Analysis of the Situation of Development of Electronic Commerce in China and Mexico and the Perspectives of the China-Mexico Cooperation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevPortes.2024.02.01

Keywords:

China-Mexico collaboration, prospects for collaboration, e-commerce, digital economy

Abstract

This article analyzes, with the methodology of documentary research and data analysis, the current situation of development of electronic commerce in China and Mexico in a general way, from the aspects of basic development statistics, as well as the causes, the characteristics, the existing development problems, and the prospects for future development. From here we know that the development of electronic commerce in the two countries has a complementary characteristic and has a wide space for bilateral collaboration. From the respective analysis of the situation in China and Mexico, to a comparative approach, the article analyzes the difficulties they encounter and the orientation of their future development, and concludes that there are four perspectives of electronic commerce collaboration between China and Mexico, which are technical and infrastructural assistance, collaboration in commercial platforms, electronic commerce in the field, as well as construction of fluid logistics channels.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Shiyang Liu, Universidad de Asuntos Exteriores de China

Professor of the Faculty of Languages

Qi Liu, China Foreign Affairs University

Bachelor degree by the Faculty of Foreign Languagues.

References

Americas Market intelligence. (2022). Mexico’s E-Commerce Data. Recuperado del 20 de julio de 2023 del https://americasmi.com/insights/mexico-ecommerce-market-data/. Junio 13, 2022.

Banxico educa. (2021). El uso del efectivo en tiempos de pandemia. Recuperado del 24 de julio de 2023 del http://educa.banxico.org.mx/banxico_educa_educacion_financiera/blog-102-uso-del-efectivo-en-.html

Bocanegra, C.O. &Vázquez, M.A. (2021). México y China: comercio minorista electrónico y perfil del consumidor. Revista chilena en economía y sociedad, pp57-77.

Castro Loaiza, Julieta. (2021). Factores de éxito de los emprendimientos femeninos de comercio electrónico en México. Tesis de doctorado Universidad Michoacana de San Nicolás De Hidalgo. Recuperado del 23 de julio de 2023 del http://bibliotecavirtual.dgb.umich.mx:8083/xmlui/handle/DGB_UMICH/4003

Cheng, E. (2021). Surging shipping costs will drive up prices for some consumer products by 10%. CNBC. Recuperado del 5 de mayo de 2023 del https://www.cnbc.com/2021/11/19/surging-shipping-costs-to-drive-consumer-price-inflation-unctad-says.html

Ellis, R. Evan. (2023). El compromiso de México con China y las opciones para su futuro. Diálogo Américas. Recuperado del 24 de noviembre de 2023 de https://dialogo-americas.com/es/articles/el-compromiso-de-mexico-con-china-y-las-opciones-para-su-futuro/

Gong, C. & Ding, B. (2021). The development of China-Latin America digital economy cooperation under the new pneumonia epidemic and opportunities for response. Economic Journal. pp.78-85.

GONZÁLEZ, Dagnia, Oxxo, receptor inesperado del comercio electrónico en México. América Retail. Recuperado del 20 de noviembre de 2023 del https://www.america-retail.com/mexico/oxxo-receptor-inesperado-del-comercio-electronico-en-mexico/

GONZÁLEZ, Juan García, «Comercio electrónico en China y México: surgimiento, evolución y perspectivas», México y la Cuenca del Pacifico, Vol. 9, num. 27 / septiembre-diciembre de 2020, pp53-84.

Hérnández, E. (2023). CCE revela que 7 de cada 10 empresas no se han digitalizado en México. Forbes México. Recuperado del 23 de junio de 2023 del https://www.forbes.com.mx/cce-alerta-que-7-de-cada-10-empresas-no-se-han-digitalizado-en-mexico/

Juárez, Carlos. (2021). Comercio electrónico y PyMEs: así se benefician los negocios con las ventas online. The Logistics World. Recuperado del 20 de junio de 2023 del https://thelogisticsworld.com/tecnologia/comercio-electronico-y-pymes-asi-se-benefician-los-negocios-con-las-ventas-online/

López, O. J. (2023). CFE lanza “Telecomunicaciones e Internet para Todos”: ¿Cómo acceder a este servicio? El país. Recuperado del 20 de julio de 2023 del https://elpais.com/mexico/2023-03-29/cfe-lanza-telecomunicaciones-e-internet-para-todos-como-ser-beneficiario-de-este-programa-de-gobierno.html.

