Educational Marketing: Institutional Positioning Through Souvenir Design. A ITSCH Case of Study
DOI:
https://doi.org/10.53897/RevCommerP.2025.07.05Keywords:
Marketing, image, costs, souvenirs, positioningAbstract
This article presents a strategic educational marketing proposal focused on strengthening the institutional positioning of the Instituto Technologico Superior de Ciudad Hidalgo (ITSCH) in the Eastern Region of Michoacán. The results show low symbolic identification with the institutional brand, as well as limited use of promotional products aligned with ITSCH's image. In response, representative souvenir proposals were designed, featuring identifying graphic elements such as the jaguar, the cherry and mustard colors, and the institutional typography. It is concluded that educational marketing, when linked to symbolic objects, can generate a sense of belonging, increase the institute's visibility, and improve its positioning in society. The implementation of these strategies contributes to strengthening the brand identity and consolidating an institutional image consistent with ITSCH's values and objectives.
Downloads
References
Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. The Free Press.
Biel, A. L. (1993). Converting image into equity. En D. A. Aaker y A. Biel (Eds.). Brand equity and advertising:
Advertising’s role in building strong brands (pp. 67–82). Lawrence Erlbaum Associates.
D’Armas, M., Robles, R., Cedillo, M., Vinueza, J., Correa, M., Mejías, A. y Acosta, G. (2018). Imagen institucional universitaria: un estudio de caso en el contexto del Ecuador. Revista Espacios, 39(5). https://www.revistaespacios.com/a18v39n05/a18v39n05p14.pdf
Flores Treviño, G., Ochoa Gutiérrez, L. A. y Hernández Pérez, M. (2021). Marketing institucional en universidades públicas mexicanas: estrategias de comunicación y percepción. Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), 23(1), 1-18. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e22.3483
Kotler, P. y Fox, K. F. A. (1995). Strategic marketing for educational institutions (2 ed.). Prentice Hall.
López Ramírez, J. A. y Muñoz Tovar, C. M. (2018). El merchandising institucional como estrategia de posicionamiento de marca en universidades privadas. Revista de Ciencias Sociales, 24(3), 100–114. https://doi.org/10.31876/rcs.v24i3.23481
Maringe, F. y Gibbs, P. (2009). Marketing higher education: Theory and practice. McGraw-Hill Education.
Ramírez García, M., Hernández Nájera, N. A. y Castro González, L. F. (2022). Identidad institucional y percepción de marca en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Psicología, 15(2), 25–38. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15203
Lane, K. (2008). Administración estratégica de marca Branding. Pearson Educación.
Nieto, R., Eugenio, D. y Pasquale, C. (2020). Innovación en la educación superior: Un estudio sobre la percepción del estudiantado en Ecuador. Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 143-168. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41644
Ríos, D. y Almeida, R. (2022). La influencia de la confianza y valor en la lealtad de marca en estudiantes de instituciones privadas de educación superior. Revista Perspectivas, 49, 9-34. http://www.scielo.org.bo/pdf/ rp/n49/1994-3733-rp-49-9.pdf
Valencia, D. y Plúas, R. (2021). El e-branding académico focalizado en instituciones de educación superior. Grupo Compás.
del estudiantado en Ecuador. Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 143-168. https://
doi.org/10.15517/aie.v20i2.41644
Ríos, D. y Almeida, R. (2022). La influencia de la confianza y valor en la lealtad de marca en estudiantes de
instituciones privadas de educación superior. Revista Perspectivas, 49, 9-34. http://www.scielo.org.bo/
pdf/ rp/n49/1994-3733-rp-49-9.pdf
Valencia, D. y Plúas, R. (2021). El e-branding académico focalizado en instituciones de educación superior. Grupo
Compás.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Commercium plus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
COMMERCIUM PLUS permite compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato; adaptar, remezclar, transformar y construir sobre el material, dando crédito a la obra de manera adecuada y proporcionando un enlace a la licencia, indicando si se han realizado cambios.
