The path of women in filmmaking

an image with chiaroscuro

Authors

Keywords:

women, cinema, culture, gender gap, film industry

Abstract

This article verifies the development of the presence of women in the tasks of directing and producing feature films in Spain between 2012 and 2018. In turn, we review if this evolution is related to the increase in equality policies gender and feminist movements. With quantitative analysis, it is concluded that women have increased Spanish film production, but in a limited number within work teams and with an independent evolution of public policies that promote equality between men and women. A reflection is that their presence is concentrated in films that employ between zero and five women. In this sense, the movies with only one woman are the most common type in 10 of the 17 years analyzed. This reality is similar to that of other business sectors where the situation of women has developed gradually in the last 20 years.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Josefa Formoso-Barro, Universidade da Coruña, La Coruña, Spain

Spanish. PhD in Humanities from the Universidade da Coruña. Institutional affiliation: Universidade da Coruña. Research interests: audiovisual content and new broadcasting platforms, audiovisual narrative, transmedia narrative, gender and communication issues, audiovisual production and management.

E-mail: m.formoso@udc.es

Jose Juan Videla-Rodriguez, Universidade da Coruña, La Coruña, Spain

Spanish. PhD from the Complutense University of Madrid. Institutional affiliation: Universidade da Coruña. Member of the Research Group in Culture and Interactive Communication of the Universidade da Coruña. Research interests: communication in mobility, information content analysis, communication structures, new devices and forms of reception.

E-mail: jose.videla@udc.es

Manuel Garcia-Torre, Universidade da Coruña, La Coruña, Spain

Spanish. Degree from the Universidade de Vigo and PhD from the Universidade de Santiago de Compostela. Institutional affiliation: Universidade da Coruña. Member of the Research Group in Culture and Interactive Communication of the Universidade da Coruña. Research interests: use of new platforms by public and private television.

E-mail: manuel.garcia.torre@udc.es

References

Adams, S. y Flynn, P. (2005). Local knowledge advances women’s access to corporate boards. En: Corporate Governance, 13 (6), pp. 836-846.

Agencia Tripartita de la Unión Europea

Aguilar, P. (2017). El papel de las mujeres en el cine. Editorial Santillana, Madrid.

Andreo, J., y Guardia, S. (2002). Historia de las mujeres en América Latina. Centro de estudios la Mujer en la Historia de América Latina, CEMHAL, Murcia: Universidad de Murcia.

Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (2002 a 2018). Anuario del Cine Español y del Catálogo de Cine Español. ICAA - Instituto de la cinematografía y de las artes audiovisuales (ICAA) - Cine | Ministerio de Cultura y Deporte

Arranz, F.; Aguilar, P.; Callejo, J., et al (2010). Cine y género en España. Una investigación empírica, Madrid: Cátedra.

Asociación de Mujeres Cienastas y de Medios Audiovisuales, CIMA (2020). La representatividad de las mujeres en el sector cinematográfico del largometraje. https://cimamujerescineastas.es/wp-content/uploads/2021/06/informe-cima-2020.pdf

Barberá, E.; Ramos, M.; Candela, C., et al. (2002a). Rompiendo el techo de cristal: beneficios de la diversidad de género en los equipos directivos. Proyecto de investigación Plan Nacional I+D, Programa sectorial de estudios de las mujeres y del género.

Barberá, E.; Ramos, A; Sarrió M., et al. (2002b). Más allá del techo de cristal. Diversidad de género. En: Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 40, pp. 55-68

Barthes, T.; Kristeva, J.; Metz, C., et al. (1972). Lo verosímil [The plausible]. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo.

Bilimoria, D. (2000). Building the business case for women corporate directors. En R. Burke y M. Mattis (Eds.), Women on corporate boards of directors (pp. 25-40). Netherlands: Kluwer Academia.

Binimelis, M. (2015). Perspectivas teóricas en torno a la representación de las mujeres en el cine: una breve aproximación histórica. En: Secuencias. Revista de historia y del cine, 42, pp. 8-34.

Burke, R. (1997). Women of corporate boards of directors: a needed resource. En: Journal of Business Ethics, 16 (9), pp. 909-915.

Cascajosa Virino, C., & Martínez Pérez, N. (2016). Del cine a la televisión: hacia una genealogía de las mujeres guionistas en España. FEMERIS: Revista Multidisciplinar De Estudios De Género, 1(1/2), 25-34. Disponible en https://e-revistas. uc3m.es/index.php/FEMERIS/article/view/3225

Catalyst (2002). Women in leadership: a European business imperative. En: Catalyst. Consultado el 18 de marzo de 2021. Disponible en: www. catalyst.org

Catalyst (2004). The bottom line: connecting corporate performance and gender. En: Catalyst. Consultado el 20 de abril de 2021. Disponible en: www. catalyst.org

Castaño, C. (2008). Nuevas tecnologías y género. La segunda brecha digital y las mujeres. En: Telos, 75, pp. 24-33.

