Experiences From Communication About the Community Intervention Process to Promote Socio-emotional Education With Children at Suchitlán, Comala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevInterp.2025.03.08

Keywords:

Socio-emotional education, assertive communication, educational environment, academic development

Abstract

This text seeks to describe in a systematized manner the experiences of communication major students who implemented in 2023
a project on socio-emotional education for boys and girls from a school community in Suchitlán, Colima. It is the result of a work that included a participatory diagnosis, a campaign to collect books; as well as the design and implementation of six  orkshops focused on communication processes within the activities of a school center and as part of the application of knowledge received within the subject of community communication.

Among the main findings of the project is the possibility of applying communication within community contexts, rescuing the skills and competencies of the students themselves. The process converts a real space into a laboratory of applied  knowledge that has served as an enriching experience within their training and that, in turn, contributes to the principles of communication for social change within the intervened community. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alma Celia Galindo Nuñez, University of Colima

E-mail: alceganu@ucol.mx
Mexican. PhD in social sciences from the University of Colima. Professor in the Bachelor's Degree in Communication at the Faculty of Letters and Communication at the same university.

Erandy Lizeth González López, University of Colima

E-mail: egonzalez11@ucol.mx
Mexican. Student of the Bachelor's Degree in Communication at the Faculty of Letters and Communication of the University of Colima.

References

Álvarez, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388-408.

Álava, B., Vélez, C., Parrales, M., y Castillo, P. (2022). La comunicación asertiva y su aporte en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, (7) 4. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php /es/issue/view/92

Aparici, R. (2011). Educomunicación: más allá del 2.0. GEDISA.

Barrera, P., Espinosa, P., y Benavides, N. (2023, enero). La comunicación asertiva en el proceso del desarrollo de habilidades comunicativas en las niñas y niños de educación inicial. Revista Científica 9 (1). https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/download/3226/7426/16674

Cruz, R. G., Andrade, N. A. O., Guerrero, A. M. R., Ramírez, M. A. R., & Martínez,

Cruz, G., Andrade, O., Guerrero, R., Ramírez, R., y Martínez, B. (2013). “Habilidades Emocionales percibidas en estudiantes de carreras de Ciencias de la Salud en Hidalgo, México”. European scientific journal, 9(7).

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Sao Paulo: Editorial Paz e Terra SA.

Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). Madrid: Ediciones de la Torre.

Lafontaine, P., y Vázquez, J. (2018). El desarrollo de las habilidades comunicativas en la edad temprana en el grado de pre primario del Nivel Inicial. Educación superior, 17(26), 19-30. DOI: https://doi.org/10.56918/es.2018.i26.pp19-30

Menacho López, L. A. (2021). Estrategias colaborativas: aprendizaje compartido para el desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de educación primaria. Praxis educativa, 25(3), 243-258. DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250314

Mora, I. V., Pinta, V. C., Aguilar, I. P., Reinoso, H. D., y Carrera, J. M. (2022). Análisis de la comunicación comunitaria, procesos y elementos psicológicos: caso Ciudadela de Las Piñas de la Ciudad Milagro-Ecuador. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(1), 680-694. DOI: https://doi.org/10.51798/sijis.v3i1.250

Sánchez, P. (2020). Cuerpo, mujeres y partería entre los nahuas de Suchitlán, Comala, Colima. Revista de Estudios de Antropología Sexual, 114. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologiasexual/issue/view/791

Published

2025-03-19

How to Cite

Galindo Nuñez, A. C., & González López, E. L. (2025). Experiences From Communication About the Community Intervention Process to Promote Socio-emotional Education With Children at Suchitlán, Comala. Interpretextos Revista Semestral De creación Y divulgación De Las Humanidades (Colima), 2(3), 115–138. https://doi.org/10.53897/RevInterp.2025.03.08