Postmodernist parodies, fantastics and carnivalesques

the figure of the mask in Noticias del Imperio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevInterp.2024.01.09

Keywords:

Carnavalesco, parodia postmodernista, semiología, intertextualidad, rasgo unario, historia, dialogismo, alteridad, deconstrucción, ironía, hegemonía, literatura de lo fantástico

Abstract

In Noticias del Imperio, by Fernando Del Paso, its parodic content is evident, due to  the  recreation  of  key  figures  and  moments  in  the history  of  Mexico.  Some of  these  characters  hide  behind  a  mask that, analyzed  from  postmodernist  parody  (Hutcheon,  1991), the fantastic (Todorov, 2021) and the carnival (Bajtín, 1979), encodes a message to the reader through symbology. This article delves into the analysis of these masks, linking them with elements of irony and polyphony, with  the  aim  of  evidencing  the  way  in  which  Del  Paso seeks  to  deconstruct  part  of  history,  opening  the  door  to  a  reevaluation by the reader.

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Author Biography

Edwin Steven Rodríguez Muñoz, San Diego State University, California, Estados Unidos

Colombiano. Maestría de Artes en Español. Departamento de Español y Portugués en la San Diego State University. Coordinador Multilingüe de High Tech High, Literatura y Lingüística, N/A. (Agradecimiento al profesor Martín Flores de la Facultad de Español y Portugués de la San Diego State University (SDSU).

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Published

2024-02-26

How to Cite

Rodríguez Muñoz, E. S. (2024). Postmodernist parodies, fantastics and carnivalesques: the figure of the mask in Noticias del Imperio. Interpretextos Revista Semestral De creación Y divulgación De Las Humanidades (Colima), 1(1), 159–176. https://doi.org/10.53897/RevInterp.2024.01.09