTok e Instagram: percepciones sobre el impacto de las tecnologías digitales en su vida social. Revista de Comunicación, 24(1), 519-538. http://dx.doi.org/10.26441/rc24.1-2025-3774
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Melissa Martínez Parra, Elizabeth Nohemí Vera Linares, Beatriz Paulina Rivera Cervantes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revista Interpretextos permite compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato; adaptar, remezclar, transformar y construir sobre el material, dando crédito a la obra de manera adecuada y proporcionando un enlace a la licencia, indicando si se han realizado cambios.




