Feminism and film in transition in Spain: Margarita y el lobo (1969) and Vámonos, Bárbara (1978), by the director Cecilia Bartolomé

Alejandra Val Cubero

Resumen


Abstract
Cecilia Bartolomé´s Margarita y el lobo (1969) and Vámonos, Bárbara (1978) are key pieces of work that help us understand the resistance practices that were ongoing in the sixties and seventies against the Franco regime. Both pieces point out the complexity of gender relations and detail class relations and the power that some institutions, such as the Church, had on Spanish society as a whole and, particularly, on the lives of women. Margarita y el lobo and Vámonos, Bárbara were the starting points of a new brave filmography that influenced important aspects of the emancipation of women and they remain key references in order reigto understand the difficulties that female movements found during the Spanish dictatorship and during the early years of the Transition period. The aim of the article is to show how Cecilia Bartolomé fought for the emancipation of women and the democratization of the Spanish society in the last years of the Spanish Dictatorship and the first years of the Democracy through her films. In these years, the end of the sixties and beginning of the seventies, women’s associations were timidly being formed, most of them in secret, and they were advocating for legislative and labor reforms in favor of women’s rights. We can venture the hypothesis that Cecilia Bartolome was not oblivious to the profound changes taking place in Spanish society at the time and, therefore, her works were influenced by the feminist assumptions that were in vogue at the time.

Keywords
Cecilia Bartolome, spanish cinema, spanish transition, gender.

Resumen

Margarita y el lobo (1969) y Vámonos, Bárbara (1978) de la directora Cecilia
Bartolomé son piezas clave que nos ayudan a entender las prácticas de resistencia que se estaban poniendo en marcha durante los sesenta y los setenta en contra del régimen de Franco. En ambas obras se destaca la complejidad de las relaciones de género pero también las relaciones de clase y el
poder que ciertas instituciones, como la iglesia, tenían en la sociedad española en general y, en particular, en la vida de las mujeres. Margarita y el lobo y Vámonos, Bárbara son dos obras pioneras de lo que constituyó una nueva corriente cinematográfica y que además contribuyeron a la emancipación de las mujeres, obras que siguen siendo referencia para comprender las dificultades que encontraron los movimientos de mujeres durante la dictadura española y los primeros años del periodo de transición. El objetivo del artículo es mostrar cómo Cecilia Bartolomé luchó por la emancipación de las mujeres y por la democratización de la sociedad española en los últimos años de la dictadura española y primeros años de la democracia a través de sus películas. En unos años (finales de los sesenta y comienzos de los setenta), en los que tímidamente se estaban conformando asociaciones y grupos de mujeres —la mayoría en la clandestinidad— que abogaban por reformas legislativas y laborales a favor de los derechos de las mujeres. Podemos aventurar la hipótesis de que la directora no estaba al margen de los profundos cambios que se estaban produciendo en la sociedad española del momento y, por tanto, sus trabajos se vieron influenciados por los presupuestos feministas en boga durante esta época.

Palabras clave
Cecilia Bartolomé, cine español, transición española, género.


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