A dramaturgy of our time

critical meanings in the work of Sabina Berman

Authors

  • Claudia Elisa Gidi Blanchet Universidad Veracruzana, Instituto de Investigaciones Lingüístico-Literarias

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevInterp.2024.02.01

Keywords:

Mexican theater, comedy, absurd, social criticism

Abstract

Sabina Berman is a Mexican playwright with a long and important career, who has enjoyed great reception from the public, as well
as recognition from specialized critics. Her theater has been characterized by the critical stance that she takes on the most pressing problems of our society. Also notable is her use of laughter in its most diverse tones and artistic manifestations, such as absurdity
and comedy. In this brief essay I try to show these characteristics in three of her most relevant works: La grieta, Testosterona y Molière.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Claudia Elisa Gidi Blanchet, Universidad Veracruzana, Instituto de Investigaciones Lingüístico-Literarias

Mexican. She holds a PhD in Literature from UNAM and works at the Instituto de Investigaciones Lingüístico-Literarias of the Universidad Veracruzana, where she is a researcher. Her research interests are Hispanic-American Dramatic Literature and Aesthetics of Laughter. Her latest publication is entitled: “La imagen del Otro en la que nos miramos. Apaches de Víctor Hugo Rascón Banda” in Martha Elena Munguía Zatarain and Daniel Avechuco Cabrera (coordinators), Representaciones artísticas del indígena en América Latina, Madrid: Iberoamericana, 2024.

References

Berman, S. (2004). La grieta, en Puro teatro. México: Fondo de Cultura Económica, pp. 267-325.

Berman, S. (2004). Molière, en Puro teatro. México: Fondo de Cultura Económica, pp. 72-155.

Berman, S. (2013). Testosterona, en El narco negocia con Dios. Testosterona, prólogo de Stuart A. Day. México: El Milagro / cnca / latr Books, pp. 106-187.

Berman, S. (2023). “Escribo sobre cómo liberarnos de las cárceles que creamos”. Entrevista de Vicente Gutiérrez, en Milenio 16 oct 2023, en línea https://www.milenio.com/cultura/sabina-berman-escribo-liberarnos-carceles-crea

Bixler, J. E., compiladora. (2004). Sediciosas seducciones: Sexo, poder y palabras en el teatro de Sabina Berman. México: Escenología / Virginia Tech.

Gidi, C. (2020). “Testosterona, de Sabina Berman: revés y continuidad de la comedia romántica”, Connotas. Revista de Crítica y Teoría Literarias, núm. 21, pp. 59-84. https://connotas.unison.mx/index.php/critlit/article/view/349.

Gidi, C. (2016). Tragedia, risa y desencanto en el teatro mexicano contemporáneo México: Paso de Gato / Universidad Veracruzana.

Gidi, C. (2012). Juegos de absurdo y risa en el drama. México: Ediciones sin Nombre / Universidad de Sonora.

Meléndez, P. (2021). Asaltos al escenario: humor, género e historia en el teatro de Sabina Berman. Ciudad de México: Bonilla Artigas.

Munguía, M. E. (2012). La risa en la literatura mexicana (apuntes de poética). México: Iberoamericana Vervuert / Bonilla Artigas.

Pavis, P. (1998). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.

Published

2024-09-05

How to Cite

Gidi Blanchet, C. E. (2024). A dramaturgy of our time: critical meanings in the work of Sabina Berman. Interpretextos Revista Semestral De creación Y divulgación De Las Humanidades (Colima), 1(2), 9–22. https://doi.org/10.53897/RevInterp.2024.02.01