Representations of families, children and gender in the iconographic analysis of the educational material
“Beginning to Grow Gestation and Birth Guide” of the National Social Protection Program Grow With You
Keywords:
familiy, childhood, gender, pregnancy, birthAbstract
The representations of families, childhood, and gender designed in the iconographic discourse of educational materials by the State can reinforce conservative narratives that protect the heterosexual nuclear family as opposed to a written discourse that would interpellate the diversity of families. This essay analyzes the iconographic story of families, childhood and gender in coherence with the educational role of public policies for the comprehensive protection of children and their families. For this purpose, it is analyzed the iconographic selection of the Guía de Gestación y Nacimiento, belonging to the national program Crece Contigo (2007). This allows to read what bodies and gender relations are omitted in the images that build the familiar iconorma of public discourse where prevails images of the heterosexual nuclear family model with an emphasis on the responsibility of women as carers. The message of the images reinforces the absence of the responsibility of the State and active fatherhood by naturalizing relations of subordination of women and girls to male authority in the head of the family as the state representative.Downloads
Metrics
References
Barthes, R. (1964). Retórica de la imagen. Barcelona, España. Paidós Comunicación.
Jelin, E. (2012). Pan y afectos. La transformación de las familias. Buenos Aires, Argenti-na: Fondo de Cultura Económica.
Rico, N. y Maldonado, C. (2011). ¿Qué muestra la evolución de los hogares sobre la evolución de las familias en América Latina? En: Las familias latinoamericanas interrogadas. Hacia la articulación del diagnóstico, la legislación y las políticas. S an-tiago de Chile: UNFPA-CEPAL.
Segato, R. (2010). Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre an-tropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Sitios Web:
Bonan, C. (2003). Derechos sexuales y reproductivos, reflexividad y transformaciones de la modernidad contemporánea. En: Programa Regional de Formación en Géne-ro y Políticas Públicas (PRIGEPP). Consultado el 25 de enero de 2019. Disponi-ble en http://prigepp.org/download.php?file=documentos/12081011150412.pdf
Bueno, G. (2002). La canonización de Marilyn Monroe. En: Revista crítica Catoble-pas, 9 (2). Consultado el 25 de enero de 2019. Disponible en www.nódulo.org/ec/2002/n009p02.htm
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, Unicef (2015). Definiciones concep-tuales para un sistema integral de protección a la infancia [versión electrónica]. En: Serie Los derechos de los niños, una orientación y un límite, 4, pp. 1-69. Santia-go de Chile. Consultado el 20 de julio de 2019. Disponible en https://unicef.cl/web/wp-content/uploads/2015/07/4-Definiciones-conceptuales.pdf
Gobierno de Chile (2018). Empezando a crecer. Guía de la gestación y el nacimien-to [versión electrónica]. En: Chile crece contigo, pp. 1-87. Consultado el 23 de enero del 2019. Disponible en http://www.crececontigo.gob.cl/wp-content/uploads/2017/01/GUIA-GESTACION-2018-1.pdf
Montaño, S. y Calderón, C. (2010). El cuidado en acción: entre el derecho y el traba-jo. En cuadernos de laCEPAL. Santiago de Chile. Julio 2010. Consultada el 20 de julio del 2019. Disponible en https://www.cepal.org/es/publicaciones/27845-cuidado-accion-derecho-trabajo
Organización de las Naciones Unidas (1989). Convención sobre los Derechos del Niño [ver-sión electrónica]. Consultada el 23 de enero del 2019. Disponible en http://www.hchr.org.co/documentoseinformes/documentos/html/pactos/conv_derechos_nino.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
GénEroos Magazine allows you to share, copy and redistribute the material in any medium or format; adapt, remix, transform and build upon the material, crediting the work appropriately and providing a link to the licence, indicating if changes have been made.