Lou, X. (2019). La construcción de una Ruta de la Seda Digital entre China y América Latina: desafíos y opciones de ruta. International Studies. pp.49-60

Lu, S. (2020). China y América Latina: compartiendo ideas de desarrollo y construyendo juntos la "ruta de la seda digital". Recuperado del 19 de julio de 2023 del https://m.gmw.cn/baijia/2020-05/14/33828044.html

Ministerio de Comercio. (2022). El Ministerio de Comercio de China responde a preguntas sobre la cooperación económica y comercial entre China y México. Recuperado del 20 de julio de 2023 del https://www.gov.cn/xinwen/2022-02/17/content_5674331.htm

Ministerio de Comercio (2023a). El jefe del departamento de comercio electrónico del Ministerio de Comercio presentó el desarrollo del mercado minorista en línea en 2022. Recuperado del 23 de julio de 2023, de http://www.mofcom.gov.cn/article/syxwfb/202301/20230103380919.shtml

Ministerio de Comercio (2023b). Informe de comercio electrónico de China 2022. Recuperado del 23 de julio de 2023 de http://dzsws.mofcom.gov.cn/article/ztxx/ndbg/202306/20230603415404.shtml

Oficina Nacional de Estadísticas de China (2023). Boletín Estadístico de la República Popular China sobre Desarrollo Económico y Social Nacional en 2022. Recuperado del 23 de julio de 2023, de http://www.stats.gov.cn/sj/zxfb/202302/t20230228_1919011.html?eqid=f4fe3a4d0035c38f0000000664578f6a

OMPI. (2022). Índice mundial de innovación 2022. Recuperado del 20 de julio de 2023 del https://www.wipo.int/global_innovation_index/es/2022/

Statista. (2022). E-commerce in Latin America. Recuperado del 13 de noviembre de 2023 del https://www.statista.com/study/14764/e-commerce-in-latin-america-statista-dossier/.

Statista Research Department. (2023a). Cuota de mercado del comercio electrónico en América Latina en 2023, por país. Recuperado del 24 de julio de 2023 del https://es.statista.com/previsiones/1087147/cuota-mercado-comercio-electronico-america-latina

Statista Research Department. (2023b). Penetration rate of e-commerce in Mexico 2017-2027. Recuperado del 24 de julio de 2023 del https://www.statista.com/forecasts/252405/digital-buyer-penetration-in-mexico

Statista Research Department. (2023c). Revenue of e-commerce worldwide in 2022, by country. Recuperado del 13 de noviembre de 2023 del https://www.statista.com/forecasts/1283912/global-revenue-of-the-e-commerce-market-country

Statista. (2023). Retail e-commerce revenue in Mexico from 2017 to 2027. Recuperado del 13 de noviembre de 2023 del https://www.statista.com/forecasts/289771/e-commerce-revenue-forecast-in-mexico

Thomson Reuters. s.f. El crecimiento del comercio electrónico en México y sus tendencias. Recuperado del 20 de julio de 2023 del https://www.thomsonreutersmexico.com/es-mx/soluciones-fiscales/blog-fiscal/el-crecimiento-del-comercio-electronico-en-mexico

Wu, H. & Zhao, K. (2020). El gobierno mexicano y Huawei lanzaron el proyecto "Semillas para el Futuro" para cultivar talentos técnicos. People's Daily Online. Recuperado del 20 de junio de 2023 del https://baijiahao.baidu.com/s?id=1675071973882793983&wfr=spider&for= ordenador personal

Wu, J., Chen, Y., Yao M. & Peng, M. (2023). Escribiendo un nuevo capítulo de la cooperación China-América Latina en “la Franja y la Ruta”. Recuperado del 20 de junio de 2023 del https://baijiahao.baidu.com/s?id=1756062413932899226&wfr=spider&for=pc

Published

2024-03-11

How to Cite

Liu, S., & Liu, Q. (2024). Analysis of the Situation of Development of Electronic Commerce in China and Mexico and the Perspectives of the China-Mexico Cooperation. PORTES, Revista Mexicana De Estudios Sobre La Cuenca Del Pacífico, 1(2), 7–30. https://doi.org/10.53897/RevPortes.2024.02.01