Casetti, F. (2005). Teorías del cine (1945-1990). Madrid: Cátedra. ISBN: 978 84 376 1281 2.

Colaizzi, G. (2007). La pasión significante. Teoría de género y cultura audiovisual. Madrid: Biblioteca Nueva.

Colaizzi, G. (2000). Género y representación. Postestructuralismo y crisis de la modernidad. Madrid: Biblioteca Nueva.

Cruzado, M. A. (2007). Mujeres y cine. Discurso patriarcal y discurso feministas de los textos a las pantallas. Madrid: Arcibel.

Escudero, J. (2010). Tecnoheroinas: identidades femeninas en la ciencia ficción cinematográfica, Oviedo: KRK Ediciones.

European Institute for Gender Equality (2016). The Genre employment gap: Challenges and solutions.

https://www.researchgate.net/publication/332593403_The_Gender_Employment_ Gap_Challenges_and_Solutions

Fagenson, E. A. (1993). Women in Management: Trends, issues, and challenges in managerial diversity. Newbury Park, CA: Sage, Publications.

Filmaffinity. https://www.filmaffinity.com/es/main.html

Forum Económico Mundial (17 de diciembre de 2018). The Global Gender Gap Report 2018. https://es.weforum.org/reports/the-global-gender-gap-report-2018

Haskell, M. (1975). From reverence to rap. The treatment of women in the movies. Chicago: Universidad of Chicago.

Hafkin, N.; Huyer, S. (2006). Cinderella or Cyberella: Empowering Women in the Knowledge Society. Bloomfield, Connecticut: Kumaris Press.

IMDB. https://www.imdb.com/

Johnston, C. (1975). Notes on women´s cinema. London: Society for Education in Film and Television.

Johnston, C. y Cook, P. (1974). The Place of Women in the Films of Raoul Walsh. En: P. Erens (ed.), Temas de la crítica cinematográfica feminista, Bloomington: India University Press.

Kaplan, A. (1983). Women and film. Both sides of the camera. London: Methuen.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Madrid: Cátedra: Signo e imagen.

Kuhn, A. (1982). Women´s Pictures. Feminism and the cinema. London: Rouledge and Kegan Paul.

Lauzen, M. (2017). The Celluoid Ceiling: Behind- the scenes Employment of Women on the Top. Consultado el 25 de abril de 2021. Disponible en https://womenintvfilm.sdsu.edu/wp-content/uploads/2018/01/2017_Celluloid_Ceiling_Report.pdf

Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. B.O.E. 29 de diciembre de 2004. pp. 42166 a 42197.

Meeln, J. (1974). Women and their sexuality in the New Film. Nueva York: Horizon Press.

Merás, L. (2014). Replicantes o sumisas: el cyborg femnino desde Blade Runner.En: Revista de letras y ficción audiovisual, 4, pp.7-33.

Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las cortes y memoria democrática (23 de marzo de 2007). Ley Orgánica 3/2007 para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2007-6115

Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. En: Screen, 16, pp. 6-18.

Mulvey, L. (1989). Visual and Other Pleasures. Bloomington: Indiana University Press.

Oroz, E. y Mayer, S. (2011). Lo personal es político. Documental y feminismo. Pamplona, Gobierno de Navarra: Colección Punto de Vista.

Rosen, M. (1973). Popcorn Venus. Woman movies and the american dream. Nueva York: Coward, McCann and Geoghegan.

Salazar, O. (2018). Paridad y justicia de género. Algunas reflexiones críticas sobre las políticas de igualdad en España. En: Revista Comunicación y género, 1, pp. 5-24.

Sarrió, M.; Ramos, A.; Barberá Heredia, E., et al. (2002). Más allá del techo de cristal. En: Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, 40, pp. 55-68.

Torres, P. (2008). Mujeres detrás de cámara. Una historia de conquistas y victorias en el cine latinoamericano. En: Nueva sociedad, 218, pp. 107-121.

Vinnicombe, S. y Singh, V. (2002). Sex Role Stereotypes and Requisites for Suc-cessful Top Managers. En: Women in Management Review, 17, (3/4), pp.120-130.

Zelechowski, D. y Bilimoria D. (2004). Characteristics of women and men corporate Inside Directors in the US. Corporate Governance: An International Review, July, 12(3), pp. 337-342.

Zurian, F. (2015). Construyendo una Mirada propia. Mujeres directoras de cine español: de los orígenes al año 2000. Madrid: Síntesis.

Published

2022-09-23

How to Cite

Formoso-Barro, M. J., Videla-Rodriguez, J. J., & Garcia-Torre, M. (2022). The path of women in filmmaking: an image with chiaroscuro. Géneroos, 29(32), 41–63. Retrieved from https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/473

Issue

Section

Research articles