University communication in media ecology from its audiences and prosumers:

a methodological strategy

Authors

  • Gerardo Guillermo León Barrios Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

media ecology, university communication, audiences, prosumers, methodology

Abstract

This paper presents a methodological model that allows us to know how the study on the University Communication System of the Autonomous University of Baja California is designed. It starts from the analytical perspective of media ecology as a complex symbolic system where audiences and prosumers use, appropriate, create and manage the institutional communication system. Under these premises, the decisions are described in the fundamental components of the methodological strategy such as epistemic framework, research program, protocol, instruments and analysis model with the use of five categories supported by my own methodological reflexivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gerardo Guillermo León Barrios, Universidad Autónoma de Baja California

Mexican. D. in Sciences and Humanities for Interdisciplinary Development from the Universidad Nacional Autónoma de México. Full-time research professor at the Faculty of Humanities and Social Sciences, Universidad Autónoma de Baja California. Research interests: cultural studies, communication, migration, family, audiences. E-mail: gleon@uabc.edu.mx. ORCID: 0000-0002-7332-6146.

References

Arribas, A. e Islas, O. (2009, marzo-abril). Niños y jóvenes mexicanos ante internet. Razón y Palabra, 14(67). ww.razonypalabra.org.mx/N/n67/varia/aarribas.html

Becerra, A. (2011). Prácticas y consumo mediático de estudiantes universitarios. En M. Ortiz (Coord.), Anuario de Investigación de la Comunicación CONEICC XVIII (pp. 45-61). México.

Benassini, C. (2014). De audiencias a prosumidores. Acercamiento conceptual. Luciérnaga comunicación, 6(12), 16-29. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n12a2

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Ariel.

Canales, M. y Peinado, A. (1995). Grupos de discusión. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (Coords.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis.

Castells, M. (2003). La galaxia internet. Reflexiones sobre internet, empresa y sociedad. Random House Mondadori.

Chávez, M. G. (2004). De cuerpo entero… todo por hablar de música. Reflexión técnica y metodológica del grupo de discusión. Universidad de Colima.

Colombo, F. (2013). Il potere socievole. Storia e crítica dei social media. Bruno Mondadori.

De Aguilera, M., Farias, P. y Baraybar, A. (2012). La comunicación universitaria. Modelos, tendencias y herramientas para una nueva relación con sus públicos. ICONO14. Revista de comunicación y nuevas tecnologías, 8(2), 90-124. https://doi.org/10.7195/ri14.v8i2.248

Galindo, L. J. (2011). Ingeniería en comunicación social y gestión cultural. Editorial Homo Sapiens y Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

González, J. (1994). Metodología y sociología reflexivas: navegar procelosos mares del placer. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, V(15).

Ibáñez, J. (1979). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica. Siglo veintiuno editores.

Ibarra, A. M. y López, D. E. (2010). Niños nativos digitales en la sociedad del conocimiento: acercamientos conceptuales a sus competencias. Razón y Palabra, 15(72).

INEGI (2023). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH). https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2024/ENDUTIH/ENDUTIH_23.pdf

Islas, O. y Bernal, J. D. (2016). Media ecology: a complex and systemic metadiscipline. Philosohpies, 1(3), 190-198. https://doi.org/10.3390/philosophies1030190

Jenkins, H. (2008). Convergencia cultural. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Jensen, K. B. y Rosengren, K. E. (1997). Cinco tradiciones en busca del público. Dayan (Comp.), En busca del público (pp. 335-370). Gedisa.

Jensen, K. B. (2020). A Handbook of Media and Communication Research. Qualitative and Quantitative Methodologies. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781138492905

Kellner, D. (2011). Cultura mediática. Estudios culturales, identidad y política entre lo moderno y lo posmoderno. Akal.

Krueger, R. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Ediciones Pirámide.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

León, G. (2007). El grupo de discusión como artefacto científico para el análisis social. Razón y Palabra, 57. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n57/gleon.html

León, G. (2015). ¿Por qué no ven lo que no ven? Audiencias de medios de servicio público y medios universitarios en Tijuana. UABC.

Levy, M. R. y Windahl, S. (1985). The concept of audience activity. En K. E. Rosengren, L. A. Winner y P. Palmgreen (Comps.), Media gratifications research: current perspectives. Sage.

Meyer, J. A. (2005). Cultura mediática y audiencias regionales: el consumo cultural en la ciudad de Puebla (Tesis de doctorado). Universidad de La Laguna, España.

Navarro, F. (2010). Del ágora al rating. La investigación y medición de audiencias. LXI Legislatura/Porrúa.

Rapley, T. (2014). Los análisis de conversación, de discurso y de documentos en Investigación Cualitativa. Morata.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa.

Scolari, C. (2015). Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones. Gedisa.

Sierra, F. (1998). La entrevista cualitativa. En J. Galindo (Coord.), Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. Adisson Wesley-Logman.

Scolari, C. (2024). Sobre la evolución de los medios. Emergencia, adaptación y supervivencia. Ampersand.

Velásquez, A. y Paladines, F. (2011). Uso de otras formas de comunicación. Consumo de medios en los estudiantes universitarios. Análisis de internet y teléfono móvil-caso UTPL. Razón yPalabra, 77. http://www.razonypalabra.org.mx/varia/77%205a%20parte/74_VelasquezPaladines_V77.pdf

Winocur, R. (2009). Robinson Crusoe ya tiene celular: la conexión como espacio para el control de la incertidumbre. Siglo XXI.

Published

2024-08-01

How to Cite

León Barrios, G. G. (2024). University communication in media ecology from its audiences and prosumers: : a methodological strategy. Estudios Sobre Las Culturas contemporáneas., 1(2), 137–155. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/culturascontemporaneas/article/view/1946

Issue

Section

Metodología, métodos y técnicas