The Spectacular Nature of Crime: Elements of Crime News in Las muertas by Jorge Ibargüengoitia
DOI:
https://doi.org/10.53897/RevInterp.2025.03.05Keywords:
Jorge Ibargüengoitia, crime news, journalism, Poquianchis, parodyAbstract
This article proposes an analysis of the encounter between literary and journalistic discourses in Las muertas (1977), a novel by the Mexican writer Jorge Ibargüengoitia (1928-1983) inspired by the popular case of the “Poquianchis” and where he offers a fictional and parodic version. Here, we present an approach to the novel based
on the characteristics that it shares with the Crime news ―in Mexico known as “Nota roja”― (exaggeration, sensationalism, spectacularity, melodrama, colloquial language, among others), in order to demonstrate its reversal and transgression, as well as a redirection
towards social criticism. This text is derived from an ongoing research project, which examines in greater depth the influence of this journalistic genre on Mexican narrative in the 20th and 21st centuries.
Downloads
Metrics
References
Asiain, A. y García J. (1985). Entrevista con Jorge Ibargüengoitia. Revista Vuelta
, 48-50.
Berone, L. (2006). Parodia. En Arán, P. (dir. y coord.) Nuevo Diccionario de la teoría de
Mijaíl Bajtín (213-215). Ferreyra Editor.
Checa, F. (2010). Reflexiones a propósito del libro Nota [N] Roja, la vibrante historia
de un género y una nueva manera de informar. Chasqui Revista Latinoamericana
de Comunicación, 110, 49-53.
Del Palacio, C. (2020). La nota roja en Xalapa, durante el sexenio de Javier Duarte.
Revista Zócalo, 31-34.
Domenella, A. R. (2011). Jorge Ibargüengoitia: Ironía, humor y grotesco. COLMEX.
Ibargüengoitia, J. (1977). Las muertas. Joaquín Mortiz.
Ibargüengoitia, J. (1983). En primera persona: nota roja. Revista Vuelta 83 (7), 34-36.
Keeble, R. y Wheeler S. (2007). The journalistic imagination: literary journalists DOI: https://doi.org/10.4324/9780203939765
from Defoe to Capote and Carter. Routledge.
Lámbarry, A. (2021). Manuscritos, inéditos, cuadernos y correspondencia: la DOI: https://doi.org/10.24201/nrfh.v69i2.3752
creación de Las muertas de Jorge Ibargüengoitia. Nueva Revista de Filología
Hispánica (NRFH), 69 (2), 711-737.
Lange, C. (2009). The «Truth» Behind a Scandal: Joge Ibargüengoitia’s Las muertas. DOI: https://doi.org/10.1007/s11061-008-9137-5
Neophilologus 93(3), 1-16.
La Verdad (2019). Historias de terror: Las “Poquianchis”, asesinas seriales más
prolíficas de México. https://n9.cl/8x528.
Leñero, V. (1989). Los pasos de Jorge Ibargüengoitia. Booket.
Melchor, F. (2012). La experiencia estética de la nota roja. Los orígenes del periodismo
sensacionalista en México. Replicante. https://n9.cl/scds4.
Muñoz, A. (2008). The Language of Female Violence in Jorge Ibargüengoitia’s DOI: https://doi.org/10.1353/hcs.0.0040
Las muertas. Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 12, 79-92.
Poblete, P. (2020). Crónica narrativa contemporánea: enfoques, deslindes y desafíos
metodológicos. Literatura Mexicana, 31(1), 133-153.
Zavala, O. (2018). Los cárteles no existen: Narcotráfico y cultura en México. Malpaso.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luz María Atilano López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revista Interpretextos permite compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato; adaptar, remezclar, transformar y construir sobre el material, dando crédito a la obra de manera adecuada y proporcionando un enlace a la licencia, indicando si se han realizado cambios.