Virtualization and inclusion: a review of cultural management and education in the framework of covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevESCC.2024.2.08

Keywords:

virtualization of services, digital culture, virtual education, digital inclusion

Abstract

This essay problematizes the premise that the virtualization of educational and cultural services is an innovative strategy that allows the inclusion of diverse people, groups and communities that cannot fully exercise their right to culture and education. To this end, it starts by making visible the assumptions of truth that sustain both the position that defends that digital technologies contribute to inclusion, and the position that argues the opposite. From this, some examples of virtualization practices will be presented, analyzing their levels and the implications of the many ways of presenting the contents and their design to allow (or not) participation. It is concluded that the virtualization of educational and cultural services cannot be considered by itself an innovative strategy for inclusion if the virtual options to which the people to be included have access only allow the passive consumption of content and
the subjects do not have the possibility of adapting them to their interests and capacities, so the key is to generate the conditions for participation based on more flexible and adaptable content and structures.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Luis Mariscal Orozco, Universidad de Guadalajara, Jalisco, México

Mexican. D. in Social Anthropology from El Colegio de Michoacán. Research professor and coordinator of the Master's and Doctorate in Cultural Management of the Virtual University System of the University of Guadalajara. Research interests: cultural management, cultural policies, cultural heritage, virtual education. E-mail: mariscal@udgvirtual.udg.mx. ORCID: 0000-0001-6769-0761

 

María del Carmen Valenzuela Gómez, Universidad de Guadalajara, Jalisco, México

Mexican. Master in Management and Social Development from the University of Guadalajara. Professor and coordinator of educational programs of the Virtual University System of the University of Guadalajara. Research interests: cultural management and virtual education. E-mail: carmen.valenzuela@udgvirtual.udg.mx. ORCID: 0000-0002-2463-9082

References

Amaya, J. y Chavez, B. E. (2022). Anclajes epistemológicos de la cultura digital. En B. E. Chavez y J. Amaya (Eds.), Acercamientos epistemológicos, históricos y metodológicos a la cultura digital (pp. 12-40). UPB y Universidad de Guadalajara. https://doi.org/10.18566/978-628-500-072-0 DOI: https://doi.org/10.18566/978-628-500-072-0

Bury, J. (1971). La idea de progreso. Alianza Editorial.

Chan, M. E. y de León, D. J. (2012). Desarrollo de ambientes y gestiónde la virtualidad: dos encuentros. En M. S. Pérez (Ed.), Encuentro Internacional de Educación a Distancia. Veinte años de innovación en colaboración (pp. 69-101). Universidad deGuadalajara.

Chan, M. E. y Mariscal, J. L. (2020). Cultura y transformación digital: Oportunidades para el desarrollo de nuevas competencias. Secretaría de Cultura del Estado de Tabasco. https://doi.org/10.5281/zenodo.10719263

Chan, M. E., Oliva, G., Varela, G. A. y Mercado, P. (2015). COOL: un entorno para la educación colaborativa, abierta y masiva. En M. E. Prieto, S. J. Pech, J. García y T. de Leon (Eds.), Contributions to the uses of Technologies for Learning: 2015. Humboldt International University.

Chiappe, A. H., Nicolás, A. y Martínez, J. A. (2015). Literatura y práctica: Una revisión crítica acerca de los MOOC. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 44, 9-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4904255

Delgado, T. (2020). Taxonomía de Transformación Digital. Revista Cubana de Transformación Digital, 1(1), 4-23. https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/62

Echeverría, J. (1998). 21 tesis sobre el Tercer Entorno, Telépolis y la vida cotidiana. En XIV Congreso de Estudios Vascos: Informazioar en Gizartea=Sociedad de la Información=Société de l’Information. pp. 7-11.

Echeverría, J. (1999). Los señores del aire: Telépolis y el tercer entorno. Destino.

Galindo, L. J. (2006). Cibercultura, sistémica y pensamiento contemporáneo. Explorando las posibles fuentes conceptuales de un pensamiento. Revista Q, 1(1), 1-19. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/6465/Cibercultura,%20sist%C3%A9mica%20y%20pensamiento%20contmpor%C3%A1neo.pdf?sequence=1

Giménez, G. (1999). Territorio, cultura e identidades de la región socio-cultural. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas,V (9), 25-57. http://www.economia.unam.mx/academia/inae/pdf/inae5/516.pdf

González, R. (2015). Comunidad virtual de amateurs con estándares profesionales (proams) en la replicación de productos editoriales comerciales. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 5(9). http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat//index.php/paakat/article/view/245

Herskovits, M. (1995). El hombre y sus obras. Fondo de Cultura Económica.

Krut, O. B., Koshetarova, L. N., Losinkaya, A. Y., Korablina, M. V. y Borovkova, M. V. (2018). Virtuality as the Ideality of the Information

Society. Utopia y Praxis Latinoamericano, 23(82), 369-375. https://doi.org/10.5281/zenodo.1512284

Mariscal, J. L. y Guerra, R. (2022). Revisión a la gestión cultural latinoamericana. RGC Libros.

Mascareño, A. y Carvajal, F. (2016). Los distintos rostros de la inclusión y la exclusión. Revista de la CEPAL, 2015(116), 131-146. https://doi.org/10.18356/087628b4-es DOI: https://doi.org/10.18356/087628b4-es

Muñoz, J., Martínez, S. y Peña, B. (2019). La realidad audiovisual como nuevo vehículo de comunicación. Editorial GEDISA.

Tabares, J. y Correa, S. (2014). Tecnología y sociedad: Una aproximación a los estudios sociales de la tecnología. Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 9(26), 129-144. http://www.scielo.org.ar/scielo.phpscript=sci_abstract&pid=S185000132014000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Torres-Díaz, J. C., Moro, A. y Valdiviezo, P. (2014). Los MOOC y la masificación personalizada. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 63-72. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19122

Published

2024-07-29

How to Cite

Mariscal Orozco, J. L., & Valenzuela Gómez, M. del C. (2024). Virtualization and inclusion: a review of cultural management and education in the framework of covid-19. Estudios Sobre Las Culturas contemporáneas., 1(2), 213–234. https://doi.org/10.53897/RevESCC.2024.2.08