Experiences From Communication About the Community Intervention Process to Promote Socio-emotional Education With Children at Suchitlán, Comala
DOI:
https://doi.org/10.53897/RevInterp.2025.03.08Keywords:
Socio-emotional education, assertive communication, educational environment, academic developmentAbstract
This text seeks to describe in a systematized manner the experiences of communication major students who implemented in 2023
a project on socio-emotional education for boys and girls from a school community in Suchitlán, Colima. It is the result of a work that included a participatory diagnosis, a campaign to collect books; as well as the design and implementation of six orkshops focused on communication processes within the activities of a school center and as part of the application of knowledge received within the subject of community communication.
Among the main findings of the project is the possibility of applying communication within community contexts, rescuing the skills and competencies of the students themselves. The process converts a real space into a laboratory of applied knowledge that has served as an enriching experience within their training and that, in turn, contributes to the principles of communication for social change within the intervened community.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388-408.
Álava, B., Vélez, C., Parrales, M., y Castillo, P. (2022). La comunicación asertiva y su aporte en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, (7) 4. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php /es/issue/view/92
Aparici, R. (2011). Educomunicación: más allá del 2.0. GEDISA.
Barrera, P., Espinosa, P., y Benavides, N. (2023, enero). La comunicación asertiva en el proceso del desarrollo de habilidades comunicativas en las niñas y niños de educación inicial. Revista Científica 9 (1). https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/download/3226/7426/16674
Cruz, R. G., Andrade, N. A. O., Guerrero, A. M. R., Ramírez, M. A. R., & Martínez,
Cruz, G., Andrade, O., Guerrero, R., Ramírez, R., y Martínez, B. (2013). “Habilidades Emocionales percibidas en estudiantes de carreras de Ciencias de la Salud en Hidalgo, México”. European scientific journal, 9(7).
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Sao Paulo: Editorial Paz e Terra SA.
Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). Madrid: Ediciones de la Torre.
Lafontaine, P., y Vázquez, J. (2018). El desarrollo de las habilidades comunicativas en la edad temprana en el grado de pre primario del Nivel Inicial. Educación superior, 17(26), 19-30. DOI: https://doi.org/10.56918/es.2018.i26.pp19-30
Menacho López, L. A. (2021). Estrategias colaborativas: aprendizaje compartido para el desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de educación primaria. Praxis educativa, 25(3), 243-258. DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250314
Mora, I. V., Pinta, V. C., Aguilar, I. P., Reinoso, H. D., y Carrera, J. M. (2022). Análisis de la comunicación comunitaria, procesos y elementos psicológicos: caso Ciudadela de Las Piñas de la Ciudad Milagro-Ecuador. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(1), 680-694. DOI: https://doi.org/10.51798/sijis.v3i1.250
Sánchez, P. (2020). Cuerpo, mujeres y partería entre los nahuas de Suchitlán, Comala, Colima. Revista de Estudios de Antropología Sexual, 114. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologiasexual/issue/view/791
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alma Celia Galindo Nuñez, Erandy Lizeth González López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revista Interpretextos permite compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato; adaptar, remezclar, transformar y construir sobre el material, dando crédito a la obra de manera adecuada y proporcionando un enlace a la licencia, indicando si se han realizado cambios.