Gender Stereotypes Related to Women’s Power and Work Roles in MSME Public Accounting
DOI:
https://doi.org/10.53897/RevCommerP.2025.07.02Keywords:
Public Accounting, gender stereotype, equality, gender perspectives, power rolesAbstract
Introduction. While women are recognized as having the same abilities and skills to compete in the labor market as men, they continue to confront stereotypes and gender inequalities in their participation in productive activities and positioning in the labor market. Purpose. To understand the relationship between perceptions of women in the professional community and the gender stereotypes associated with the power and working roles in the public accounting field. Methods. To contrast and compare the defined hypothesis with the perceptions of the respondents, a descriptive survey was conducted using a sample of 46 accounting professionals. Results and Discussion. The environment plays a role in women’s perceptions of the practice of public accounting, i.e., it was found that the accounting field operates in a balance that does not classify the career as masculine or feminine. Conclusion. Women’s perception that they have the same skills and abilities as men is an important factor in promoting competition in the labor market and in women’s access to leadership positions. They have broken stereotypes that identify them as preferring to develop their personal before their professional lives. However, stereotypes and gender differences in terms of power and work roles continue to exist. In order to eliminate these stereotypes and position themselves in the labor market without restrictions, women are increasingly seeking to participate in productive activities in order to develop their professional careers.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, A., N., Habib-Mireles, L., y García A., C. (2022). Percepciones de género de mujeres y hombres de carreras de Ingeniería. Similitudes y Diferencias. Revista Universidad y Sociedad, 14(5), 10-19. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3194/3135
Avolio, B., E, y Di Laura, G.,F. (2017). Progreso y evolución de la inserción de la mujer en actividades productivas y empresariales en América del Sur. Revista de la CEPAL, (122), 35-62. https://doi.org/10.18356/e8a70e3a-es DOI: https://doi.org/10.18356/e8a70e3a-es
Barberá, H., E., Ramos, L., A., y Candela, A., C. (2006). Percepción escolar de las profesiones y estereotipos de género. Psicología Educativa, 12(2), 133-147.
Bartual-Figueras, M., Turmo-Garuz, J., Sierra-Martínez, F., y Carbonell-Esteller, M. (2022). Percepciones de género y factores de influencia. Evidencia en estudiantes universitarios de Barcelona (España) y Cartagena de Indias (Colombia). Revista Complutense de Educación, 33(2), 325-336. https://dx.doi.org/10.5209/rced.74349 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.74349
Bourdieu, Pierre. (1991). La Distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Taurus. Madrid.
Cánovas, M., C. (2021). Percepciones de mujeres jóvenes sobre el trabajo asalariado en León, Guanajuato, México. GénEroos. Revista de investigación y divulgación sobre los estudios de género, 28(29), 169–204. https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/43
Chávez, C., J. (2016). Percepción de la igualdad de género en jóvenes universitarios. Grupo de investigación Centro de Estudios de la Mujer. 2015-2016. Trabajo Social UNAM, (10), 75-90. https://doi.org/10.22201/ents.20075987p.2015.10.56368 DOI: https://doi.org/10.22201/ents.20075987p.2015.10.56368
Chávez, J. (2004). Perspectiva de género. Plaza y Valdéz Editores. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=iEKNMJir07QC&oi=fnd&pg=PA13&dq=perspectiva+de+g%C3%A9nero&ots=Ka-81dLwPJ&sig=eVKVWCzJ6BeHXuW6JeOUw9clZco#v=onepage&q=perspectiva%20de%20g%C3%A9nero&f=false
Farías, M., L., y Cuello, R., V. (2018). Percepción y autopercepción de los estereotipos de género en estudiantes universitarios de la región de Valparaíso a través de la publicidad. Revista de Comunicación, 17(1), 155-165. https://doi.org/10.26441/RC17.1-2018-A8 DOI: https://doi.org/10.26441/RC17.1-2018-A8
Dumois, C. (15 de abril, 2022). Perfil de Roles de Poder. República. https://republica.gt/columna-de-opinion/perfil-de-roles-de-poder-202241520130
García-Retamero, R. y López-Zafra, E. (2006). Congruencia de rol de género y liderazgo: el papel de las atribuciones causales sobre el éxito y el fracaso. Revista Latinoamericana de Psicología. 38 (2), 245-257. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80538202
Gobierno de México. (2018). ¿Qué es la perspectiva de género y por qué es necesario implementarla? https://www.gob.mx/conavim/articulos/que-es-la-perspectiva-de-genero-y-por-que-es-necesario-implementarla
González, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Comunicar, (12), https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15801212
Martínez, V., G. (1999). Poder y femineidad, empresarias, ejecutivas y políticas. Revista Casa del Tiempo, noviembre 1999. https://www.uam.mx/difusion/revista/nov99/martinez.pdf
Moncayo, O., B., y Pinzón, L., N. (2013). Mujeres líderes en la academia, estereotipos y género. Panorama, 7(13), 75-94. https://doi.org/10.15765/pnrm.v7i13.433 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v7i13.433
Mosteiro, G., M., y Porto, C., A. (2017). Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sexo, edad y grado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 151-165. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.257191 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.1.257191
Organización de las Naciones Unidas. (2023). Estereotipos de género. El ACNUDH y los derechos humanos de las mujeres y la igualdad de género. https://www.ohchr.org/es/women/gender-stereotyping
Podcamisky, M. (2006). El rol desde una perspectiva vincular. Reflexiones, 85 (1-2), 179-187. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72920817012
Sánchez Dromundo, R. A. (2007). La teoría de los campos de Bourdieu, como esquema teórico de análisis del proceso de graduación en posgrado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(1), 1-21. http://redie.uabc.mx/vol9no1/contenido/dromundo.html
Vázquez, C. y Martínez, C. (2011). Género y profesión como moduladores de la modificación de los estereotipos. Anales de Psicología, 27(2), 427-434.
Vélez, G. (2014). Género y poder. La participación política de las mujeres. Rc et Ratio V(9) https://www.contraloriadelpoderlegislativo.gob.mx/Revista_Rc_et_Ratio/Rc_et_Ratio_9/Rc9_2_Graciela_Velez_Bautista.pdf

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Commercium plus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
COMMERCIUM PLUS permite compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato; adaptar, remezclar, transformar y construir sobre el material, dando crédito a la obra de manera adecuada y proporcionando un enlace a la licencia, indicando si se han realizado cambios.